Avatar billede arnepedersen Forsker
14. september 2017 - 11:43 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

RW2 RAW filer

Jeg har købt et nyt kamera Panasonic DC-TZ90.
Kameraet kan optage i RAW og kalder deres filer for RW2.

Jeg har Photoshop CS3, og har hidtil behandlet mine Canon RAW filer ( CR2) og programmet har kørt fint med disse filer.

Men CS3 kan ikke behandle RW2 filer så hvordan kan jeg løse problemet?
Håber virkelig i kan hjælpe mig.
Mvh Arne
Avatar billede INK Ekspert
14. september 2017 - 11:49 #1
Ifølge hjemmesiden for Photoshop skal du have et ekstramodul kaldet Camera Raw i version 9.10.1
Avatar billede INK Ekspert
14. september 2017 - 11:51 #2
Avatar billede INK Ekspert
14. september 2017 - 11:52 #3
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2017 - 12:18 #4
Så vidt jeg kan se, er Camera Raw i version 9.10.1 ikke kompatibelt med CS3

https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/camera-raw-compatible-applications.html

Jeg har set andre foreslå konvertering til DNG som en løsning:

https://forums.adobe.com/thread/1171103
Avatar billede arnepedersen Forsker
14. september 2017 - 13:20 #5
Jeg har forsøgt med Adobe DNG konverter. Det lykkedes ikke Progammet kan ikke se mine RW2 filer, desværre.
Hvorfor fa.... bruger de ikke samme RAW format.
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2017 - 14:15 #6
Ak ja. Ethvert kamera har sin egen specifikke RAW-profil, som så skal ligge i det program, der skal arbejde med billedet. Dvs., når et nyt kamera kommer på markedet, skal diverse billedprogrammer opdateres for at kunne åbne billeder fra det kamera.

https://photographylife.com/dng-vs-raw

Og måske kan din CS3 ikke arbejde sammen med filer fra den nyeste DNG-konverter? Prøv med en ældre version af konverteren, men så er det ikke sikkert den konverter kan åbne RW2-filer fra dit nye kamera! Suk, suk, suk!
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2017 - 14:19 #7
Avatar billede milter Ekspert
14. september 2017 - 21:22 #8
Måske kan det her hjælpe dig i gang:

https://www.isl.co.jp/SILKYPIX/english/p/
http://av.jpn.support.panasonic.com/support/global/cs/mpi/dsc/gf2/gf2_c05_07.html
http://www.isl.co.jp/SILKYPIX/english/p/product/manual/man0001.html

Programmet ser ud til at være gratis for ejere af kameraer fra Panasonic. Med lidt held, er versionen ikke for gammel til ikke at understøtte dit kamera.
Avatar billede arnepedersen Forsker
14. september 2017 - 22:47 #9
Milter jeg har programmet, og det kan bruges. Jeg skal dog øve mig i at bruge det. Det er på engelsk, og det er ikke min spids kompetance.

Tak for henvisningen
Dog ville jeg meget hellere kunne åbne det i et dask Photoshop som jeg er tryg ved.
Avatar billede arnepedersen Forsker
14. september 2017 - 23:57 #10
Nu har jeg igen forsøgt at  få lagt et RW2 billede ind i  Adobe DNG konverter.Hvor der står vælg mappe.
Hver gang er feltet blankt. der er ingen fil. Hvorfor skriver alle at det kan lade sig gøre?
Avatar billede arnepedersen Forsker
15. september 2017 - 10:08 #11
Jeg opgiver. Må nøjes med at fotografere i jpg.
Hvilke Photoshop program på dansk der kan redigere RW2 filer er billigst?
Avatar billede milter Ekspert
15. september 2017 - 21:11 #12
Jeg har selv arbejdet en del med billeder på computeren de sidste godt 15 år. Jeg har fire billedbehandlingsprogrammer på maskinen, herunder Nikons Capture NX til Nikons RAW-format, .NEF. Mit kamera er et Nikon D80. Da min svoger så fik et D7100, sendte han mig nogle billeder taget med det i .NEF-format. Jeg krydsede alle mine fingre og  fandt en profil til hans kamera, som jeg installerede, -  men!! Programmet nægtede at have noget som helst med hans billeder at gøre.

Konklusionen er, og mange har erfaret det samme: hvis du vil have mulighed for at kunne åbne de nyeste kameraers RAW-billeder og arbejde med dem, må du investere i nye programmer. Vi må nok desværre finde os i, at fabrikanterne ikke er interesserede i begreber som langtidsholdbarhed og bæredygtighed på det her område.

Jeg har kigget rundt omkring men har desværre ikke fundet nogen dansksprogede programmer, som kan redigere RW2-filer.
Avatar billede arnepedersen Forsker
16. september 2017 - 09:29 #13
Det kan god være jeg er lidt tung at danse med.
Der er noget jeg ikke rigtigt fatter. Jeg har købt et kompaktkamera (Panasonic Lumix DC-TZ90) fordi jeg synes det er besværligt at løbe rundt med mit Canon spejlrefleks 50D.
De nye kompakte kameraer nærmer sig spejlrefleks i kvalitet, så derfor mit valg.
Så har jeg Adobe CS3 med Camera RAW 4,4.
Nu kan jeg forstå at Camera Raw er et selvstændigt program der arbejder sammen med CS3, er det rigtigt forstået?
Med de to programmer kan jeg ikke åbne Panasonics Raw filer RW2. Det forstår jeg godt.

Jeg har også forsøgt at downloade Camera 9-1 der skriver de kan åbne RW2 filer. Det virker ikke med mit CS3.

Så anbefales det at konvertere min RW2 fil til DNG fil der skulle kunne bruges i CS3 med  Camera RAW 4,4.
Jeg Downloader så Adobes Dong Converter 9_1 Der skulle kunne covertere RW2 filer til DNG filer
Men dette progran kan heller ikke se RW2 filer.
Mit spørgsmål er så Bl.a.
Er Dong Converter ikke et selvstændigt program? Og hvis, hvorfor kan jeg så ikke bruge det til mine RW2 filer.
Avatar billede milter Ekspert
16. september 2017 - 11:54 #14
Jeg har fundet noget på nettet, som måske kan hjælpe dig. Det er på engelsk, men oversæt det med Google. I min Googles oversættelse til dansk lyder forslaget sådan her:

Vælg den mappe, der indeholder dine råbilleder. Enkelt klik på den pågældende mappe. Klik derefter på knappen "Konverter".

https://forums.adobe.com/thread/2255607

Et andet forslag, jeg har fundet, er at åbne Stifinder i et minimeret billede og derefter trække billedet/billederne over på DNG-konverterens programsymbol. Googles oversættelse lyder sådan:

"Åbn Windows Stifinder -> klik på filen og træk det med musen på / oven på Adobe Converter Icon (ikonet du bruger til normalt at åbne konverteren) på dit skrivebord. Det lyder vanvittigt, men det virker med enkeltfiler såvel som hele mapper med et antal filer i det."

https://www.youtube.com/watch?v=0bqGovpuihw&ab_channel=MarleneHielema
Avatar billede arnepedersen Forsker
16. september 2017 - 13:47 #15
Desværre ingen af de to metoder virker hos mig, øv.
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. september 2017 - 09:00 #16
Hurra nu virker min DNG converter 9-1.

Jeg skulle sætte til Camera Raw 4,1 i indstillingerne.
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. september 2017 - 09:01 #17
Hurra nu virker min DNG converter 9-1.

Jeg skulle sætte til Camera Raw 4,1 i indstillinger
Avatar billede milter Ekspert
18. september 2017 - 10:42 #18
Jeg kan kun gentage mine ord fra et af dine tidligere spørgsmål:

"Det er altid en fryd, når man overvinder en genstridig computer :-)
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. september 2017 - 11:18 #19
Tak, og det bedste er at jeg fortsat kan bruge CS3 på dansk.