Avatar billede Uvanga Ekspert
02. oktober 2017 - 12:24 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Zip fil - afklarende spørgsmål

Som afklaring på spørgsmål vedr.Zip fil, flg.:
Som jeg forstår det er en Zip-fil en sikker og krypteret overførsel af fil.
Beskytter modtager mod evt. snavs i fil. Men betinger det så at modtager skal åbne fil i zip'pet tilstand for at bibeholde denne beskyttelse?
Avatar billede INK Ekspert
02. oktober 2017 - 12:42 #1
Mig bekendt er en zip fil en komprimeret fil. Det er ikke en kryptering og det beskytter ikke mod "snavs". Se dette link fra Microsoft
https://support.microsoft.com/da-dk/help/14200/windows-compress-uncompress-zip-files
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
02. oktober 2017 - 13:16 #2
Korrekt  en .zip fil er kun en komprimering af filen, der tilføjes ingen form for kryptering.

Det gør overførsler af filer lettere/hurtigere og, er en standard de fleste bruger kan åbne, uden brug af ekstern software.

Skulle du ønske at kryptere dine filer ved overførsel så kig her http://pc-sikkerhed.dk/kryptering.php
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. oktober 2017 - 13:32 #3
Enig med de to foregående, men med den tilføjelse at du kan både kryptere og passwordbeskytte en zip fil, hvilket vil gøre det stort set umulig at åbne og indlejre "snavs" i den. Men det kræver altså at det gøres manuelt.

I tilgift er der masser af mail-gateways, der frasorterer (sletter) ZIP filer, fordi der netop kan gemme sig "snavs" i en ZIP fil... - så ofte er man nødt til at omdøbe den, hvis man vil være sikker på at få den sendt hele vejen...
Avatar billede Uvanga Ekspert
02. oktober 2017 - 13:43 #4
Tak for alle indlæg, nu er jeg med.
Jeg har efterfølgende fundet et program (transferxl.com) der kan overføre ret store filer, op til 100MB. Det kræver at begge parter har programmet, da filen skal downloades fra  en adresse som vises på afsenderens PC. Det er gratis, og nemt at bruge.
Er der nogen der har erfaring med dette program?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. oktober 2017 - 13:49 #5
Der er efterhånden ikke ret mange der overfører filer direkte fra bruger til bruger... - de fleste lægger filen på Onedrive/google drive/icloud/dropbox, og sender et delelink til modtageren.

Jeg kender derfor ikke ret mange fil-overførsels tjenester der har overlevet...
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2017 - 01:24 #6
http://mega.co.nz får du 50GB du kan dele filer fra, gratis