04. oktober 2017 - 19:03 Der er 18 kommentarer

Hjæææælp!!

Min trofaste HP bærbar(der IKKE er installeret med noget windows), vil simpelthen ikke starte ordenligt op!
Den tænder helt normalt, viser HP logoet, samt de 5 prikker under logoet der loader, så forsvinder HP logoet og kun de små prikker bliver tilbage, men nu er der gået 5 timer hvor den ikke vil loade videre.
HAR prøvet at nulstille den, men kan ikke(ved ikke hvorfor da jeg gør alt jeg skal), please sig der er en/ nogle der kan hjælpe mig?
Har ikke råd til at få den repareret :(
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 19:14 #1
Det er sikkert ikke det, men nogle gange skal computeren have noget andet at tænke på.

Prøv at sluk den tag batteriet ud, hold startknappen nede i et halvt minuts tid uden at have sat strøm til. Sæt stikket i og prøv at tænd den igen - uden batteriet sat i igen.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 19:18 #2
Du skriver, du har prøvet at nulstille den. Kan du rent faktisk komme ind i en menu, hvor du kan nulstille den - eller hvad sker der så?
04. oktober 2017 - 19:44 #3
Jeg har prøvet at gøre som du først skrev, men der sker absolut intet, den starter bare på samme måde. Jeg kan ikke dræne batteriet eller bærbaren, har prøvet mange gange nu.
Jeg kan ikke komme ind og trykke på alt muligt, det jeg har at arbejde med, er en sort skærm med de 5 prikker i den loadende cirkel, samt min mus hvis jeg bevæger den(ikke synlig før jeg bevæger den).
Har tastet alverdens ting ind med "fn" "F10-12 osv.
04. oktober 2017 - 19:53 #4
HEJ, jeg tror din maskine har "mistet" sin harddisk .... Ikke fysisk - men logisk.

Gør følgende:

1: Sluk din PC (HP'en).

2: Vent mindst 1-2 minutter  (gerne længere, så du er sikker på at der ikke er "gammel" strøm på noget i maskinen.  (drik 3 kopper kaffe mens du venter, så føles tiden kortere - brug sukker og fløde efter eget valg - og drikker du ikke kaffe - så brug vand (uden sukker og fløde !!!!  (hehe)).

(Gammel strøm er egentlig noget vrøvl, det eksisterer ikke men der er nogle komponenter / dele på din PC som kan gemme lidt strøm og det gør at den ikke er helt strømtom og det er disse komponenter/dele jeg gerne vil have 100 % strømtomme inden vi fortsætter !)

3:  Tænd for maskinen.  Hører du nogen BEEP eller andre LYDE fra maskinen (udover en (let?) blæsen fra processorens kølevifte. )

3A: HVIS DET BEEP'er skal du checke din hukommelse, der kan være fejl på den.

4: Får du OPSÆTNINGSSKÆRMEN kan du prøve at trykke på F1 eller  F2 eller F11 eller F12.

(Jeg kan ikke give dig faste retningslinier her, da det afhænger af MOdel på din HP:)

NU skulle du være inde på en BIOS OPSÆTNINGSSKÆRM.  (læg mærke til forskellen på BIOS opsætn. og (alm) OPSÆTN.

4A: er det (heller) ikke F1-12, da må du læse instrukserne på OPSÆTNINGSSKÆRMEN  (obs ikke BIOS OPSÆTN:) det vil stå et eller andet sted hvordan du kommer ind i denne BIOS OPSÆTNINGSKÆRM.

Prøv dette som det første - dvs. kan du komme ind på denne BIOS-OPSÆTNINGSSKÆRM - skriv og jeg vil guide dig videre herfra .

KR
04. oktober 2017 - 19:59 #5
Jeg har prøvet det du forklare, mere end 10 gange i hvert fald, og jeg ender stadig KUN på den slags skærm jeg har fortalt om om.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 20:15 #6
Fik du taget batteriet ud af computeren?
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 20:32 #7
Prøv at læse denne tråd også:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019244
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. oktober 2017 - 20:45 #8
Du skriver at der ikke er noget Windows (styresystem) installeret.
Har du en DVD med Windows på så ilæg denne, tryk gentagne gange på F12, kan også være F11, under opstarten, derved skullle der gerne komme en såkaldt bootmenu op, Vælg DVD-drevet og klik enter. Derved skulle installationen gerne starte op.
Hvad er det for en version af Windows der har været installeret? Vista, Win 7, Win 8/8.1 eller Win 10?
04. oktober 2017 - 20:50 #9
Okay..
Det er ved at blive forvirrende nu..
Har ikke alt muligt udstyr/dvd'er, eller nogen viden omkring det her.
Har haft taget batteriet ud osv.
Og intet hjælper.
En løsning uden jeg skal være uddannet IT tekniker for at løse? 😂
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 20:52 #10
#8 Det var opmærksomt læst :-) "Du skriver at der ikke er noget Windows (styresystem) installeret."

Det overså jeg. Men tror jeg læste det i skyndingen som, at hun ikke havde installeret noget på windows.

Egentlig ved jeg ikke helt, hvordan det skal forstås, for hun har vel haft et styresystem? Og chancen for at det er Linux er nok ikke så stor.
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 20:55 #11
Det ville i al fald være en væsentlig oplysning at få, hvis det var en chromebook.
04. oktober 2017 - 21:35 #12
YAY!
Jeg blev lidt pigesur på min bærbar, så valgte at genstarte den hver gang prikkerne kom frem, efter 3 gange stod der så den skulle til at reparere sig selv, på en mærkelig måde.
Og er nu i gang med at nulstille, men den har stået på 4% i 5 min nu??
Avatar billede jalved Ekspert
04. oktober 2017 - 21:43 #13
Det kan sikkert tage lang tid, så lad den bare køre. Men at den faktisk er i gang med at nulstille, lyder da fint.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. oktober 2017 - 21:44 #14
Det kan også godt være din bærbare er blevet "lidt pigesur/frøken fornærmet" ;-) på dig.
Det kan uden tvivl godt tage et godt stykke tid, før den er blevet god igen.
Det er nok bedst at lade den stå at arbejde med reparationen. Det kan føles som laaaang tid, men som man siger "ting tar´ den tid ting tar´.
04. oktober 2017 - 23:56 #15
HEJ IGEN,

Det du skriver er egentlig lidt mærkeligt. For trykker du på en F-tast på en HP-maskine under opstart SKAL du komme ind i BIOS-opsætningen.  Hvis ikke er enten tastaturet slået fra (det er muligt) eller også er der en fejl i tastaturet (ikke nødvendigvis i tast.-kontrolleren)  men i scanne-ledningerne til tasterne.  Prøv at sætte et EXTERNT tastatur på ..  Hvis du ikke har noget, kan du da låne et af en ven /-inde ?

Har du prøvet at boote på andet end harddisken ?

Extern USB-drev. ?    // Floppy-disk  (hvis installeret ?)

KR
04. oktober 2017 - 23:59 #16
Læste min egen tekst. Kan være lidt forvirrende for ikke vidende.

JEG mener : Trykker du på en F-TAST (her mener jeg F1 , F2 , F11 eller F12) SKAL
maskinen gå i bios-opsætning.

Håber nu at en evt misforståelse er rettet ud..

Kr
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2017 - 04:08 #17
bios=slå al strømstyring fra
batteri= fjern (defekt batteri væk)

virker stadig ikke ?
små kondensatorer ved strømforsyning kan være futtet af=send til reperation

glem nustille og alt det pjat. der er et hardwareproblem!
Avatar billede 450025 Ekspert
05. oktober 2017 - 04:27 #18
Hjæææææp. Jeg har læst her Bruker du Ubuntu? Hva har du Win98 kom igjen lidt må du da vite, ellers er computern min hakket gal, mulig briller mine svikter Sorry,fin ikke ut hva du har er du sikker at du har HP.
Hjææææææp til lidt selv også.

Jeg anbefaler deg en tur på verksted å så seier du Hjææææp da fikser dem dette for deg
lykke til.

Arne