Avatar billede lurup Ekspert
18. august 2017 - 00:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lave foto mindre

Jeg har 300 billeder i tif format . ( portræt foto )
De fylder ca 5 mb.
Hvordan laver den alle ca 1 mb på en nem og hurtig måde ?
Avatar billede Mik2000 Professor
18. august 2017 - 01:01 #1
Du skriver ikke så meget om format, størrelse, kvalitet mv.

Meget forsimplet
Skal de bruges i tryk er det en god ide at beholde kvalitet
Er det kun til web og privat behov, kan du lave dem til jpg, så fylder de langt mindre.

Du kan bruge Photoshop batch til at lave dem om - eller det gratis program http://www.avs4you.com/AVS-Image-Converter.aspx som kan ændre mange på en gang

I det kan du både styre størrelser, formater, kvalitet mv.
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2017 - 03:34 #2
Mik2000 Takk for tipser slike ting er Gull hvert, hverdagen blir straks lettere ser du jeg bruker oftes    Åpne i- Paint - Fil og her flere valg.
Det er nu bare 1 bilde da men ok.
Arne.
Avatar billede perwolf Forsker
18. august 2017 - 09:32 #3
Jeg bruger Irfanview, som bla. kan lave batch på fotos, herunder navngivning, størrelser, farvekorrektion m.v.
Ganske gratis: http://www.irfanview.com/
Avatar billede lurup Ekspert
18. august 2017 - 13:06 #4
Mine billeder er profil billeder af 300 personer ca 5 mb
1063 x 1654 pixel
300 dpi
24 bit

Er der en smart måde så jeg kan åbne en og gemme den igen hvor den selv laver det om til fx 20 % af størrelsen. ?
Avatar billede perwolf Forsker
18. august 2017 - 13:54 #5
I Irfanview tager du hele dyngen, og laver dem alle 20% mindre i et hug. Du ændrer ikke noget i de originale.
Herefter kan du jo sortere dem fra, som du ikke skal bruge :-)
Avatar billede perwolf Forsker
18. august 2017 - 13:55 #6
Ellere rettere til 20% af den oprindelige størrelse...
Avatar billede Mik2000 Professor
18. august 2017 - 16:45 #7
Det gør AVS4You image converter lidt mere brugervenligt end batch i Irfanview

Men bruger i øvrigt også selv Irfanview som er et glimrende værktøj
Avatar billede Mik2000 Professor
18. august 2017 - 16:49 #8
Men du skal jo også overveje hvad du skal bruge dem til.
Skal de trykkes skal de holdes i 300 DPI. Har du ikke brug for at trykke dem, kan de jo ligger i lavere DPI, og så gør det dem jo meget mindre uden du ændre opløsning.

Hvis det bare er fordi de skal fylde mindre, og ikke til en specifik grund vil jeg overveje overhovedet at gøre det. Diskplads koster jo ingenting, og bibeholder du dem som de er, kan de bruges til tryk i store senere. Du kan evt. lave en webversion af alle sammen (kopi) f.eks. 72dpi, 1920x1080 (eller omvendt, eller hvad der passer med proportionerne) så er du dækket godt ind og kan nemt sende dem med mail mv.
Avatar billede lurup Ekspert
18. august 2017 - 21:50 #9
Tak mik2000
Avatar billede milter Ekspert
18. august 2017 - 22:09 #10
Snakken om  størrelsen på billedfiler dukker regelmæssigt op og giver ofte anledning til en masse forvirring. Begrebet DPI dukker ofte op, og mange, mange gange bliver det totalt misforstået eller forklaret forkert.

Du fortæller selv, at billederne er på 1063 x 1654 pixels, 300 DPI, 24 bit og i formatet .TIF.  Som Mik2000 skriver, så er det vigtigste her, hvad du skal bruge billederne til.

Størrelsen på en billedfil på computeren i MB afhænger af især tre faktorer: Antallet af pixels, om billedet er komprimeret eller ej, og, hvis billedet er komprimeret, antallet af farver i billedet.

BIT-tallet angiver farvedybden, dvs. det antal farver, en enkelt pixel kan være bygget op af. I dit tilfælde er det 24-bit, og det betyder, at hver pixel kan indeholde een af ca. 24 millioner farver. Det er det mest normale for almindelige billeder til alt andet end professionel brug.

Det altafgørende udgangspunkt er altid størrelsen af billedet i pixels, og, som Mik2000 forklarer, du skal altid "overveje, hvad du skal bruge dem til", hvis du vil gøre et eller andet med størrelsen af dem. Men, Mik 2000 har misforstået det med DPI. Et billedes DPI er kun en intern besked fra billedet til en printer om, hvor stort billedet skal printes ud. For et billede på 1200x900 pixels vil 300 DPI f.eks. give en printstørrelse på 4x3 tommer. En DPI på 150 vil give et print på 8x6 tommer. DPI har intet med filstørrelsen at gøre på nogen måde.

Dine billeder på 1063X1654 kan maksimalt printes i rimelig kvalitet i en størrelse på ca. 5x8 cm. I dit tilfælde tyder det på, at dine billeder (5MB) er i et ukomprimeret
.tif-format. Komprimering af billeder (dvs. mindre størrelse i MB) foregår ved, at et program reducerer antallet af farver i et billede ved at udelukke farver, som er næsten ens. Det kræver en længere forklaring, men slutresultatet kan f.eks. være, at dine .tif-filer på 5 MB vil blive reduceret til måske kun at fylde 260 KB, hvis du gemmer det som en.jpg-fil. Og du vil med næsten 100% sikkerhed ikke kunne se forskel på de to billeder.

Så, hvorfor ønsker du at "formindske" billederne?
Avatar billede lurup Ekspert
18. august 2017 - 22:34 #11
har fået dem lavet om efter jeg har lavet dem om til jpg.
Før fyldte de 5 mb nu 200 kb.
Jeg kan få den lagt i min Skoleplan.

Tak for hjælpen til alle