Avatar billede nikolai19 Praktikant
11. september 2017 - 12:48 Der er 3 kommentarer

24" 1440p eller 27" 1080p (Hvilken kan vise mest?)

Hej, jeg har planer om at købe to relativt billige skærme. Maks omkring 1.500 pr. stk. Jeg har set at Elgiganten har en 27" 1080p på tilbud til 999 og tænkte, at det umiddelbart var et godt bud.

Da jeg udelukkende skal bruge dem til at surfe på, lave office dokumenter og lidt på min hjemmeside behøver gaming eller billedbehandling eller lign. ikke at indgå i ligningen. Så det der er relevant for mig er umiddelbart kun at man kan se en masse indhold ved siden af hinanden og selvølgelig at det ikke er ulideligt at se på.

Men jeg kom så til at tænke på, om en 24" 1440p skærm eller en 27" 1080p skærm kan vise mest indhold? Jeg læste at en 27" 1440p skærm kan vise 77% mere indhold end en 27" 1080p skærm. - men hvordan forholder det sig med en 24" 1440p skærm vs en 27" 1080p skærm? (De fleste søger jo på 24" 1080p vs 27" 1440p, så kunne ikke lige finde noget)

På forhånd tak
Avatar billede Slater Ekspert
11. september 2017 - 14:01 #1
Opløsning er hvor meget der kan vises på skærmen ad gangen (forudsat samme zoom-niveau - altså pixelstørrelse af indholdet).
Skærmstørrelsen er hvor stort du ser det.

Højere opløsning vil altså som udgangspunkt vise mere indhold, uanset hvor stor skærmen er - men der er et punkt hvor en mindre skærm med højere opløsning vil vise indholdet så småt, at du er nødt til at zoome ind (øge DPI-indstillingen) for at se det, og så er du cirka lige vidt.

Personligt vil jeg mene at ingen af de to skærme er optimale. En 27" skærm bør være i 1440p, mens en 24" er bedst i 1080p. I hvert fald hvis man sidder i normal skrivebordsafstand fra dem. Men det er meget personlig smag.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. september 2017 - 15:25 #2
Fordelen ved en 27" skærm med 1440p (eller højere opløsning) er, at du næsten altid vil kunne arbejde med flere vinduer/programmen på skærmen samtidig, uden at de overlapper hinanden. Men skærme i disse opløsninger fås til gengæld ikke som gamer-skærme med ekstra høj opdateringsfrekvens (144 hz mod normalt f.eks. 75 hz). 27" skærmen virkede overvældende de første dage, men i dag nyder jeg det.

Jeg har selv en sådan skærm, som jeg vistnok gav omkring 2200 eller 2400 for, og den matcher mine behov til både arbejde og gaming (Witcher 3, Dragon Age Inquisition, Skyrim). Men hvis du alligevel planlægger at spille hardcore "FPS spil" (og har grafikkortet til det) er en 1080p 144hz skærm nok stadig et bedre valg. Men ellers ikke.
Avatar billede Slater Ekspert
11. september 2017 - 16:55 #3
Jeg har da selv en 27" 1440p skærm med 144 Hz og G-sync.

De koster lidt mere, men de findes skam.