Avatar billede Boas Juniormester
14. september 2017 - 12:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

SUM.HVISER - Med ugedag

Hej.

Jeg rammer ind i en lille ting, min hjerne ikke vil få styr på...

Jeg har tre kolonner:

En med Datoer  (#1) (Område : G3:G33) (Formateret som Dato)
En med tal  (#2) (Område : H3:H33) (Formateret som Valuta)
En med tekst  (#3) (Område : I3:I33) (Formateret som tekst)

Jeg vil gerne have en formel, der går ind og lægger værdierne i kolonne 2 sammen, hvis nogle ting fra 1 og 3 er opfyldt.

Jeg sidder fast ved:

=SUM.HVISER(H3:H33;I3:I33;"Boas";

Og her går det så galt... for, den skal kigge på de datoer der er i området, og så kun tage tirsdage, onsdage og torsdage... Jeg har forsøgt mig med UGEDAG funktionen, men kan ikke lige få drejet i mit hoved hvordan jeg skal have den til at fungere... et sted må det jo være
at hvis UGEDAG returnere 3 - 4 eller 5 for det område, så skal den være ... True.. og derfor tælles med...

Jeg er stødt på SUMPRODUCT på en engelsk side, men kan ikke lige gennemskue hvordan det skal virke, eller om det er det korrekte...
(https://exceljet.net/formula/sum-by-weekday)
Avatar billede Boas Juniormester
14. september 2017 - 13:02 #1
Den klodsede måde ville naturligvis være at oprette en fjerde kolonne hvor jeg får den til at konvertere datoen til tekst (01-01-2017 = søndag) og så bare lave et kriterie der kigger på teksten... MEN... "less is more" som man sige... ;)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. september 2017 - 13:06 #2
=SUMPRODUKT((UGEDAG($G$3:$G$33;2)>2)*(UGEDAG($G$3:$G$33;2)<6)*$H$3:$H$33)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. september 2017 - 13:33 #3

=SUMPRODUKT((UGEDAG($G$3:$G$33;2)>2)*(UGEDAG($G$3:$G$33;2)<6);$H$3:$H$33;(($I$3:$I$33)="Hej")*1)

Jan
Avatar billede Boas Juniormester
14. september 2017 - 14:10 #4
xl-Enthuast - din formel returnere et resultat der hedder: 49581
Jan - din formel returnere et resultalt der hedder: 0

Jeg har lidt brug for, at de sættes ind der hvor det skal være i formlen, eller en forklaring der fortæller mig hvad der sker...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. september 2017 - 14:59 #5
Jeg har lidt brug for, at de sættes ind der hvor det skal være i formlen.....

Ikke forstået.

Her er en fil. Er det forståeligt nu?

https://www.dropbox.com/s/4kt5umxv5ku7gmu/SUM_UGEDAG.xlsx?dl=0
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. september 2017 - 15:05 #6
=SUMPRODUKT((UGEDAG($G$3:$G$33;2)>2)*(UGEDAG($G$3:$G$33;2)<6);$H$3:$H$33;(($I$3:$I$33)="Hej")*1)

Udskift "Hej" med det ord du søger i I kolonnen

UGEDAG($G$3:$G$33;2)>2  -> tjekker om ugedag er > end 2 og svarer Sand/ Falsk som Excel også forstår som 1/0

UGEDAG($G$3:$G$33;2)<6  -> tjekker om ugedag er < end 6

Gange så svaret fra de to altså eks Mandag -> 0*1 (Falsk*Sandt)

$H$3:$H$33 tager indhold fra H

($I$3:$I$33)="Hej")*1 tjekker om der står "Hej" i I kolonnen 1 eller 0 (Sand eller Falsk)

Ganger så de tre svar med hinanden 1*10*1    (ugedag- * værdi- * tekst-Svar)

SUMPRODUKT går ned gennem rækkerne 3 til 33 og behandler hver række og opsummerer dem alle til et resultat

Jan
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. september 2017 - 15:05 #7
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. september 2017 - 15:11 #8
Avatar billede jens48 Ekspert
14. september 2017 - 15:48 #9
Både xl-Enthusiasts of Jan Hansens eksempler fungerer i princippet OK, men begge laver en fejl med ugedagene således at den tager onsdag, torsdag og fredag i stedet for tirsdag, onsdag of torsdag, som der blev spurgt om. Formelen (Jans) bør derfor rettes til:

=SUMPRODUCT((WEEKDAY($G$3:$G$33;2)>2)*(WEEKDAY($G$3:$G$33;2)<6);$H$3:$H$33;(($I$3:$I$33)="Hej")*1)

eller på dansk:

=SUMPRODUKT((UGEDAG($G$3:$G$33;2)>2)*(UGEDAG($G$3:$G$33;2)<6);$H$3:$H$33;(($I$3:$I$33)="Hej")*1)
Avatar billede jens48 Ekspert
14. september 2017 - 15:50 #10
Nå, nu fik jeg ikke rettet det. Det skulle have været:

=SUMPRODUKT((UGEDAG($G$3:$G$33;1)>2)*(UGEDAG($G$3:$G$33;1)<6);$H$3:$H$33;(($I$3:$I$33)="Hej")*1)
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. september 2017 - 16:07 #11
Sådan går det når man bygger videre på en andens kode ;-)
Avatar billede Boas Juniormester
14. september 2017 - 20:31 #12
Tak for de mange svar, jeg vælger at give point til Jan, da han udover formlen også gav en forklaring på de enkelte elementer, der så efterfølgende hjalp mig med at optimere noget andet...
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
14. september 2017 - 20:49 #13
Velbekomme