Avatar billede 1Dorte Guru
29. september 2017 - 17:31 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Preinstalleret apps - hvad kan jeg slette

Hej
Jeg har købt mig en ny acer pc. Der er godt nok mange preinstalleret apps, både nogle, som kommer fra Acer og mange andre.
Hvordan finder jeg ud af, hvilke apps, jeg risikofrit kan slette?

Mvh. Dorte
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. september 2017 - 18:11 #1
Lav en liste, og skriv her... - så kan vi komme med beskrivelser af de forskellige programmer....

Eller tag hver enkelt program og google det, for at lære hvad det er...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. september 2017 - 18:12 #2
eller prøv https://www.pcdecrapifier.com/ - den skulle kunne finde de programmer der er overflødige... - men jeg aner ikke hvad de opfatter som overflødigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. september 2017 - 18:16 #3
Hvilken Acer pc er der tale om.

På nogle computere kan man gendanne systemet så man vælger om man vil have programmerne på eller uden
For mig har de preinstallerde programmer før i tiden været helt unødvendige, og kan udskiftes med programmer man selv vælger.
PcDecapfier kan fjerne disse crapware programmer:
https://www.pcdecrapifier.com/
Avatar billede jalved Ekspert
29. september 2017 - 19:08 #4
Jeg havde lige købt en Acer med apps få måneder, før opdateringen til Windows 10 kom.

Jeg slettede hele dynen, da jeg opdaterede, fordi jeg efterfølgende valgte en geninstallation af Windows. Jeg har aldrig savnet nogen af dem.
Avatar billede INK Ekspert
29. september 2017 - 22:23 #5
Kan anbefale en ny ren installation af Windows 10 uden de crap-programmer, der ofte følger med. Du har næppe brug for dem.
Avatar billede jalved Ekspert
29. september 2017 - 22:41 #6
Jeg vil ikke kapre tråden, men hvilke basis-programmer, vil I så anbefale, hvis man sletter alle apps?

Plejer selv at installere i al fald: vlc, antivir, cceleaner, malwarebytes og ashampoo. Dertil en række tilføjelsesprogrammer til Chrome, bl.a.TV4ever.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. september 2017 - 08:53 #7
#6 Personligt har jeg strippet Windows 10 helt ned til det jeg tør pille ud. Jeg har brugt Power Shell til at fjerne apps. Har endog også fjernet Edge som jeg ikke bryder mig om.
Programmer jeg bruger:
7 zip
Ashampoo Burning Studio
CCleaner og Privazer
Foxit Reader
Kaspersky Free Antivirus
Malwarebytes Free
Mini Tool Partition 9
Teamviewer
Vlc mediaplayer.
Firefox
Avatar billede jalved Ekspert
30. september 2017 - 11:45 #8
#7 Tak for inspiration. Jeg vil prøve at kigge på Privazer, som jeg ikke kender :-)
Avatar billede 1Dorte Guru
30. september 2017 - 12:18 #9
Tak for jeres indspark.
Jeg vil fortrække at slette de programmer, som jeg ikke skal bruge. Flere af de pre-installeret apps, vil jeg gerne beholde (herunder app'en TV4ever).

Kan jeg slette følgende programmer - dvs. jeg tror ikke, at jeg skal bruge dem.
Jeg er mest ”bange for”, at jeg bruger disse apps til noget, jeg ikke lige vidste. + at jeg ikke kan downloade dem igen, hvis jeg skulle fortryde.

abFiles (Acer Incorporated)
abPhoto (Acer Incorporated)
Acer Care Center (Acer Incorporated)
Acer Colection  (Acer Incorporated)
Acer Configuration Manager (Acer Incorporated)
Acer Portal (Acer Incorporated)
Acer Quick Access (Acer Incorporated)
Acer UEIP Framework (Acer Incorporated)
AOP Framework (Acer Incorporated)
App Explorer (SweetLabs)
Appinstallation (Microsoft Corporation)
Betalt Wi-Fi og mobildata (Microsoft Corporation)
Dashlane Upgrate Service (Dashlane, Inc.)
ELAN HIDI2C Filter Driver X64 13.6.9.4_WHQL (ELAN Microelectronic Corp.)
Feedback Hub (Microsoft Corporation)
Kindle (AMZN Mobile LC)
Kort (Microsoft Corporation)
Microsoft OneDrive (Microsoft Corporation)
Microsoft Solitaire Colection (Microsoft Studios)
SketchBook (Autodesk Inc.)
Tips (Microsoft Corporation)
Avatar billede jalved Ekspert
30. september 2017 - 13:30 #10
Årh, sikke mange...

Du kan godt klare dig uden Acer Care Center. Men det giver nogle genveje til informationer om din laptop som kan være nyttige - også ift. Acer.

Personligt plejer jeg også at slette McAfee Security Suite, som jeg oplever som mere irriterende end brugbart. Hvis den også er på...

Et ekstra tip.

Hvis din Acer går i stykker det første år, så kan du kontakte Acer telefonisk eller online. De sender så en label, så du kan sende den med posten eller få den afhentet gratis med UPS.

Dvs du kan gå udenom elektronikforhandleren og ikke behøver evt. parlamentere med dem om, hvorvidt garantien dækker eller ej. Jeg har selv benyttet det - og det går hurtigt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2017 - 10:12 #11
Ud af hele listen, tror jeg kun du får problemer med OneDrive. Det kan såmænd nok lade sig gøre at fjerne den, men da Microsoft betragter den som en integreret del af Windows 10, vil den sandsynligvis vende tilbage med en Windows opdatering.

Så hvis du ikke bruger OneDrive, tror jeg det er lettere at deaktivere den - d.v.s. gå ind i dens indstillinger, og bede den om IKKE at starte automatisk med Windows. Så ligger den på computeren, men kører ikke.

Resten tror jeg ikke er noget problem at fjerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2017 - 10:45 #12
Har nu ikke haft nogle problemer med at fjerne OneDrive på min pc, men uden nogen form for sikkerhed, så ville jeg ikke gøre det heller.
Roder jeg i "motorrummet" på Windows har jeg altid et image at rulle tilbage på :-)
Avatar billede 1Dorte Guru
01. oktober 2017 - 20:42 #13
Hej ole_madsen og 220661.
Meget nyttige beskeder.

220661, "Roder jeg i "motorrummet" på Windows har jeg altid et image at rulle tilbage på :-)" betyder det at du har et systemgendannelsespunkt?

Altså jeg går til Kontrolpanel, søger efter Genoprettelse og vælger Genoprettelse > Konfigurer Systemgendannelse > Opret.
Inden jeg sletter de ovennævnte mange apps, dog ikke one drive.

Dorte
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2017 - 16:11 #14
#13 Ja det kan du godt kalde det.
Men det er ikke gennem Windows det bliver lavet.
Det er et andet program jeg bruger til dette (Aomei Backupper Free).
Jeg bruger fremgangsmåden der hedder "opret et systembackup" som jeg kan rulle tilbage på. Det er faktisk en klon (tro kopi) af c drevet :-)
Avatar billede 1Dorte Guru
02. oktober 2017 - 18:01 #15
Hvis jeg har en back-up af c-drevet - kan så nøjes med et systemgendannelsespunkt?
Avatar billede Geogeoløs Praktikant
12. november 2019 - 02:27 #16
jeg er blevet den nye ejer af en acer aspire one cloudbook 14 den kører ca 10 min fint og så fryserden og går man så ind i jobliste viser den 100% i cpu,hukommelse og disk forbrug så er den sidste løsning og holde pover knappen ned i 8 sek og starte op på ny
og så er det forfra .. er det kun acer de gør det for har kun set det på denne model op til flere maskiner....