Avatar billede Frederikdenkilde Juniormester
14. september 2017 - 14:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvilken 'gamer' laptop (4500-6500)?

Hey Eksperten!

For 4-5 år siden spurgte jeg herinde hvilken laptop jeg skulle købe ud fra mine behov og jeg fandt derved frem til en PC jeg blev rigtig glad for, så det var fedt. Nu er den dog ved at stå af efter alle de år og kører ret trægt og batteriet er ødelagt, så vil gerne have en ny.

Hvilken skal jeg købe? Mine behøv er; CS:GO & Dota 2, se twitch streams, måske selv streame lidt på den, og self også studere på den men det går jeg ikke ud fra kræver så meget som at game spil på den. Min computer er blevet absurd sløv så jeg slet ikke kan åbne CSGO og dota2 næsten og streame på twitch fra den kan jeg heller ikke.

Så håber lidt i kan hjælpe mig frem til en ny computer som for 5 år siden :D Har været super glad for den her så noget i samme stil ish ville være nice, så derfor tænkte jeg på ASUS. Den nuværende jeg har er vidst nok Asus X53S som jeg blev rådet at købe dengang.

Kan man blindt købe computere i Asus "Republic of Gamers" (ROG) serien, eller er der nogen man skal styre omkring? Har kun lige kradset i overfladen ift. computere men har kigget på lidt forskellige.

Hvad er forskellen eksempelvis på disse to:

https://www.dustin.dk/product/5011006275/rog-strix-gl553vd

https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-rog-strix-gl553vd-dm373t-156/p-504593/?gclid=Cj0KCQjw0ejNBRCYARIsACEBhDP6Grmyansro2Kl_aiUlQST6NtjS94SDQkyPbL7XwwaJWCosd6L8koaAoCpEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Forstår ikke, er det ikke den samme model? Den nederste er sat ned med 24% og den har 8GB ram vs den anden som har 12GB. Er det fordi 4gb går til grafikkort i den øverste eller hvorfor kan jeg ikke forstå det? Vil det være et godt køb eller kan jeg finde bedre.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2017 - 15:28 #1
har kigget på den første.
den er fin til prisen og har fint grafikkort. og 12gb ram. tag den!
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. september 2017 - 15:28 #2
Mit bud... Behold din bærbare som arbejdscomputer og evt. til at slæbe med i skole og køb en stationær til at game på.
Du får bare så meget mere GAMING pc i en stationær end en bærbar. Og en bærbar bliver aldrig en rigtig gamer pc.
Avatar billede Frederikdenkilde Juniormester
14. september 2017 - 16:26 #3
Tak Sidwave! Jeg forstår dog stadig ikke hvad forskellen er på de to jeg selv linkede til? De hedder begge GL553VD.

Jakobdo: Enig, synes bare det er fedt at have en bærbar som er meget mere mobil, kan hurtig lige slæbe den frem og tilbage hvis jeg skal over til en kammerat, besøge mine forældre osv. Så derfor vil jeg gerne have en laptop.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. september 2017 - 16:56 #4
Men powers har mere RAM på grafikkortet og mere lagring (godt nok kun 128 GB SSD men 1TB HD), så jeg synes den fra powers er mere prisvärd.
Avatar billede Carnac Forsker
14. september 2017 - 16:59 #5
100%: Køb den fra Power!

8000 kr for den fra Dustin er ALT, ALT for dyrt for en gamer med GTX 1050

Den fra Power til 6660 har en helt fair og rimelig pris.

GTX 1050 er den optimale Value/ cost ratio for CSGO. Det giver ca 100 FPS i CSGO, hvilket er perfekt for en 60 Hz skærm.

De 12 GB der er i den fra Dustin virker som et billigt salgstrick. Det virker som om de har proppet 4 GB ekstra RAM i for at kunne forhøje prisen 1500 kr. Desværre er det ofte et salgstrick der virker på folk der ikke har så meget forstand på computere, da de ofte har en tendens til at tro høj RAM betyder god computer. Sandheden er at RAM helst skal være i enten 2, 4, 8, 16 osv blokke for at virke optimalt.

Du har i øvrigt overhovedet ikke brug for 12 GB RAM til de spil du nævner. 12 GB RAM er kun nyttigt ved triple-A games, som et GTX 1050 alligevel ikke kan trække.

Den fra Power er langt det bedste køb.

Mht ROG: ROG laver som regel kvalitets-GAMER-computere. Derfor navnet Republic of Gamers. De kan dog sagtens finde på at lave "fælder" i deres produkter. Som fx at parre et GTX 1070 grafikkort med en i5 processor. Det kan gå i stationære, men ikke i en bærbar, så bottlenecker man helt sikkert grafikkortet. Så selv om kvaliteten er i orden, skal man stadig vide noget om specifikationerne for at være sikker på man ikke køber et "bottlenecked" produkt. Eller et andet produkt hvor de enkelte dele overhovedet ikke spiller sammen.

En i5 til et GTX 1050 er dog helt fint, og passer perfekt til CSGO. Ingen tvivl om at i7+1070 klarer det endnu bedre, men så slipper du ikke med 6660 kr. Så taler vi nærmere 14.000 kr.
Avatar billede Frederikdenkilde Juniormester
14. september 2017 - 20:10 #6
@carnac Damn tak for et vanvittigt fyldestgørende svar! Nu snakker du kun ud fra de to computere jeg selv har linket til, men har du andre bud på gode gamer bærbare i prisklassen 4500-6500 eller synes du bare jeg skal gå med den der fra power? :)

Også, hvis jeg ikke kan skelne disse to bærbare fra hinanden, hvordan skal jeg så have en chance for at kunne gøre det fra andre? Hvorfor hedder de begge GL553VD?
Avatar billede Carnac Forsker
14. september 2017 - 20:45 #7
Du skal helt sikkert købe den fra Power med mindre du har meget tålmodighed.

Den fra Power til 6660 kr de har på tilbud lige nu svarer til et weekend-tilbud. Det eneste tidspunkt du kan være heldig at finde et bedre tilbud er ved fx Black Friday, Januar-udsalg, Rest-udsalg eller åbningsfest (altså når fx Power åbner en ny butik et eller andet sted).

Det er med computere på samme måde som med biler. Du kan fx købe en Peugeot 206. Men der er mange forskellige udgaver af en Peugeot 206. Grundmodellen er den billigste. Men du kan opgradere den med mange ting, som fx tonede ruder, indfarvede sidespejle og håndtag, klimaanlæg, alu-fælge osv osv. Alle sammen ting der gør bilen anderledes og dyrere end grundmodellen. Men uanset hvor meget ekstra udstyr du tilkøber, så er det stadig en Peugeot 206.

Det er på samme måde med computere. Den du kigger på hedder Asus GL553VD. Det er grundmodellen. Dvs den har et bestemt udseende, et bestemt tastatur, et bestemt motherboard, en bestemt touchpad osv. Men ligesom med biler kan de fleste computere opgraderes. Fx hvis grundmodellen har 8 GB RAM, så kan den måske opgraderes til 12 eller 16 GB RAM. Harddisken kan måske opgraderes fra 256 GB SSD til 512 GB SSD. Skærmen kan måske opgraderes fra Full HD til 4K. Osv osv. Men der er stadig tale om en Asus GL553VD.

Den fra Dustin ligner således en Asus GL553VD der er opgraderet fra 8 til 12 GB RAM. Og Harddisken er opgraderet fra 128 Gb SSD til 256 GB SSD. Den fra Power er ikke opgraderet fra 128 GB til 256 GB SSD. Til gengæld er den opgraderet med 1 TB HDD.

Så selv om en computer har samme navn, kan specifikationer godt være vidt forskellige. Men udseendet (chassiset/kabinettet), tastaturet og motherboardet vil som regel være éns.

Hvorfor det er sådan? Det er ganske enkelt kynisk spekulation fra producenternes side af, for at forvirre os kunder og gøre det sværere for os at gennemskue hvad der reelt er et godt køb. Så hvis man vil være sikker på at gøre et godt køb, så er der ingen vej udenom end at sætte sig ind i tingene, eller hvis man kender én der er inde i tingene og kan hjælpe én.
Avatar billede Frederikdenkilde Juniormester
15. september 2017 - 01:23 #8
@carnac atter engang tak! Jeg ved ikke om jeg når at købe den nu og her så kan godt være den ikke længere er på tilbud. I så fald vender jeg tilbage og forhøre mig omkring en anden PC. :)