Avatar billede Lasse S Novice
19. juli 2017 - 10:03 Der er 11 kommentarer

Ny SSD fejler opstart

Hej eksperter

Jeg har fået en anden bedre Lenovo (B), som jeg gerne vil gøre til min primære computer. Jeg vil gerne klone min gamle Lenovo (A) over på B-Lenovoen, og jeg har har derfor klonet A-harddisk til nyindkøbt SSD-disk. Problemet er, at når jeg monterer den ny-klonede disk i B-Lenovoen, vil den ikke starte op ordentligt. Den scanner efter diske, finder den nye, men fejler når jeg vælger den.

Jeg har filmet sekvensen, så det tydeligt fremgår, hvad der sker: https://u40209504.dl.dropboxusercontent.com/u/40209504/temp/2017-07-19%2009.26.38.mp4

Jeg tænker, at det enten skyldes, at B-Lenovoen hidtil har været harddisk-krypteret, og der derfor er noget i opstartsprocessen forud for SSD-læsningen, som kikser (nu hvor den hidtidige krypterede disk er væk); eller at det er den nye klonede disk, der er noget galt med (men jeg har dog med ens resultat forsøgt med to forskellige anbefalede kloningsværktøjer på min A-Lenovo - senest EaseUS Todo Backup Free 10.5)...

Hjælp :(
vh Lasse
Avatar billede Lasse S Novice
19. juli 2017 - 10:45 #1
Sorry, her er en lidt mindre megabyte-tung video: https://dl.dropboxusercontent.com/u/40209504/temp/SSD-opstart.avi
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2017 - 10:48 #2
Det er sikkert fordi den nye Laptop kører UEFI I Stedet for BIOS Og så mangler den UEFI Partitionen
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2017 - 10:54 #3
Fra en PC Med UEFI  Og det med at Klone en disk til en anden PC lykkedes kun i sjældent tilfælde.
https://ibb.co/iFdOC5
Avatar billede INK Ekspert
19. juli 2017 - 11:15 #4
Det burde ikke virke, da du jo på den måde kunne lave alle de Windowskopier, du måtte ønske. Har du prøvet at montere SSDen i den gamle PC og se om det virker her.
Det burde det gøre, for det er kun disken, der er skiftet, mens øvrige hardware er uændret. Har ikke kunnet se videoen endnu.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2017 - 13:33 #5
så vidt jeg kan se i din video kanden klonede disk ikke finde noget bootrecord, og derfor hopper den med det samme videre til pci lan - som faktisk er noget netværksboot;

Jeg ville også forslå at du tester din ny disk på din a-lenovo, for at se om kloningen over hovedet er gået godt.
Derudover kan der også opstå noget knas, idet det er 2 forskellige modeller - drivere passer nok ikke fantastik godt sammen (afhængig selvfølgelig hvilket styresystem du bruger)
Jeg forstår dog ikke helt hvorfor du vil klone din disk til en ny pc?
Avatar billede INK Ekspert
19. juli 2017 - 14:07 #6
Det at sætte en klonet disk over i en ny PC svarer jo til eksempelvis at skifte bundkortet. Det vil normalt give licensproblemer, med mindre du har en firmalicens med mulighed for mange eksemplarer.
Når du har løst boot-problemet vil du nok få et licensproblem, der som minimum kræver henvendelse til Microsoft for at flytte licensen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juli 2017 - 14:34 #7
Jeg ved det ikke, men det er måske fordi SSD´en i den gamle maskine er krypteret!
Der må jo også være diverse drivere der måske ikke passer til den nye maskine.
Har jeg ret i at det er Windows 7 der er på den gamle maskine!
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2017 - 15:25 #8
Enig med #1 i, at hvis den nye PC kører med UEFI og den gamle med alm. bios, så kan problemet ligge der.
Jeg har 2 helt forskellige computere: Medion og Lenovo.
De kører begge med W8.1 På SSD  MBR. Når jeg bytte rundt på dem, sker der ikke andet, end at windows skriver noget i retning af - Vi skal lige ordne nogle ting - og så så kører det hele normalt.
Men måske kan problemet her ordnet i bios? Hvis CMS er slået til, og hvis der er mulighed for at skifte fra UEFI til Legacy?
Men jeg ville  lade det køre som det gør, og så lave en ny  windows installation.
Avatar billede Lasse S Novice
20. juli 2017 - 10:41 #9
Tak for input.

Meningen med galskaben er, at den "nye" Lenovo-B er en aflagt arbejdscomputer (knækket skærm), som passer i min dockingstation, har generelt bedre specs, m.m. ift Lenovo-A. Derfor vil jeg gerne bruge Lenovo-B som primær computer og lade Lenovo-A gå på pension, og for at undgå installation af alt muligt, ville jeg clone mig til "samme software, ny hardware"...

Jeg kan godt se, at der opstår et licens-problem, som jeg ikke havde tænkt over. Det må jeg i givet fald ordne med MS.

Jeg er også med på, at drivere m.m. vil forkerte, men mit håb er, at de vil opdatere sig selv baseret på den nye hardware?

Men licenser/drivere eller ej, så vil Lenovo-B slet ikke starte disken op, så der må jo være et issue tidligere i kæden: Bios/UEFI-forskelle?? Bios på Lenovo-B som kigger efter den tidligere krypterede disk??

Jeg har ikke testet den nye SSD i Lenovo-A - det giver mening, og det må jeg gøre snarest.
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. juli 2017 - 11:47 #10
Du må kunne downloade driverne til den "nye" computer via den "gamle". Hvis du har en USB-nøgle med plads nok til alle nødvendige drivere, må det kunne lade sig gøre at downloade driverne til denne. Når/hvis du derefter får gang i den "nye" computer, vil du derefter formentlig kunne sætte USB-nøglen i denne og indlæse driverne.
Jeg lover ikke noget, men det er måske en mulighed.
Avatar billede Lasse S Novice
21. juli 2017 - 11:39 #11
Jeg må prøve mig frem om to uger (efter ferie) - jeg vender sikkert tilbage efter mere hjælp. Foreløbigt tak :)