Avatar billede Lystfisker Seniormester
19. juli 2017 - 07:50 Der er 3 kommentarer

Excel formel med flere hvisser?

Hej Experter

Jeg forsøger at regne ud hvordan jeg får Excel til at finde summen af arbejdstimer, men med flere kriterier , så det kommer nok til at lyde sådan:

Hvis F11 > eller = F4, så er resultatsummen = F11, men hvis F11 + F8 > eller = F4 så er resultatsummen F11 + F8

F4 = med periodens aktuelle arbejdstimer
F8 = antallet af feriedage
F11 = med de udførte arbejdstimer for perioden + eventuel overtid

Er der nogen der har mulighed for at hjælpe?

Med venlig hilsen Lystfiskeren
Avatar billede AnyFellow Mester
19. juli 2017 - 08:02 #1
Min foretrukne måde at arbejde med flere hvis'er, er at lave dem hver for sig og så efterfølgende kopiere dem sammen.

=HVIS(F11+F8>=F4;F11+F8;"FALSK")
=HVIS(F11>=F4;F11;"FALSK")

Kopieret sammen:
=HVIS(F11+F8>=F4;F11+F8;HVIS(F11>=F4;F11;"FALSK"))

Du mangler så at afklare hvad der skal være af værdi, såfremt ingen af hvis'erne er opfyldt.
Avatar billede acore Ekspert
19. juli 2017 - 08:08 #2
Kan godt komme med en formel

=HVIS(F11>=F4;F11;HVIS(F11+F8>=F4;F11+F8;"hvad så - det skriver du ikke???"))

men...

F11+F8

det er antal feriedage + antal timer - det giver ikke meget mening at lægge dage og timer sammen.
Avatar billede ebea Ekspert
19. juli 2017 - 08:57 #3
#2  -  Mon ikke spørgeren mener, at ferietimer er omregnet til timer, og hans nævnte celler, alle indeholder timer. Så vil hans formel ligne dette:
=HVIS(F11+F8>=F4;F11+F8;F11)