Avatar billede mr.malmros Juniormester
17. august 2017 - 16:13 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Emails til hotmail bliver ikke leveret?

Hej Eksperter.

Jeg hoster en lille håndfuld domæner. Jeg bruger ispConfig.
Problemet er at når jeg sender en email til en hotmail eller oultook.com konto, kommer emailen ikke frem. Jeg får ikke nogen email retur fra postmaster.

Hvad er galt? Jeg kan sagtens sende emails til alle andre emails... er Microsoft sure på mig?

Med venlig hilsen
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. august 2017 - 20:27 #1
Har du SPF og DKIM opsat på dine domæner ?
Avatar billede bpb Seniormester
17. august 2017 - 20:27 #2
Du er ikke alene.  En søgning på  "Email sent to Outlook/Hotmail not delivered"  returnerer et stort antal lignende tilfælde.

Og en forening, som jeg er medlem af, måtte engang skifte deres Outlook/Hotmail adresse ud med en anden.

For at alle mails kan nå frem, som de diplomatisk udtrykte det.

Jeg havde selv problemer med at sende en mail til et familiemedlems Outlook/Hotmail adresse, og sågar til min egen.

(Sommetider fik jeg en "bounce" mail retur.  Dybt nede i dens kildetekst stod:  Part of their network is on our blocklist.)

Men alt det ligger flere år tilbage.

En løsning på problemet?  Nogle af ovennævnte søgeresultater indeholder forskellige ting, man kan prøve at gøre, eller undlade at gøre.

Ingen af dem ser alt for brugbare ud.  Hvis Microsoft ikke kan lide det hotel i udlandet, som et familiemedlem sendte en hilsen fra, kommer mailen ikke frem til modtageren.

Min officielle mail-adresse er forlængst ændret til en gmail konto.  Men den metode kan jo ikke uden videre bruges i dit tilfælde.

Desværre.
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. august 2017 - 20:30 #3
Hvilken email bruger du som afsender?
Bruger du f.eks. afsender@DOMÆNE.DK, hvis der er tale om en email afsendt fra DOMÆNE.DK domænet ?

Hvilket domæne er der tale om?
Avatar billede mr.malmros Juniormester
18. august 2017 - 12:58 #4
SPF og DKIM er nok problemet.. jeg har ikke super meget forstand på det, men hvad jeg kan læse mig frem til, er det grunden til at MS ikke vil lege med. Jeg bruger gratis DNS, hvordan skal jeg sætte det op?

Lige for at uddybe, har jeg installeret ispconfig på en ubuntu server. Der er så opsat en håndfuld domæner her på som skal kunne sende email. Et domain er onchio.com, et andet er rigtigrevision.dk.
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. august 2017 - 13:20 #5
Der er ingen SPF på domænet onchio.com nej.

host -t txt onchio.com
onchio.com has no TXT record

Du kan bruge denne til at lave en SPF-record:
https://www.spfwizard.net/

Hvis du udsender emails via ip: 1.2.3.4, kunne en spf f.eks. se sådan ud:
onchio.com.  IN TXT "v=spf1 ip4:1.2.3.4"

Så det er "bare" at oprette en TXT record i gratisdns og indsætte: v=spf1 ip4:1.2.3.4, hvis altså 1.2.3.4 er din ip for mailserveren der sender ud. :)
Avatar billede mr.malmros Juniormester
18. august 2017 - 13:28 #6
Tak for linket. jeg har nu genereret og sat det ind i gratisdns. Ser det rigtigt ud nu?
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. august 2017 - 13:40 #7
Jeg har netop lavet et check med et online tool, den giver dette retur:
onchio.com. IN TXT v=spf1mxaptrip4:77.247.74.86/32-all

Om det er online tool eller dig der har gjort noget galt, ved jeg ikke, men der skal mellemrum mellem tingene, sådan:
onchio.com.  IN TXT "v=spf1 mx a ptr ip4:77.247.74.86/32 -all"
Avatar billede mr.malmros Juniormester
18. august 2017 - 13:48 #8
jeg var lige inde og kigge, der var mellemrum, men nu har jeg slettet dem og sat nye ind, bare for en sikkerheds skyld.
Avatar billede schack Mester
26. august 2017 - 07:01 #9
Din SPF record er stadig ikke valid.
Her er et smart online tool du kan bruge til at teste med.
https://dmarcian.com/spf-survey/

Hvis ipadressen 77.247.74.86 er den eneste som skal sende email vil en mere korrekt SPF record være:
"v=spf1 ip4:77.247.74.86 ~all"
Avatar billede mr.malmros Juniormester
28. november 2017 - 08:16 #10
Nu vækker jeg lige den her tråd igen. Jeg har sat, tror jeg altså, paynord.dk op efter alle kunstens regler.
Når jeg forsøger at sende emails, kommer de stadig ikke frem på microsoft servere.
Siden sidst har jeg brugt en mindre formue på indere der skulle hjælpe og prøve at hoste på Amazon. Løsningen de leverede var langt fra attraktiv, så jeg vil gerne tilbage ispconfig og egen server.
Hvem kan hjælpe?
Avatar billede mr.malmros Juniormester
28. november 2017 - 09:53 #11
Fik fat i Microsoft. smtp'ens ip var blokeret. (doh)