Avatar billede KurtG Forsker
27. juli 2017 - 19:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fjern bubletter i array

Jeg vil gerne fjerne dubletter i et array efter at have sorteret det.
Jeg anvender:
    sort($sideArray);                        //Sorter
    $sideArray = array_unique($sideArray);        //Fjern dubletter
Det virker fint hvis der ikke er nogen af de specielle danske tegn æøåÆØÅ.
Bliver jeg nødt til selv at lave en funktion til det, eller er der en funktion, der klarer det?
Kan jeg evt inden sorteringen erstatte de danske tegn med noget andet og efter sorteringen lave det tilbage?

Mvh Kurt
Avatar billede Slater Ekspert
27. juli 2017 - 19:23 #1
array_unique() har intet problem med danske tegn, så længe de er samme tegnsæt.

Hvor kommer dine data fra?
Avatar billede KurtG Forsker
27. juli 2017 - 19:39 #2
Det havde den nu, jeg havde to elementer med "Vorgod Å", der ikke blev reduceret til et element.
Ændrede jeg til "Vorgod Aa" virkede det!
Elementerne kommer fra en mysql-tabel med tegnsæt utf8. Inden indsættelse i array er der brugt utf8_decode(), da editoren arbejder i iso-8859-1.
Avatar billede acore Ekspert
27. juli 2017 - 22:28 #3
Slater har ret - array_unique virker med danske tegn. Har lige testet med

<?php
$au = array( "Aarhus", "Århus", "Århus", "Lyngby", "Værløse", "Værløse", "Værløse");
var_dump($au);
$au = array_unique($au);
var_dump($au);
?>

Så problemet må ligge et andet sted.  Hvis du alligevel ønsker alterntiver til array_unique, så findes der flere i kommentarerne til manualen - fx denne her

$uniq = array_keys(array_flip($array));

se http://php.net/manual/en/function.array-unique.php
Avatar billede KurtG Forsker
27. juli 2017 - 23:24 #4
Jeg har lige prøvet med
$uniq = array_keys(array_flip($array));
den klarer heller ikke problemet.
Jeg vil prøve ikke at bruge utf8_decode inden sorteringen mm.
Avatar billede KurtG Forsker
27. juli 2017 - 23:32 #5
Det klarede problemet at fjerne utf8_decode, så der blev arbejdet med utf8-data i array-ene!
utf8_decode er så flyttet et andet sted hen.
Avatar billede acore Ekspert
28. juli 2017 - 06:26 #6
Jamen, det var da godt, at du selv fik løst problemet