Avatar billede Lene Frobøse Praktikant
25. september 2017 - 17:25 Der er 3 kommentarer

Dpi driller

Hej!
Jeg skal ha' lavet en profil i plakatstørrelse og jeg har taget et billede med mobitelefon som har 20 MP . Fik besked fra trykkeren at billedet skulle være på 300 dpi.  Er det noget man kan se på telefonen?  Hvad med et digitalt spejlreflekskamera?  Jeg kan forstå at dpi og pixels ikke er det samme.
På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen Lene
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. september 2017 - 17:53 #1
Trykkeren mener pixel pr. inch (ppi)
dpi er en printer-egenskab.
Et billede med 300 ppi indeholder i A3-størrelse 16-17 megapixel, så dine 20 mp er nok til A3. Skal det være større, skal det være et andet kamera.
Avatar billede ebea Ekspert
25. september 2017 - 18:37 #2
Du kan se din billed opløsning, hvis du har adgang til at se din billedinformation (kan du bl.a. i windows 10), ved at højreklikke på billedet, og vælge egenskaber, og så se detaljer, og hvad opløsning dit billede er i (formentlig 72 dpi vil det være opgivet til), og så kan du se pixels størrelsen på billedet (den du skal bruge).
Og det er den du kan udregne dit billedes størrelse efter, ved at beregne ud fra de (300 PPI, som trykkeren gerne vil have, for at gi' en god kvalitet).
Har dit billede f.eks. en størrelse på 5800x4800 pixels, kan du dividere tallet med 300 (pixel). Så 5800/300 = 19,3 Inch (48,3 centimeter) X 4800/300 = 16 Inch (40 centimeter).
Det vil være dit færdige billeds størrelse med 300 PPI opløsningen.
Avatar billede sonnic Juniormester
29. september 2017 - 20:27 #3
De forrige svarer har fuldkommen ret, hvis du kender en med et digitalkamera der kan tage et billede i 300 dpi og i en opløsning på ca 16. Mgb kan du få et perfekt billede.
Hilsen Sonnic