Avatar billede por1 Seniormester
15. juli 2017 - 19:33 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

afinst, win 8.1

hvordan gør jeg det?
jeg vil inst. win 10 fra en disk bagefter.
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2017 - 19:54 #1
Hvis du vil installere Windows10 som nyt styresystem, så skal du ikke afinstallere Win 8.1. Du skal selvfølgelig sikkerhedskopiere alle dine filer inden du starter, ligesom det vil være en god idé at aflæse alle licensnumrene for evt. købeprogrammer, som du har liggende.
Fra denne side kan du hente media creation tool, der kan benyttes for installation. Du bør vælge en ny ren installation, da jeg kan se på forrige tråde du har problemer med opgradering fra Win8.1.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede por1 Seniormester
15. juli 2017 - 20:38 #2
jeg har jo prøvet, at DL media creation tool og det dur ikke.
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2017 - 20:59 #3
Kan du starte din Win10 disk fra Win8.1 installationen?
Avatar billede por1 Seniormester
15. juli 2017 - 21:17 #4
jeg kan ikke fra min win 10disk?
Avatar billede por1 Seniormester
15. juli 2017 - 21:19 #5
boote.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2017 - 21:32 #6
Er enig med #1 men vil lige tilføje, at for at undgå at du bare får en opgradering, skal du gå ind i den nederste del - billedet her er på engelsk, men på dansk:
Brugerdefineret Avanceret. Det er nu ikke så avanceret, man skal bare vælge, at slette windows 8.1 og derefter vælg "Ny" så får du en helt ren installation.
Men er du klar over, at Windows 10 ikke er gratis mere?
https://billedeupload.dk/?v=ZHqC2.jpg
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2017 - 21:42 #7
Har du været inde i bios og ændret bootrækkefølgen?
Avatar billede por1 Seniormester
15. juli 2017 - 21:49 #8
#6 win 10 er stadig gratis og tak.
#7 ja det har jeg.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2017 - 22:23 #9
Stadig gratis. Ok det forudsætter så, at Windows 10 har været installeret på computeren og ikke bar hentet ned på en DVD medens den var gratis.
Avatar billede por1 Seniormester
15. juli 2017 - 22:42 #10
nej, den er stadig gratis, der har aldrig været win 10 på den bærbare, kun win 8.1.
Avatar billede INK Ekspert
15. juli 2017 - 22:51 #11
Hvad sker der når du bruger hjemmesiden i #1.
Hvad sker når du trykker opdater nu?
Enig med #6 i at du skal vælge ny ren installation. Du skal ikke indtaste licensnummer, men springe over. Når Win10 er installeret vil den selv aktivere - måske skal du dog logge ind med en Microsoft konto. Indtil for ca. 8 uger siden var det stadig gratis, selvom M$ ikke reklamerer med det.
Avatar billede por1 Seniormester
15. juli 2017 - 23:05 #12
# 6 den dl og vil så ik' mere, jeg får en fejlmedd.
Avatar billede por1 Seniormester
15. juli 2017 - 23:07 #13
#6 hvordan kommer jeg ind  i det skærmbillede?
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2017 - 23:55 #14
Du bruger bare linket fra #1.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Med den kan du også direkte lave en USB.
Du skal bare ikke vælge "Opgrader nu" Det kan gå godt, men kan også blive noget rod. En ren installation er altid det mest sikre.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2017 - 08:04 #15
Hvis din pc er født med Win 8.1 kan den i bios være beskyttet mod at installere andre systemer. Problemet opstår i computere der er forsynet med "Secure boot" i BIOS som der er det grundlæggende system i computeren før Windows starter.
Du skal derfor ind og deaktivere funktionen.
Alt efter bundkort skal man bruge en taste med det samme under opstart.
Det ses typisk i det 1 opstart billede og kan variere fra F taster til delete tasten.
https://www.youtube.com/watch?v=spcpweuPm_s
På nogle bios hedder det Uefi boot mode som på video her https://www.youtube.com/watch?v=zyabVjIZik0 og når man deaktiverer går den over på det der betegnes som "legasy boot mode der tillader at andre systemer kommer ind på computeren.
Avatar billede por1 Seniormester
16. juli 2017 - 08:54 #16
#14 jeg er i fuld gang med, at lave en usb start nøgle.
# 15 den bærbare er ikke født 8.1.
Avatar billede por1 Seniormester
16. juli 2017 - 09:56 #17
nu har jeg prøvet 2 gange, at lave en usb start nøgle og får den samme fejlmedd. "der skete en fejl ved kørsel af dette værktøj"????
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2017 - 11:37 #18
Har du tjekket i din bios at Secure boot ikke er aktiveret?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2017 - 11:49 #19
Selvom den ikke er født med Win 8 og måske Win 7 i stedet kan computeren jo stadig have en uefi bios hvor secure boot kan være aktiveret.
Avatar billede por1 Seniormester
16. juli 2017 - 11:51 #20
det har den ikke.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2017 - 12:11 #21
Jeg var ærlig talt ikke klar over, at secure boot kunne forhindre en nyinstallation.
Ok, så ved jeg det, men det forklarer ikke hvorfor der ikke kan laves en USB, for det er jo meningen, at den skal kunne bruges i en anden computer.
Er CSM slået til i bios? Der er noget her fra Wikipedia:
The Compatibility Support Module (CSM) is a component of the UEFI firmware that provides legacy BIOS compatibility by emulating a BIOS environment, allowing legacy operating systems and some option ROMs that do not support UEFI to still be used.
Men selvfølgelig skal #18 tjekkes.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2017 - 12:13 #22
#21 Den ser ikke ud til at have Secure boot i bios som jeg læser #20
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2017 - 12:16 #23
Secure boot er jo en sikkerhed for at computeren kun kan boote på HDD og ikke andre medier. Det er derfor den skal kobles fra. Er der en avanceret del i bios ville jeg kigge efter  der eller i en fane der kunne hedde security.
Men måske computeren her har en almindelig bios. Og så kan jeg ikke forstå at der kommer en fejl meddelelse.
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2017 - 12:19 #24
#22 Ok.
@port1 jeg vil foreslå, at du for en sikkerhedsskyld går i "Start" og skriver msconfig.
Se under "Boot" om der står sikker start.
Jeg går ud fra, at du stadig kan køre 8.1
Avatar billede Slettet bruger
16. juli 2017 - 12:30 #25
Her er noget fra Windows forum:
Som jeg forstår det har prøvet at kører Windows 10 media creation Tool men får fejlkoden 0x80080005 - 0x90016

Det ser ud til denne fejl kode kommer når media creation Tool ikke kan oprette forbindelse til Internet.

Prøv dette:

    Åben Kontrolpanel (Windows tasten + x, vælg Kontrolpanel)
    Åben Netværk og internet
    Åben Internetindstillinger
    Åben fanen forbindelser
    Åben Lan Indstillinger
    Kontroller om der er flueben andre steder end ved den første (automatisk registrering af indstillinger). hvis der er så fjern dem.

Kontroller at antivirus/firewall programmer ikke spærre for forbindelsen.
Avatar billede por1 Seniormester
16. juli 2017 - 12:32 #26
holder pause til 1430.
Avatar billede por1 Seniormester
16. juli 2017 - 15:11 #27
alt ser normalt ud.
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2017 - 16:47 #28
Hvad ser normalt ud, er det beskrivelsen i #25 ?
Jeg har set efter på min egen computer, og det ser anderledes, men computeren kører fint på nettet: https://billedeupload.dk/?v=PMBIk.jpg
Avatar billede por1 Seniormester
03. august 2017 - 20:05 #29
jeg får en medd. om, at der fejl i min pc, jeg orker bare ik' mere og har besluttet, at prøve en anden vej.
Jeg vil prøve, at nedgradere til win7 og håber det så vil virke.
1000 tak for jeres deltagelse.