Avatar billede smukkemn Forsker
19. september 2017 - 11:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udskrift

Hej
Udfordringen er ved udskrift af store ark på flere sider.
Når indholdet i cellerne i venstre side af arket ikke fylder helt så meget som indholdet i samme rækkes celler i højre side af arket.
I næste række kan det være omvendt og dermed bliver udskriften på mange flere sider end nødvendigt.
Kan jeg på en eller anden måde komprimere udskriften så jeg ikke får alt det blanke med?
Tak.
Avatar billede finb Ekspert
19. september 2017 - 11:56 #1
Prøv i print-indstillinger:
Enten
"Tilpas til sidebredde"
Eller
eksperimenter med %-knappen
Du kan også vinde plads ved at mindske margin.
Avatar billede smukkemn Forsker
19. september 2017 - 12:55 #2
Hej igen
Hvordan kan jeg sende et eksempel? Jeg har lavet et i min dropbox.

Jeg har vedhæftet et eksempel som i hvert fald her kan vise hvad jeg mener.
Hvis f.eks. de fire første kolonner ikke har ret meget tekst i cellerne hverken i første eller anden række men den femte kolonne har rigtig meget tekst.
De fire første kolonner passer med sidebredden så der kommer kun lidt tekst for oven på side et.
Det samme sker på side to næsten ingen tekst for det er kun femte kolonne der virkeligt står noget i.
Side tre er OK fyldt op fordi celle C3 har meget tekst.
Side fire og fem er OK fordi der er en del tekst og side seks er den sidste så det kan ikke være meget anderledes.
Ovenstående fordrer at udskrift sker oppefra og ned venstre mod højre.
Jeg tænker side et og to burde kunne være på samme side.
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. september 2017 - 13:32 #3
Vedhæft et link til din fil i dropboks
Avatar billede smukkemn Forsker
19. september 2017 - 13:57 #4
https://www.dropbox.com/s/vi3138vhbv6kxk4/Eksempel.xlsx?dl=0
Jeg har vedhæftet et eksempel som i hvert fald her kan vise hvad jeg mener.
Hvis f.eks. de fire første kolonner ikke har ret meget tekst i cellerne hverken i første eller anden række men den femte kolonne har rigtig meget tekst.
De fire første kolonner passer med sidebredden så der kommer kun lidt tekst for oven på side et.
Det samme sker på side to næsten ingen tekst for det er kun femte kolonne der virkeligt står noget i.
Side tre er OK fyldt op fordi celle C3 har meget tekst.
Side fire og fem er OK fordi der er en del tekst og side seks er den sidste så det kan ikke være meget anderledes.
Ovenstående fordrer at udskrift sker oppefra og ned venstre mod højre.
Jeg tænker side et og to burde kunne være på samme side.
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. september 2017 - 15:05 #5
Hej
Der skal nok skrives en makro, som ændre skriftsstørrelsen når der er mere end ??? tegn i cellen.
Alle celler skal gennemløbes.
Derefter skal cellehøjder tilpasses.

Prøv først manuelt at rette teksten i celle E1, for at se om det giver et aksebtabelt resultat.

Et alternativ kunne være at finde de celler i hver kolonne, der har flest tegn, og så tilpasse kolonnebredderne derefter.