Avatar billede Jannickhess Professor
19. september 2017 - 12:07 Der er 11 kommentarer

Foto og video og andre filer fylder for meget på HDD kan de gøres mindre

Jeg ønsker at gøre mine billeder og videoer på min harddisk en hel del mindre, så jeg får mere plads på min Harddisk, kan det evt lade sig gøre ?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
19. september 2017 - 12:18 #1
Hvis foto er i jpg er der ikke noget at gøre. Video kan typisk omkodrd til mere effektivt format med fx programmet Handbrake.

Det nemmeste er dog at købe en ny harddisk - for det andet er blot en stakket frist, så er din disk fyldt op igen :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2017 - 12:40 #2
det er en super dårlig ide, fordi du skal reducere kvaliteten på billeder og video med 50% førend du rigtigt får noget plads ud af det
Avatar billede hemberg Forsker
19. september 2017 - 19:42 #3
Jo du kan sagtens gøre begge dele mindre. Nu ved jeg selvfølgelig ikke i hvilke formater du har dem liggende. Men de kan konverteres på tværs af formater.

Som ovenstående skriver så vil der altid være en form for tab. Men "tabet" kan være til at leve med.

Ved billeder kan du bruge et gratis program der hedder irfranview. Det kan konvertere imellem formater og størrelser (også som batch - altså en række billeder ad gangen). Og det går forholdsvis hurtigt.

Ved video er det lidt mere bøvlet OG tidskrævende. Som ovenstående skriver er Handbrake en mulighed. Det kan indkode dine filer til h.264 eller det "nye" h.265 format (mp4/m4v). ADVARSEL: Hvis du vælger at indkode i h.265 så vil dine filer blive en del mindre MEN. Det tager virkelig lang tid.

En anden mulighed (og måske lidt mere nørdet men gratis) er Avidemux. Det kan også omkode videofiler til diverse formater. Og også som batch / jobkø.

For at du får mest ud af det. Så ville jeg prøve at sætte mig ind i flg: Hvilke type filer har jeg nu? Og hvilke filer vil jeg gerne have? Størrelse, format, lydspor, indkodning o.s.v.

Lad os høre noget mere om dit projekt.
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2017 - 19:55 #4
det er virkeligt hul i hovedet at omkode videofiler.
det tager ca. 20 min at omkode en mp4 1024p film til halv kvalitet - resultatet er at du kan bruge måneder på at omkode video, bare for at nu gemme dem i dårligere kvalitet.

det kan overhovedet ikke betale sig.

ligeledes, gemme billeder i dårligere kvalitet ?
så hellere slet alt du virkeligt ikke skal bruge.
Avatar billede eurositi Ekspert
19. september 2017 - 22:22 #5
Du kan selvfølgelig godt komprimere videooptagelser uden umiddelbart synligt kvalitetstab (så længe du afspiller dem på en ikke-full-HD-skærm). Men det er altså kun noget, jeg vil anbefale, hvis du er helt sikker på, at videoernes kvalitet ikke er specielt vigtig for dig.
I så fald vil jeg som Lars anbefale Handbrake. Benyt HQ/Slow-presets for det bedste kompromis mellem tidsforbrug og billedkvalitet. Du kan få betydelige pladsbesparelser, hvis du komprimerer full HD video (eller 4k video) som H.265 eller VP9... Men prøv dig frem - og vær obs på, at disse formater ikke kan afspilles på ret meget andet udstyr end computere. MP4 eller Matroska er næsten ligegyldigt - vælg Matroska, hvis du vil være på den sikre side mht. bevaring af original lyd og undertekster.

... Men hvorfor ikke bare smide videoerne på en ekstern harddisk, hvis du mangler plads?
Avatar billede jalved Ekspert
21. september 2017 - 23:11 #6
Enig med #3 #4 og #5.

Hvis det handler om, du akut mangler plads, så kør evt. en ccleaner og få lidt plads, til du har fået købt en ekstern harddisk.
Avatar billede Jannickhess Professor
24. september 2017 - 18:12 #7
Jeg har 3 Usb hdd på hver 2 tb, så det bliver lidt dyrt og endnu mere besværligt at skulle købe en mere,
Avatar billede eurositi Ekspert
24. september 2017 - 22:37 #8
Nu ved jeg ikke, hvilke videoformater, dine filer ligger i. Både DVD- og Blu-ray-rips kan godt komprimeres uden synligt kvalitetstab, hvis du konverterer disse former for MPEG2-video til H.264, H.265 eller VP9 video. Lyden kan du sætte til "passthrough". Det er som sagt sikrest, at vælge MKV som outputcontainer, da visse formater ikke er standardiseret/understøttet i MP4/M4V-containeren.

Som jeg skrev i mit forrige indlæg, skal du dog prøve dig frem med Handbrake's langsomme presets for at se, hvor meget, du kan presse det sammen, uden at det påvirker kvaliteten for meget - for processen er jo uigenkaldelig, da jeg går ud fra, at du har tænkt dig at slette originalerne for at spare plads?
Avatar billede hemberg Forsker
25. september 2017 - 04:54 #9
Når vi nu er ude i alternative forslag. Så kunne en løsning på dit problem også være en nas (en netværksharddisk). De findes/kan samles i forskellige størrelser efter behov. Og kan en masse med billider og video.
Avatar billede Jannickhess Professor
25. september 2017 - 16:09 #10
Hejsa Hemberg
Jeg har haft tilsluttet en netværksharddisk, men da den er gået i stykker, og at jeg i dag kun har mobilt bredbånd, så koster det en del Data at benytte mig af. :-(

Men findes der også en netværksharddisk evt. også med mulighed for at få den til at kører via Wifi ? -

Grunden til at spørger, er at jeg bor i et Hus med fælles internet, men her har jeg desværre ikke mulighed for at kunne tilslutte denne via netværkskabel, da den står oppe på vores loft, og jeg bor i bofællesskab sammen med nogen andre, lidt ude på landet,
Avatar billede hemberg Forsker
28. september 2017 - 03:51 #11
Jo der findes netværksharddiske der understøtter wifi. Den jeg har fra synology kan man bruge en wifi usb dongle til. Og derved tilslutte den til sit trådløse netværk. Hvor godt det virker eller hvor hurtigt det køre tør jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har prøvet det.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om dine medbeboere har noget behov for en netværksharddisk / server. Men hvorfor ikke prøve at høre om i skulle købe en i fællesskab. Der er jo mange muligheder med en NAS-server. Den kan bruges som filserver så i kan dele filer. Den kan bruges som downloadstation hvis i har det behov. Eller i kan dele musik. Hvad ved jeg. I kan lave det sådan at i hver især har jeres private plads hvor ingen andre har adgang. Eller i kan have en form for fælles adgang. En NAS server ville være helt genial til den slags bo-fællesskaber. Mulighederne er rigtig mangen. Og hvis i er flere om at betale så bliver det jo ikke så dyrt. Samtidig er der måske så også en der kan sætte den til på loftet så den kan tilsluttes med kabel og kan tilgås via det wifi.