Avatar billede Boejden Seniormester
15. juli 2017 - 12:10 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Firefox har fået nykker

I går begyndte Firefox at skrive:

Din forbindelse er ikke sikker

Ejeren af www.computerworld.dk har ikke konfigureret sit websted korrekt. For at undgå at dine informationer bliver stjålet, har Firefox ikke oprettet forbindelse til webstedet.

Webstedet bruger HTTP Strict Transport Security (HSTS) til at angive at Firefox kun kan oprette en sikker forbindelse til det. Derfor er det ikke muligt at tilføje en undtagelse for dette certifikat.

www.computerworld.dk bruger et ugyldigt sikkerhedscertifikat. Der stoles ikke på certifikatet, da udstederens certifikat er ukendt. Serveren sender muligvis ikke de korrekte mellemliggende certifikater. Det er muligvis nødvendigt at importere et ekstra rodcertifikat. Fejlkode: SEC_ERROR_UNKNOWN_ISSUER

Hva´ f... foregår der?? Der er også andre sider, der blokeres, men ikke alle.
Det er muligt at læse noget herom som en slags brugsanvisning, men det er ren sort snak og ikke noget der bringer mig videre til en løsning.
Avatar billede bpb Seniormester
15. juli 2017 - 16:55 #1
Min Firefox 54.0.1 (32-bit) besøger Computerworld uden problemer.  Faktisk er denne kommentar sendt af sted fra Firefox, på min Lenovo Ideapad bærbar.

Så det må være din Firefox som har et problem.  Måske ville det enkleste være af afinstallere og geninstallere Firefox, og se om det hjælper.
Avatar billede bvirk Guru
15. juli 2017 - 18:22 #2
Måske er udsat for "man in the middle" angreb - bare en strøtanke.
https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_Strict_Transport_Security
Avatar billede Boejden Seniormester
15. juli 2017 - 20:35 #3
takker for forslaget - det lader til at have løst problemerne :-))))) .... nå, ikke helt, f.eks. fungerer Krak.dk ikke - det er fortsat "ikke godt nok"
Jeg kan se, at det er "Kaspersky Anti-Virus Personal Root Certificate":
Eniro "Er ikke en del af certifikat"

Det lyder jo besnærende fornuftigt - og dybt åndssvagt: fornuftigt, at stoppe elendige produkter, men dybt åndssvagt, hvis det så betyder at 90% ikke kan bruges; Er det hjemmesiderne som er lysår bagud?? og hvorledes bliver de optimeret - det kan jo koste en bondegård
Avatar billede bpb Seniormester
15. juli 2017 - 22:18 #4
Også krak.dk fungerer problemfrit i min Firefox.

#2:  Rigtigt, det kunne godt ligne et HSTS problem.  Og hvis problemet også opstår i andre browsere, er det nærliggende at søge årsagen i antivirus-programmet.  I fejlmeldingen  (#3)  indrømmer Kaspersky jo mere eller mindre, at det er tilfældet.

Formålet med HSTS er vistnok at sikre, at hackerne ikke kan påstå at komme fra et websted, der er tillid til.  Af samme grund er det muligvis ikke helt enkelt at få Kaspersky til at tro på, at man kan have tillid til Computerworld og Krak.  Men måske er der nogle indstillinger, som gør det muligt.

Boejden, du ved sandsynligvis mere om Kaspersky end jeg gør.  Mit kendskab indskrænker sig til, at kvaliteten er i top.  Vi kan jo håbe, at nogle erfarne Kaspersky brugere kan komme med nogle brugbare forslag.
Avatar billede Boejden Seniormester
17. juli 2017 - 12:15 #5
Her en løsning:
jeg skrev til Kaspersky, da de også var ramt - af dem selv :-)

De svarede og Jeg fulgte deres anvisning:

1. Close all of your browsers
2. Open up Kaspersky. From the left hand corner, please click on the Gear Icon for Settings.
3. From the left hand list, please select ADDITIONAL
4. From the right hand list, please click on NETWORK
5. Under the "Encrypted Connections Scanning" please select "Advanced Settings"
6. Click on the Button INSTALL CERTIFICATE. Proceed with the Instructions, click on NEXT.

så efter genindlæsning af certifikater, tja så fungerer det fint.... endnu da :-)
Firefox er bare "´fremme i skoene" - det er ik´ så ringe (men bare irriterende :-),
Avatar billede bpb Seniormester
17. juli 2017 - 17:26 #6
Tak for anvisningen.  Den kan hurtigt blive nyttig for os andre også.