Avatar billede kimeast Juniormester
19. juli 2017 - 18:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ram klodser

Hej. Har en MEDION stationær, den man kunne få i Aldi for 3 år siden, søg Google "medion pc Aldi" - det er næsten den.
Her står der bl.a. at den har 4GB RAM .

Fornyligt ville jeg udvide mine RAM fra 4GB til 8GB, og åbnede kassen. Til min overraskelse var begge slots besat af 2 Ram klodser. Dem tog jeg ud, og så står der 4GB på BEGGE Ram klodser. Nu er der jo noget der ikke stemmer??

Model på RAM er: M378B5173QHO - CKO fra Samsung.

Er begge mine nuværende RAM klodser kun 2GB??
Kan jeg udvide til 8GB eller højere og hvordan??

Hej igen. Kim
Avatar billede INK Ekspert
19. juli 2017 - 18:47 #1
Når man søger på Samsung model for disse klodser står der 4 GB, så du har nok 8 GB allerede.
Hvilket styresystem kører du? Kører du 32 eller 64 bit system?
Prøv lige at køre Speccy for at få fuld n
beskrivelse af hardware.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. juli 2017 - 19:02 #2
#1
Jeg har lidt på fornemmelsen at der er tale om et 32 bit system!
Avatar billede kimeast Juniormester
19. juli 2017 - 19:42 #3
Det er en WIN10 jeg har og selvf. 64 bit... Efter jeg satte de RAM ind igen, har jeg nu pludseligt 8GB RAM. hæh. Så det har jeg.

I programmet Speccy står jeg har 4 RAM slots, det har jeg så ikke. Der er 2.
Eller menes der noget andet??
SPD modules, er der 2 af, det må så være det jeg forstår ved slots!?

Men hvis jeg vil udvide til 16GB RAM dvs 2x8 , kan jeg så det??

Hej.
Kim
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2017 - 19:44 #4
Jeg er enig i at pc sikkert er installeret med et 32 bit system.
Højreklik denne pc og vælg egenskaber.
Her vil du se hvilket system du kører :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2017 - 19:46 #5
Speccy som ink henviser til vil vise dig det hele :-)
https://www.piriform.com/speccy
tyk på free versionen
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2017 - 19:47 #6
tyk = tryk :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juli 2017 - 19:49 #7
Speccy fortæller også hvilket bundkort den kører med. Hvis du tjekker manual til bundkortet vil du kunne se hvad dette understøtter totalt.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2017 - 20:18 #8
Henvisningen til Speccy er Ok, men ellers kan man bare gå i Kontrolpanelet /
System og Sikkerhed /System. Der står både hvor mange ram der er sat i, og hvor mange af dem som kan bruges, samt hvilken windows system man har.

Ram-slots er ikke det samme som ram-klodser. Slots er der hvor rammene sætte i.
Så man kan godt have 4 slots, men kun ram-blokke.
Windows 32bit kan kun bruge ca. 3.2 GB ram. uanset om man kommer 8+GB i.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2017 - 20:21 #9
Nå ja, nu fik jeg set, at #4 faktisk viser en anden vej til samme sted.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juli 2017 - 19:28 #10
#9 Ja der er flere veje til samme information :-)