Avatar billede King Juniormester
01. oktober 2017 - 19:32 Der er 6 kommentarer

fjernelse af grøn belægning på printplader

hej jeg håber i kan hjælpe mig med mit problem
jeg skal have fjernet meget af den grønne belægning som bruges på printplader

er der nogle som ved om det kan opløses med væske for at gøre det hurtigt
eller en anden effektiv nem måde

håber at høre fra jer
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. oktober 2017 - 20:19 #1
Jeg antager, at det er lak-laget på printpladen, du mener?

Nej, der er ingen (almindeligt tilgængelig) kemi, der kan klare det.

Med det sagt - hvorfor?!?
Avatar billede bvirk Guru
01. oktober 2017 - 20:30 #2
Kan være af flere typer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Solder_mask

Denne kan måske, hvis det ikke er epoxy
https://www.cypax.dk/vare/65.048.0410
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2017 - 21:44 #3
Jeg læser det på to måder

1. Du har et eksisterende print, og der er kommet grønne belægninger oven på, som evt. kortslutter banerne. Det skal fjernes mekanisk - altså forsigtigt med en grydesvamp.

2. Du er i gang med at lave dit eget print - det har jeg ikke gjort i 20 år, men dengang brugte vi Ferro Klorid til den forsigtige måde, og Brintoverilte til den hurtige (som en gang imellen altså også snuppede det vi ønskede at beholde...).

Søg på print ætsning på google - så kommer der en del guides frem: https://www.google.dk/search?q=%C3%A6tsning+af+print&oq=%C3%A6tsning+af+print&gs_l=psy-ab.3..0.78564.83787.0.83943.28.22.5.0.0.0.155.1979.13j7.21.0.dummy_maps_web_fallback...0...1.1.64.psy-ab..2.26.2071.6..0i131k1j0i67k1j35i39k1j0i22i30k1.82.z3l2eRfAa3U

Men hele ovenstående pkt. 2 gælder KUN den rene rå kobber side.
Avatar billede King Juniormester
01. oktober 2017 - 22:53 #4
hej alle sammen
jeg vil prøve at lave eget printkort

jeg vil tjekke alle jeres links
tak for de hurtige svar
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. oktober 2017 - 20:39 #5
Rå-print, altså pertinax eller glasfiber med kobber (uden fotoresist!) kan renses af med en grydesvamp eller ståluld, hvis det er oxyderet.

Derefter tegnes baner eller fotoresist påføres.
Avatar billede hemberg Forsker
09. oktober 2017 - 23:38 #6
I de goe gamle dage (hihi). Ved ikke om det er sådan mere - Men når man lavede print så tegnede man banerne op med en sort tuch (syreresistent). Derefter lagde man hele printplade i et syrebad for at fjerne det kobber der ikke var belagt med tuche. Efter turen blev det hele renset med en grydesvamp. Den fremgangsmåde virker stadigvæk hvis man ellers kan købe de der syre kapsler nogle steder i dag. Og GODT FOR DIG TINO - Endelig at høre om nogle mennesker der vil lave sig elektronik selv. Jeg tager min manglende hat at i respekt.