Avatar billede EfterOtte Juniormester
02. oktober 2017 - 10:09 Der er 6 kommentarer

iMac/Safari kan ikke vise danske bogstaver.

Jeg har fået et problem med at min mac/safari, pludselig ikke kan vise danske bogstaver, alle andre programmer har ikke nogle problemer med det.

Den viser for eks: Å som et S med omlyd, Ø som et Z med omlyd, et stort Æ er en cirkel med et R i.

Jeg tror jeg skulle trykke en genvej på mit tastatur, så kom jeg til at trykke forkert, også skete det.
Avatar billede INK Ekspert
02. oktober 2017 - 10:40 #1
I systemindstillinger under tastatur kan du tjekke om du evt. har installeret andre sprog, så du har skiftet til alternativ tastatur.
Avatar billede egonspock Seniormester
02. oktober 2017 - 10:58 #2
Tjek evt. Oversigt->Tekstkodning. Hvis den ikke står til standard, kan det være problemet.
Avatar billede EfterOtte Juniormester
02. oktober 2017 - 12:26 #3
Ink: Der er kun dansk, så det er nok detsvære ikke det.

egonspock: Den står allerede på standard.

Men tak for budene.
Avatar billede egonspock Seniormester
02. oktober 2017 - 12:40 #4
Er det teksten på siden, eller/og er det i tekstfelter du udfylder? - og har du prøvet mindst et par forskellige sider?

Der er også to steder i indstillinger, der kan stå forkert:

Under generelt, skal Formatark stå til "Intet valgt" og Standardkodning til Vesteuropæisk (ISO Latin 1)
Avatar billede EfterOtte Juniormester
02. oktober 2017 - 13:04 #5
Hvis jeg søger helt oppe i toppen kan den godt vise danske bogstaver, men når jeg for eksempel taster bogstaver ind her kan den ikke. Jeg har været inde på mange sider, ingen viser danske bogstaver.

Hvis jeg for eks. går ind på google.dk, og taster æble, ind viser den I' også viser søgeresultatet også Almindelig l'ble.

Den stod allerede på Formatark: Intet valgt, og Standkodning: Vesteuropæisk (ISO Latin 1)
Avatar billede egonspock Seniormester
02. oktober 2017 - 14:46 #6
ah, du har måske fået noget skidt ind i computeren, der ændrer tegnsæt i din Browser. Har du prøvet at tjekke for malware med https://www.malwarebytes.com/mac/ ?