Avatar billede Vesterlund Seniormester
09. september 2017 - 14:08 Der er 7 kommentarer

Skal købe ny gamer stationær

Hej,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få nogle Holdninger til hvilke af disse 3 pcér jeg burde købe. de er ikke særlig forskellige, men dog er der nogle forskelle på grafik og processor ... jeg mener ikke en i7-7700k er nødvendig da det eneste den vidst kan udover i7-7600k er multi threading som der slet ikke skal bruges til gaming. et andet spørgsmål jeg gerne vil have helt på det rene er at om det virkelig kan betale sig at købe et 1080 frem for et 1070. 1070 er jo klar billigere, men kan der ses forskel?

Jeg har fundet 3 PCér og jeg vil meget gerne have nogle inputs til hvad i ville vælge.

Hvis nogen har et bedre forslag i samme prisklasse skal i være meget velkommen til at sende et link :)

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/ACDGE08EQ007/acer-predator-g3-710-gaming-pc

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/MSICODEXX3031/msi-codex-x3-031eu-gaming-pc

https://www.komplett.dk/product/912135/hardware/pc-komponenter/saml-selv-pakkeloesninger/saml-selv-pcer-intel/saml-selv-pro-gamer-gtx-1080#
Avatar billede Carnac Forsker
10. september 2017 - 01:31 #1
Som tommelfingerregel er:
GTX 1060 for 1080p gaming
GTX 1070 for 1440p gaming eller 2 x 1080p gaming
GTX 1080 for 4K gaming eller 3 x 1080p gaming

Hvis du bruger 60 Hz skærm og går efter 60-100 FPS.

Dvs planlægger du ikke at spille 4K eller med 3 skærme eller 144 Hz, er GTX 1080 oftest overkill.

Planlægger du at skulle spille spil som er specielt meget GPU-krævende eller med 144 Hz monitor, kan det selvfølgelig godt betale sig at vælge GPU en klasse højere end ovenstående tommelfingerregler.

Overvej hvilke spil du vil spille, undersøg deres grafikkort behov og overvej også hvor meget du ønsker at "fremtidssikre" dit indkøb.

Skal du fx bare spille CSGO er der ingen grund til at gå amok i et GTX 1080 grafikkort.

Der er dog sket et kraftigt prisfald på GTX 1080 de sidste par måneder, pga etherium-mining, introduktionen af Ryzen og Vega samt GTX 1080ti, hvilket faktisk har gjort value/cost af 1080 attraktivt på det sidste. Så ønsker man god fremtidssikring, så er GTX 1080 bestemt værd at overveje, med det prisleje det ligger på pt.
Avatar billede Vesterlund Seniormester
10. september 2017 - 14:17 #2
Mange tak for et rigtig godt svar!

Jeg har ikke tænkt mig at spille i 4k da jeg ikke vil bruge penge på en dyr 4k skærm 1440p er rigeligt for mig. Jeg skal hovedsageligt spille FPS som Call of Duty og battlefield. Jeg kan ikke udelukke der ikke vil komme flere spil på den liste, men i begyndelsen vil det være sådan. Hvis du selv skulle vælge imellem disse 3 jeg har linket, hvilken en ville du så snuppe?

Hvis du har et forslag til en endnu bedre i samme prisklasse må du selvfølgelige meget gerne foreslå en anden :)
Avatar billede Carnac Forsker
10. september 2017 - 16:14 #3
Hvis du bor i nærheden af Aalborg er her det ultimative tilbud:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/LE90DD00B9MW/lenovo-y900-34-gamer-pc

En skam at du ikke var på udkig sidste weekend, der havde de nemlig 100 stk på tilbud i hele landet.

Men GTX 1080
i7-6700k
256 GB SSD
1 TB HDD
16 GB RAM

For 9999 kr. Det fås simpelthen ikke billigere.
Avatar billede Carnac Forsker
10. september 2017 - 16:36 #4
De 3 computere du har linket til har alle tre en rimelig pris i forhold til deres specifikationer.

For 5 måneder siden kunne jeg ikke drømme om at købe et GTX 1080, da de simpelthen var alt for dyre i forhold til et GTX 1070. Men pga prisfaldet på GTX 1080, ville jeg bestemt overveje det, hvis jeg skulle købe i dag.

Siden du nu godt kan lide Battlefield og 144 Hz, så ville jeg nok gå efter GTX 1080 og i7. Battlefield er ét af de spil der rent faktisk har fordel af hyperthreading. Og så er det også ret grafikintensivt, specielt hvis man vil have 144 FPS og når der er eksplosioner på skærmen osv.

Når nu du er oppe i prislejet 10500 kr, så kan man vel ligeså godt lægge de 2500 kr til og snuppe i7-processoren og 1080´eren. Omvendt kan jeg dog selvfølgelig godt forstå hvis du vil spare de 2500 kr. Og man får nu også ret meget gamer computer med en i5´er og et GTX 1070.

Jeg kan godt lide designet på predatoren til 12998. Jeg mener dog det er et blowerstyle GTX 1080 den er udstyret med.

Saml selv´eren fra Komplett er lettere at opgradere til et GTX 1080ti hvis man skulle få lyst til det på et tidspunkt. De grønne ramblokke ser dog bare forfærdeligt grimme ud i et kabinet med siderude.

Så det er lidt økonomi mod udseende mod funktionalitet. Hvad du vægter højest er op til dig. De har dog alle 3 en rimelig pris i forhold til deres specifikationer. Dog uden at være "slagtilbud".
Avatar billede Vesterlund Seniormester
16. september 2017 - 07:40 #5
Nu Har jeg fundet denne PC inde på MM-Vision hvor jeg så vil smide en i7-7700k i istedet for, nr 3 kabinet fra venstre og så vandkøling. samlet pris er omkring 13300.- og det er inklusiv windows 10 home 6 bit edition.

Det synes jeg selv er en rigtig god pris.

Nogen indvendinger?
Avatar billede Vesterlund Seniormester
16. september 2017 - 12:38 #6
Der skule selvfølgelig stå 64 bit
Avatar billede Vesterlund Seniormester
16. september 2017 - 12:39 #7
Skulle ^^