Avatar billede charley78 Novice
05. oktober 2017 - 23:15 Der er 12 kommentarer

Windows 10 sat op så jeg ikke kan se mine fotos

Jeg har erhvervet mig en pc med windows 10 på, men den er sat op så jeg ikke kan se mine fotos. Nu uvenner med ham der samlede pc'en, hvad gør jeg for at gøre mine fotos synlige, så jeg vel at mærke kan bruge de almindelige funktioner i windows og ikke behøver åbne hver enkelt eller importere i andet program?

I øvrigt.. Kan man ikke længere give points?? :-0
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. oktober 2017 - 23:46 #1
Point systemet er stoppet!
I hvilket filformat er dine fotos? jpeg, bmp, gif...... eller ?
Jeg kører selv med Windows 7, og kender derfor ikke meget til Windows 10, men det må da være muligt at åbne filerne.
Jeg ville flytte filerne over på f.eks. en ekstern harddisk for en sikkerheds skyld, og derefter prøve at "lege" lidt med computeren med Win 10, for at få den til opføre sig ordentligt, dvs. gøre som du ønsker.
Prøv evt. nedenstående link:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/4027135/windows-photo-viewer-for-windows-10
Avatar billede milter Ekspert
06. oktober 2017 - 00:15 #2
Det ville hjælpe en hel del, hvis du kunne forklare, hvordan du tidligere åbnede dine billeder og hvilket styresystem, du gjorde det i. Forklar det klik for klik og fortæl, hvilket program du åbnede dem med.
Avatar billede Slettet bruger
06. oktober 2017 - 08:04 #3
det er nok forhåndsvisning i stifinder du skriver om:
åbn mappen med billeder, tryk (i toppen af stifinderen) på "Vis" - og vælg "store ikoner" eller "mellemstore ikoner" i boksen - så kan du se billeder før du åbner dem;
ellers kan du også bare holde "ctrl"knappen ned og scrol med musen op.
Avatar billede charley78 Novice
06. oktober 2017 - 14:14 #4
Tidligere har jeg bare brugt stifinder og på sædvanlig vis og som det har været muligt de seneste 20 år, kunnet vælge at se filerne (som regel 'jpg', da det bl.a. er fotos) i det format () der passede mig bedst.
Nu er der kun de blå bjerglandskaber eller 'detaljer' at vælge imellem... Kan man heller ikke uploade et screenshot/billede her?
Avatar billede charley78 Novice
06. oktober 2017 - 14:15 #5
(med 'blå bjerglandskaber', mener jeg ikoner med dem på i grafisk udgave forstås)
Avatar billede charley78 Novice
06. oktober 2017 - 14:17 #6
Tak Thomas S for forslag, jeg kan se de forskellige størrelser, men kun blå grafiske bjerge, ingen billeder/fotos desværre.
Avatar billede charley78 Novice
06. oktober 2017 - 14:22 #7
ErikHg:
Tak for dit link, det viser en portion af de fotos jeg har på min pc, men langt fra alle, og det virker tilfældigt for mig hvordan de bliver vist. Jeg kan ikke snuppe tanken om at programmet vil bestemme hvor filerne skal ligge og det ikke korresponderer til hvor de ligger i stifinder, for det er dybt forvirrende for mig og jeg bliver fuldstændig afmægtig/handlingslammet i den erfaring.
Så... Hvordan kan man få den til det?
For kan man dét, er problemet jo løst! :-D
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. oktober 2017 - 16:26 #8
Måske kan nedenstående hjælpe:

        Sortér filer ordentligt
At sortere filnavne i Stifinder kan være et problem. Som standard vil den placere »Fil_v2.txt« før »FIL_v15.txt «: Det er ikke ACII-sortering, men det ser ud til at være fornuftigt. Men hvad nu hvis »v« referer til et versionsnummer, og Fil_15txt faktisk burde komme først? Pludselig virker Stifinders standardmetode overhovedet ikke.
For at genskabe regulær ASII-filsortering, gå til »HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\explorer«, lav en DWORD-værdi kaldet »NoStrCmpLogical« og sæt den til 1. Slet nøglen for at gendanne Stifinders standardsortering.
__________________________________________________________________

Jeg vil understrege at teksten er noget jeg engang skrev af fra et computerblad, for at have det i tilfælde af problemer, så det er helt på dit eget ansvar, at "pille" ved registreringsdatabasen".
Det vil i hvert fald være en god idé at lave et gendannelsespunkt inden du går i gang.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
08. oktober 2017 - 00:24 #9
Fejlen er at der ikke vises "miniaturer".
Her er trin for trin vejl:

Stifinder, faneblad vis, indstillinger, faneblad vis, fjern hak i "vis altid ikoner aldrig miniaturer"

https://www.youtube.com/watch?v=p21vg2yvyqs
Avatar billede Niels-Erik Mogensen Praktikant
25. april 2019 - 11:49 #10
Tak til J. Nielsen. Det virker med det samme...
Avatar billede prebenwaesel Praktikant
26. november 2019 - 16:50 #11
11/19 tak til J Nielsen. Det hjalp også mig.
Avatar billede ALA Praktikant
14. marts 2021 - 12:22 #12
Hjæælp det virker ikke her. Jeg åbner mappe i stifinder og mine ikoner viser kun små bjerge. Og jeg har IKKE hak i ovennævnte  "vis altid ikoner aldrig miniaturer"