Avatar billede thosko Juniormester
19. juli 2017 - 10:08 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan udvider jeg mit netværk?

Jeg har pt. en trådløs router i den ene ende af huset og ønsker bedre trådløs forbindelse i den anden ende samt LANporte (switch).
Nuværende router med 4 x LAN er en ældre model af denne: http://www.linksys.com/dk/p/P-WRT54GL/ og jeg overvejer at købe denne: https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/routere-og-netvaerk/routere/tp-link-ac2600-wireless-router/p-252920/

Kan jeg forbinde dem med netværkskabler og skal der internetstik fra modem til begge routere?

Eller andre og bedre løsninger?
Avatar billede INK Ekspert
19. juli 2017 - 10:54 #1
Din nuværende router er lidt gammel, men den virker jo. Som trådløs har den kun g-netværk og portene er 10/100 ikke 1000 (Gigabit) som på den nye.
Den principielle opsætning er at du forbinder en "router" med kabel fra en lan-port på første router. "Router" nr. 2 skal så indstilles med en fast IP-adresse og DHCP serveren skal slås fra. Du kan læse meget mere herom i andre tråde, da emnet har været behandlet mange gange. Jeg ville sætte den nye router som første router og så spare op til at erstatte den gamle snarest.
Jeg forsøger lige at finde nogle links.
Avatar billede INK Ekspert
19. juli 2017 - 11:10 #2
Fandt lige denne beskrivelse på dansk
http://www.it-blogger.dk/lav-router-om-til-access-point/

Har du brug for mere, så kom tilbage.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. juli 2017 - 11:13 #3
Og vil du undgå at trække kabel gennem hele huset, kan du bruge en homeplug. Dette er bare et eksempel, de findes sikkert billigere og i flere varianter:
https://www.avxperten.dk/homeplug-ethernet/
Avatar billede thosko Juniormester
19. juli 2017 - 11:15 #4
Tak for den gode beskrivelse og link.

Kan den gamle router (når den er ændret til access point) stadig virke som switch? Altså de enheder der er kabel forbundet med den nu - vil de også virke når man deaktiverer DHCP ?
Avatar billede INK Ekspert
19. juli 2017 - 11:17 #5
#4 ja. Både porte og trådløs vil virke. IP adresser tildeles af første router (med DHCP).
Avatar billede thosko Juniormester
19. juli 2017 - 11:19 #6
Tak for svarene og tak for supplerende info omkring homeplug