Avatar billede -anders- Juniormester
05. oktober 2017 - 16:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sammenlægning af felter i et beregnet felt i en forespørgsel

Kære eksperter
Jeg har en forespørgsel med diverse felter fra en tabel. I forspørgselen er der bla. nedenstående 3 felter, som alle er af datatypen tekst:

Afdelingfork
Sektionfork
Rollesuffiks

Jeg har så oprettet et beregnet felt i forspørgselen hvori jeg sammenlægger ovenstående 3 felter separeret med et mellemrum, og en bindestreg jf. nedenstående syntaks:

Rolle: [Afdelingfork] & " " & "-" & " " & [Sektionfork] & " " & "-" & " " & [Rollesuffiks]

Det virker fint, men jeg har et problem med at feltet "Rollesuffiks" ikke nødvendigvis skal udfyldes, hvis feltet ikke er udfyldt ser sammenlægningen jo noget mærkelig ud. De 2 første felter vil altid være udfyldt.

Er der nogen der ved om det muligt, i syntaksen, at ignorere feltet "Rollesuffiks" hvis det ikke er udfyldt.

Det Access 2010.

På forhånd tak
Hilsen Anders
Avatar billede terry Ekspert
05. oktober 2017 - 17:43 #1
You should be able to use the IIF function to do that

Something like
Rolle: IIF(IsNull(Rollesuffiks), [Afdelingfork] & " " & "-" & " " & [Sektionfork],  [Afdelingfork] & " " & "-" & " " & [Sektionfork] & " " & "-" & " " & [Rollesuffiks])
Avatar billede -anders- Juniormester
05. oktober 2017 - 18:03 #2
Hej Terry

Tak for for dit svar, super skarp som sædvanlig :-)
Det virker perfekt.

Jeg søgte lidt på nettet og fandt en artikel fra MS
https://support.office.com/en-us/article/Combine-text-values-by-using-an-expression-d1653b60-dd60-4a05-9747-6b31ba4c4eed

Denne syntaks virker også, selvom jeg ikke helt forstår hvad + tegnet i denne sammenhæng gør.

Rolle: ([Afdelingfork] & " " & "-" & " " & [Sektionfork] & (" - "+[Rollesuffiks]))
Mange tak for hjælpen :)

Hilsen
Anders.
Avatar billede terry Ekspert
05. oktober 2017 - 19:17 #3
Hi Anders
Well the method you found in the link is much easier than using IIF and something I wasnt aware of either, so I've learnt something from your question too :-)

BR
Terry