Avatar billede Jan H Praktikant
18. september 2017 - 11:36 Der er 19 kommentarer

PC vil ikke starte op..

Efter at have slukket min Acer PC ved at boote - vil den ikke starte op igen.
Når jeg tænker kommer det blå lys på PC`en - ventilation starter men der kommer ikke forbindelse til skærmen - så jeg kan intet se - kun høre motor
Kan nogen hjælpe med løsning ?
Avatar billede Jan H Praktikant
18. september 2017 - 11:38 #1
slå fejl ikke tænker men tænder
Avatar billede INK Ekspert
18. september 2017 - 11:45 #2
Undertiden virker det simple trick med at tage ledningen ud, fjerne batteriet og trykke gentagne gange på startknappen. Der ved aflades evt. "gammel strøm" fra kondensatorerne, og måske er du heldig.
Avatar billede Jan H Praktikant
18. september 2017 - 15:29 #3
Tak for tippet. Det er en stationær PC og jeg har allerede tændt og slukket adskillige gange - også taget strøm fra computer og sat genoprettelses usb stik i - øv
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2017 - 16:25 #4
#3 Jo men har du afladt bundkortet når strømmen er taget fra, ved her at trykke på startknappen?
Avatar billede Jan H Praktikant
18. september 2017 - 18:54 #5
tak - nu har jeg trykket på startknappen medens strømmen var taget - ser stadig intet på skærmen - kun "intet signal"
Avatar billede INK Ekspert
18. september 2017 - 19:11 #6
Har du indtryk af, at maskinen rent faktisk starter op? Og det så blot er skærmen, der ikke får signal?

Har du prøvet også at fjerne det blanke knapbatteri?
Avatar billede Jan H Praktikant
18. september 2017 - 19:39 #7
Ventilationen går igang - kan ikke rigtig høre at der sker mere.
Det blanke knapbatteri ?  --  Det er en stationær PC - kan du beskrive hvor det er
tak for indlæg
Avatar billede INK Ekspert
18. september 2017 - 19:42 #8
Det sidder normalt i en lille holder på bundkortet.
Avatar billede milter Ekspert
18. september 2017 - 19:56 #9
De fleste computere afgiver nogle beeplyde efter tryk på startknappen. De består af en kombination af korte og lange beeplyde, og tolkningen af dem afhænger af, hvem bundkortet eller BIOS kommer fra.

Hører du nogen lyde ved opstart fra computeren?

https://www.lifewire.com/how-to-troubleshoot-beep-codes-2624889

Hvad er navn og modelnummer på din computer?

Får du nogen fejlmeddelelser på skærmen?

Kan du forklare lidt mere, hvad du mener med det her i dit spørgsmål:  "Efter at have slukket min Acer PC ved at boote
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2017 - 19:59 #10
Lidt hjælp til at finde batteriet på bundkortet.
https://billedeupload.dk/?v=6GeO.jpg
Avatar billede Jan H Praktikant
18. september 2017 - 20:14 #11
De fleste computere afgiver nogle beeplyde efter tryk på startknappen. De består af en kombination af korte og lange beeplyde, og tolkningen af dem afhænger af, hvem bundkortet eller BIOS kommer fra.

Hører du nogen lyde ved opstart fra computeren?
Nej - der kommer ingen lyde

https://www.lifewire.com/how-to-troubleshoot-beep-codes-2624889

Hvad er navn og modelnummer på din computer?
Acer  på fronten står A 10 Vision

Får du nogen fejlmeddelelser på skærmen?
på skærmen står kun intet signal

Kan du forklare lidt mere, hvad du mener med det her i dit spørgsmål:  "Efter at have slukket min Acer PC ved at boote

der kom en fejlmeddelelse på skærmen og den varslede sluk og genstart - men der skete intet - så efter 4 timer holdt jeg slukknappen nede.  Jeg kan ikke huske fejlmeddelelsens indhold
Avatar billede jalved Ekspert
18. september 2017 - 21:22 #12
Virker intet, kan du tage harddisken ud og forsøge at sætte den til en anden computer som ekstern harddisk via USB. Det kræver dog en bestemt type stik.

Så kan du i al fald se, om harddisken starter op og måske redde dine data ud.

Måske kan du også lave en CHKDSK på den, så den igen kan boote op, når du sætter den tilbage i din pc. Hvordan du gør dette, kan du evt. google - eller der er andre, der har mere tjek på det, der kan forklare det.
Avatar billede milter Ekspert
18. september 2017 - 21:46 #13
Det kan skyldes flere ting. Et defekt bundkort, defekt strømforsyning, defekte ramblokke, måske også et grafikkort, som er stået af.

Du skriver, at du fik en fejlmeddelelse: "...der kom en fejlmeddelelse på skærmen og den varslede sluk og genstart - men der skete intet" . Mener du med det, at computeren fortsatte fint, eller mener du, at billedet forsvandt, hvorefter du efter 4 timer prøvede  at holde slukknappen nede?
Avatar billede Jan H Praktikant
18. september 2017 - 22:39 #14
Du skriver, at du fik en fejlmeddelelse: "...der kom en fejlmeddelelse på skærmen og den varslede sluk og genstart - men der skete intet" . Mener du med det, at computeren fortsatte fint, eller mener du, at billedet forsvandt, hvorefter du efter 4 timer prøvede  at holde slukknappen nede?

Fejlmeddelelsen blev stående på skærmen og jeg brugte ikke computeren - forventede at den ville lukke ned og genstarte - men der skete intet - hvorefter jeg holdt slukknappen nede - den slukkede ikke men startede ikke op - kun ventilator og lys ingen bip osv -
Avatar billede Jan H Praktikant
19. september 2017 - 17:05 #15
jeg bliver anbefalet at køre en CHKDSK - MEN hvordan gøres dette når PC ikke starter op. Ventilatør kører men ingen bib lyde og intet på skærmen - har googlet nedenstående:

Løsning
Vi fraråder på det kraftigste at løse fejl med chkdsk manuelt. Det kan tage flere timer, gøre mere skade end gavn og ende med slet ikke at løse det egentlige problem.

Den mest anbefalede løsning er at bruge et pålideligt softwareprogram, der hurtigt kan diagnosticere og løse fejl med chkdsk (og meget mere). Programmer såsom PC Health Advisor kører forskellige fejlfindings- og diagnosetests på din computer med henblik på at finde og løse stort set alle kendte problemer. Resultatet er en fejlfri computer, som er langt hurtigere end før.

Download tilgængelig til at løse fejl med chkdsk
Anbefalet: Brug denne softwarepakke til at reparere fejl med chkdsk: PC Health Advisor. Dette reparationsværktøj har vist at identificere og løse fejl med chkdsk og andre Windows-problemer med meget høj effektivitet.
Avatar billede INK Ekspert
19. september 2017 - 17:44 #16
Du kan forsøge løsningen fra Jalved i #12.
Med en usb - sata adaptor kan du fra en anden pc dels redde dine data, dels køre en chkdsk.
Det du har fundet på nettet lyder som teksten fra en leverandør, der gerne vil sælge sit eget program.
Måske er det ikke harddisken, men en anden komponent, som milter skriver i #13.
Du skal selvfølgelig checke, at dit grafikkort og dine ram-klodser sidder korrekt monteret.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2017 - 20:30 #17
Nej du kan selvfølgelig ikke køre CHKDSK når du ikke kan komme i Windows, men det er noget sludder, at det er et problem at køre CHKDSK. Jeg er enig med #16 i, at det lyder som om nogen vil sælge dig noget.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
19. september 2017 - 22:38 #18
Jeg havde en PC der ikke ville starte, så tog jeg USB til mus, keyboard, højtalere osv.
Godt nok ikke sikker på det ville virke i det her tilfælde, men det kunne være et forsøg værd.
Avatar billede jalved Ekspert
20. september 2017 - 20:52 #19
Som ink skriver i #16 kan du bruge en adapter. Det er sådan en her:

https://www.avxperten.dk/usb-til-sata/usb-til-sata-ide-adapter.asp

Du kan sikkert finde den billigere et andet sted.

Når du så har sat harddisken til som ekstern, så kører du CHKDSK. Hvis du er heldig kan den finde noget at reparere, så du igen kan starte den op, når du sætter den tilbage i din computer.

Du kan google dig frem til, hvordan du får sat det i gang.

Synes også #18 lyder værd at prøve - incl. at koble skærmen fra.