Avatar billede AOlsen Juniormester
04. august 2017 - 10:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

WIn 10 - kontakt til Synology NAS Netværksdrev

Hej Eksperter,

Efter en formatering til Win 10 pro kan vi ikke længere tilgå vores netværksdrev på Synology NAS DS214.

Vi har brug for hjælp. Her er status indtil videre:
- kablet forbindelse
- Vi kan ikke tilgå file sharing ved at skrive \\nasnavn eller \\ip adresse
- I windows explorer netværk kan kan man se ikonet, der giver adgang til administrations interface for NAS og logge ind
- i Win Explorer kan man ikke se mappe ikon for netværksdrev
- Win 10 computer er tilknyttet arbejdsgruppen "Workgroup". Dette virker på 4 andre computere på netværket
- Vi kan pinge NAS med navn og modtager svar
- Vi har sat UAC på low
- Vi har slået win firewall fra
- har oprettet en bruger konto på NAS med samme navn som Win 10 computer.

Hvor kan man ellers kigge?
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2017 - 11:53 #1
har du opdater driver til pcen ?
Avatar billede INK Ekspert
04. august 2017 - 12:01 #2
Avatar billede poko1 Ekspert
04. august 2017 - 12:06 #3
Har du ikke en driver Disk til dit NAS jeg måtte af og gen installere da jeg satte nr. 2 til
https://ibb.co/mpgiUv
Avatar billede AOlsen Juniormester
04. august 2017 - 13:20 #4
#1 - vi har de nyeste drivere. Og der er hul igennem til NAS adgang + Internet.
#2 - Prøvede Synology Assistant. Den kan finde NAS og så kan man tilslutte til Adm Interface. Det kunne vi godt i forvejen. Er der et specifikt tool du tænkte på?
#3 - NAS kører seneste firmware. Synes ikke Google tilbyder meget info om Synology Drivers, der skal installeres på client PC? Findes det?
Avatar billede poko1 Ekspert
04. august 2017 - 14:10 #5
Hos mig er det Medion en 3GB & en 4GB
Her følger der en CD med der klarer det hele Det eneste jeg skulle var efter tur at logge mig på som Administrator.
Avatar billede Lasse Schulin-Zeuthen Juniormester
05. august 2017 - 20:59 #6
du skriver at \\ip eller \\hostname ikke virker.. hvad sker der præcist når du prøver?

Hvilken windows 10 version, var der noget med at windows10 home ikke kan mappe netdrev eller noget sindsygt?
Endelig, kan det være at "microsoft network" (windows filsharing) ikke er installeret.. det ses hvor du skiftet ip på netkortet...

Der er nogle der har kæmpet med noget tilsvarende her, hvor det er skift mellem dynamisk og fast ip der gør forskellen....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. august 2017 - 09:01 #7
Hvilken type konto bruger du i Win10? - bruger du din Microsoft konto, vil Synology´en ikke forstå den, og derfor ikke give dig adgang.

Så skal du i stedet i "Credential Manager" (hedder vist Legitimationsstyring i den danske udgave) i kontrolpanelet, og her oprette din NAS med adresse/navn, brugernavn og password.

Afhængig af om du plejer at tilgå pr. IP eller DNS navn, skal du bruge hhv. det ene eller andet som "Servernavn" - altså enten \\192.168.xxx.yyy eller \\NavnpåNAS
...Eller opret begge to, bare for en sikkerheds skyld.
Avatar billede AOlsen Juniormester
07. august 2017 - 09:59 #8
#6: Har Win 10 Pro DK. Fil og printer deling til Microsoft Netværk er installeret.

Jeg får følgende fejl, når jeg forsøger at tilgå NAS
Netværksfejl: Der kan ikke opnås adgang til \\mynasserver

Kontroller, om navnet er stavet korrekt. Der kan muligvis være problemer med netværket. Klik på diagnosticer for at forsøge at identificere og løse netværksproblemer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. august 2017 - 10:09 #9
Prøv med ip Adressen i stedet.
Avatar billede AOlsen Juniormester
06. september 2017 - 12:31 #10
Lukke tid.

Prøvede credential manager etc som foreslået i denne tråd. Uden held.

Løsningen blev, at geninstallere Windows og i setup insistere på, at man ikke vil logge på med sin Microsoft Konto. Med en god gammeldags konto virkede adgangen igen uden udfordringer,

Læste sporadisk om, at man kunne bruge Windows Azure som Active Directory Service sammen med sin online Windows Konto. Fandt aldrig et sted hvor man kunne vælge eller blot se om dette kunne være forklaringen op at jeg kunne pinge, men ikke logge ind på NAS.