Avatar billede sorenzoo Juniormester
21. august 2017 - 08:23 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flette data fra flere ark

Jeg har 2 excel ark, fra 2 systemer, hvor jeg har nogle kunde stamdata, og ca. 500 kunder i det ene ark, og 1000 i den anden, men mange af kunderne går igen, men hvordan kan jeg flette dem til et samlet ark med måske 1200 kunder. De ligger med kontonumre som identificerer dem.
Avatar billede finb Ekspert
21. august 2017 - 08:40 #1
Saml alle kunder i ark 3,
sorter,
og fjern dubletter
-eller brug Data>>Subtotaler
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2017 - 08:46 #2
forslag:
overfør samtlige kundenr til kolonne A i et nyt ark
fjern dubletter
=hvis.fejl(lopslag(kundenr:Primær arkmatrix;2:Falsk);lopslag(kundenr:sekundær arkmatrix;2:Falsk))

eks
=hvis.fejl(opslag(A2;Ark1!$A$2:$H$500;2;FALSK);lopslag(A2;Ark2!$A$2:$H$1000;2;Falsk))

Ej testet

Jan
Avatar billede andyness Juniormester
21. august 2017 - 09:02 #3
En mindre automatiseret fremgangsmåde kunne være:
-saml data i én tabel/ét ark
-sorter efter kontonummer
-copy-paste manglende data imellem dubletter såsom telefon-numre, e-mails osv., så den række, der forbliver i arket, er fuldt udfyldt
-slet overflødige rækker (enten manuelt eller med formel, der viser, hvilken dublet der er mindst udfyldt med data)

Vh Anders
Avatar billede sorenzoo Juniormester
21. august 2017 - 09:08 #4
Jamen jeg kan nok godt lave et ark med alle kunder samlet uden data, men så vil jeg jo gerne have en formel der kunne trække fra de andre ark såfremt kundenummeret er det samme.:
Noget alá: Hvis kundenummer er det samme, så skal den overføre Ark1 felt C18 til Ark3, så må jeg kunne brygge det derfra..?
Avatar billede andyness Juniormester
21. august 2017 - 09:16 #5
Med data i ark1 og ark2, og ny samlet tabel i ark3, så indsæt en LOPSLAG -formel i ark3:

=LOPSLAG(£´$A2;'ark1'!$A$2:$D$11;2;FALSK)

Erstat $A$2:$D$11 med området for tabellen i ark1.
Avatar billede andyness Juniormester
21. august 2017 - 09:17 #6
Hov, denne:

=LOPSLAG($A2;'ark1'!$A$2:$D$11;2;FALSK)
Avatar billede finb Ekspert
21. august 2017 - 09:39 #7
Læg alt over i en database, fx Access,
så er du ude over alt det ged.
Avatar billede sorenzoo Juniormester
21. august 2017 - 10:10 #8
Andyness, Kigger den så både i ark 1 og 2 efter matchende kontonumre?

Jeg kan godt kun ha 2 ark, et komplet med ALLE numre, og et med nogle statistik data, hvor jeg så gerne vil kigge i det ikke komplettet ark, fra det komplettet og tage de statistik data med over hvis de findes, således den kigger ARK1 igennem efter matchende kontonumre til det komplette ark, og derefter tager beløbet over hvis der er fundet et kontonummer match.
Beklager jeg er så dum til Excel.!
Avatar billede andyness Juniormester
21. august 2017 - 10:20 #9
Nope, den henter kun fra ark1.

Hvis du vil hente fra ark1, såfremt der er data i denne ud for kontonummeret, og ellers hente data fra ark2, så prøv med denne formel:

=IF(LOPSLAG($A2;'ark1'!$A$2:$D$11;2;FALSK)<>0;LOPSLAG($A2;'ark1'!$A$2:$D$11;2;FALSK);LOPSLAG($A2;'ark2'!$A$2:$D$11;2;FALSK))
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
21. august 2017 - 11:00 #10
svaret er

HVIS.FEJL(LOPSLAG(A4;'Ark4'!$A$5:$E$9;5;FALSK);"")

HVIS.FEJL(LOPSLAG(opslagscelle;OpslagsMatrix;Kolonne i OplagsMatrix;FALSK);"")

Jan