Avatar billede josefinefk Praktikant
02. oktober 2017 - 15:31 Der er 9 kommentarer

Mindske billeder i Photoshop

Hej Eksperter

Jeg skal mindske et billede af et klublogo, som skal ligges ovenpå et andet billede (af fodboldtrøje). Logoerne skal derfor være en del mindre i størrelsen end billedet af trøjerne. Men når jeg mindsker billedet af logoerne (ændrer i billedstørrelsen), så forringes kvaliteten helt vildt og man kan nærmest ikke læse eller se logoet på trøjen.

Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede prodic Mester
02. oktober 2017 - 15:47 #1
Start med at tjekke din opløsning på dit trøje-billede. Det skal gerne være minimum 300dpi.
Der ud over skal dit logo gerne være i Vektor-formatet og være indsat som et smart object.

Alternativt skal du lave det i Illustrator, hvis du har logoet som vektor.
Avatar billede milter Ekspert
02. oktober 2017 - 18:02 #2
Logoet behøver ikke være i vektorformat, hvis det ellers er stort nok i pixels i forvejen. Du kan anvende "Layers" i Photoshop til at placere et billede oven på et andet.

https://helpx.adobe.com/photoshop-elements/using/creating-layers.html
Avatar billede milter Ekspert
02. oktober 2017 - 18:07 #3
Og her er lidt om, hvordan man ændrer størrelsen på billeder korrekt i Photoshop:

https://helpx.adobe.com/photoshop-elements/using/resizing.html
Avatar billede prodic Mester
02. oktober 2017 - 18:54 #4
Såfremt det underliggende billede har en lav opløsning(72dpi), så vil selv et højtopløst logo blive grynet at se på, da det skal skaleres meget langt ned.

Den nævnte guide er ganske fin omend den er til Photoshop Elements. Princippet er dog det samme.

Udgangspunktet er dog fortsat at trøjebilledet har en acceptabel opløsning til at starte med.
Avatar billede milter Ekspert
03. oktober 2017 - 20:33 #5
#4.

Med en opløsning på 72 DPI vil et billede med en opløsning på 4000x4000 pixels blive printet ud i størrelsen 141x141 centimeter. Med en DPI på 254 vil det blive printet i størrelsen 40x40 centimeter.

Måske er vi enige, men hvis vi skal kunne hjælpe, ville det nok være en god ide, hvis josefinefk reagerede på vores kommentarer?
Avatar billede prodic Mester
03. oktober 2017 - 21:06 #6
I dette tilfælde er den udprintede størrelse formodentligt underordnet, da det tyder på at det primært er på skærmen.
Uanset hvad så skal der kigges på opløsningen af de 2 elementer. Deri findes løsningen.

Men lad os se hvad OP kommenterer på.
Avatar billede josefinefk Praktikant
04. oktober 2017 - 10:26 #7
Print er ikke betydeligt, da billedet skal bruges online.
Jeg er bekendt med, hvordan man anvender layers. Men jeg har ikke helt forstand på at tjekke billedernes dpi?
Jeg har nu bestilt logoerne i vector hos vores grafiker for at forsøge mig med smart object-løsningen.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 11:02 #8
Det er selvfølgelig rart at lære noget nyt. Og rart at se, når tingene endelig falder på plads.

Men hvorfor ikke bare spørge din grafiker, som leverer de nye logoer, om han ikke samtidig så kan smide dem ovenpå de billeder, du sidder og kæmper med. Hvis han ved, hvad han laver, så tager det ikke mange minutter.
Avatar billede prodic Mester
04. oktober 2017 - 12:12 #9
Tjek Image->Image Size og kig efter tallet i Resolution.
Det tal skal gerne være højere end 72dpi. Der ud over skal Width/Height også gerne være så store som muligt.

Tjek det på dit trøjebillede. Når du senere får logoet som vektor, så er den udelukket (i teorien i hvert fald)