Avatar billede Marianne98 Novice
08. oktober 2017 - 13:51 Der er 21 kommentarer

Ekstern harddisk virker kun i TV

Min eksterne harddisk virker fint i Tv'et, hvor jeg sagtens kan se mine billeder på, men lige så snart jeg putter den i computeren skriver den bare "lokal disk", og jeg kan ikke åbne den. Det skete fra den ene dag til den anden, og jeg har ikke trykket på noget. Jeg har fået at vide, at det er fordi harddisken er krypteret til kun at kunne ses på TV, men den kan vel ikke kryptere sig selv?
Computeren kan fint indlæse andre USB-ting, så det kan ikke være den, der er noget galt med.
Jeg synes det virker underligt, at jeg lige pludselig ikke kan åbne den på computeren mere, når jeg aldrig haft problemer med det før.
Hvad kan der være galt?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. oktober 2017 - 14:41 #1
hvis dit tv har optaget en udsendelse, så bliver disken låst til det tv så du ikke kan se indholdet andre steder.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2017 - 14:50 #2
Som jeg forstår det, så har du før haft den koblet til både TV og computeren! ?
Er det tilfældet virker det i hvert fald meget underligt.
Avatar billede Marianne98 Novice
08. oktober 2017 - 15:06 #3
Jeg har ingen TV-kanaler på mit TV, så har ikke optaget noget på den.

Og ja, jeg har både haft den tilkoblet TV og computer. :-)
Avatar billede jalved Ekspert
08. oktober 2017 - 15:21 #4
Enig med #2. Men hvis det nu - som #1 skriver - faktisk er dit tv. som har krypteret disken på et tidspunkt, er der så et sted i manualen til dit tv, hvor der står, hvordan du fjerner denne kryptering?
Avatar billede Marianne98 Novice
08. oktober 2017 - 15:28 #5
Nej, har gennemkigget alle indstilinger på mit TV, og kan ikke finde noget..
Avatar billede jalved Ekspert
08. oktober 2017 - 15:30 #6
Prøv og højreklik på din harddisk og se. om du kan se hvilket format, den er i - måske hedder den RAW nu.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. oktober 2017 - 16:17 #7
Ja hvis formatet er RAW så kan indholdet ikke afspilles. Har engang i min uvidenhed fået formateret harddisken i mit Sony kamera, men skaden var dog ikke større end jeg kunne omformatere den.
Avatar billede cht22 Professor
08. oktober 2017 - 18:58 #8
Jeg har prøvet noget lignende med mit tv, når jeg formaterede den eksterne harddisk med tv'et, så kunne jeg sagtens optage og se det på tv'et.

Men på computeren var jeg nødt til at gå ind i diskhåndtering for at tildele drevbogstav til drevet. Drevbogstavet forsvandt dog når jeg genstartede computeren og så var jeg nødt til at tildele bogstavet igen.

Jeg kunne ikke bare formatere disken i Windows, fordi det skulle være FAT32 før mit tv kunne læse harddisken. Så jeg brugte Ubuntu til at formatere harddisken. Der er muligvis programmer der kan bruges i Windows til at formatere harddisken, hvis man installere dem. Jeg kan forestille mig at HP's format tool kan eller lign. Derefter virkede det både på computeren og på tv'et.
Avatar billede hemberg Forsker
09. oktober 2017 - 23:27 #9
Det er lidt spidsfindigt med ext. hdd'er til tv. Generelt vil de fleste tv gerne have disken formateret i ext4 (til pvr.og den slags.) dog kan mange tv læse både ntfs og fat32. Er du sikker på at disken ikke er formateret i ext4 det genkendes nemlig ikke i Windows. Men spørgsmålet er så hvordan du har fået lagt billeder på den. Har du noget Linux kørende også? Men ext3/4 er et no-go i Windows. Til gengæld er fat32 & ntfs brugbart i Linux.
Avatar billede Marianne98 Novice
10. oktober 2017 - 16:13 #10
Da jeg fik den, puttede  jeg den i computeren, hvor jeg skulle formatere den inden jeg kunne bruge den, og det er den eneste gang, jeg har formateret den. Jeg har ikke noget Linux kørende. Hvis det er tilfældet, at den er blevet formateret i ext4, er det så muligt at skifte tilbage til fat32?
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 16:36 #11
Har du tjekket, om du kan faktisk kan se om din harddisk er fat32 - eller et helt andet format nu?
Avatar billede cht22 Professor
10. oktober 2017 - 16:39 #12
Jeg mener du kan slette ext4 partitionen i diskhåndtering og så kan du optte en ny i diskhåndtering som du kan formatere som NTFS eller FAT32 men hvis drevet er for stort så kan du i diskhåndtering eller denne computer kun formatere som exFAT og det kunne mit tv ikke læse og så må du evt. bruge et andet program som tidligere nævnt.
Avatar billede hemberg Forsker
10. oktober 2017 - 17:09 #13
Hvis du stadig kan se billederne på den, fra da du lagde dem over fra din pc - så er disken ikke formateret om i ext4. Det ville betyde at alle data forsvandt. Hvis du ikke kan se billederne mere på disken (på dit tv). Så er der en mulighed for at TV'et har omformateret disken (eller klargjort den som tv nok ville skrive). Og som ovenstående skriver det. Så kan du vist formatere disken igen via diskhåndtering. Du "sletter" disken og lægger derefter en ny formation på.
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 17:21 #14
Hun kan jo altid formatere harddisken - og sikkert tage den i brug igen. Men vil sikkert nødigt miste sine fotos.

Prøv at læse dette, hvor nogle sidder med samme problem. Ideerne er lidt de samme som ovenstående, men forslaget om at komme ind i disken med en Linux Live Disc for at redde data lyder da fornuftig.
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 17:25 #15
Avatar billede hemberg Forsker
10. oktober 2017 - 18:05 #16
Den havde jeg godt nok tænkt på. Men det virker underligt at data skulle være bevaret hvis den er omformateret ik?. Det kan lade sig gøre men jeg tvivler på at et tv har den nødvendige software til at kunne gøre det.
Avatar billede jalved Ekspert
10. oktober 2017 - 18:18 #17
#16 Data må være på harddisken endnu, for hun skriver, hun kan se billederne på tv'et :-)
Avatar billede Marianne98 Novice
10. oktober 2017 - 20:31 #18
Som jalved skriver, så kan jeg stadig fint se alt data på harddisken, når den er tilkoblet tv'et :)
08. september 2018 - 10:47 #19
Nogen af jer der måske kan sige hvordan man får Harddisk til at virke på computer igen, min Toshiba virker på tv men ikk på computer og ska helt ind i diskhåndtering for over hovedet at kunne se om den er sat til computeren, der var en i fængsel der ved en fejltagelse kom til at trygge ok til at den sku formateres til fjernsynet, og var absolute ikk det den sku have været til håber at en kan hjælpe
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. september 2018 - 11:53 #20
Avatar billede jacovit Novice
25. februar 2020 - 19:34 #21
Hvis man har en harddisk som er bundet til TV/smarttv og siden skal bruges til pc skal den formaters inde i computeradministration /diskhåndtering som formaterer den med et nyt bogstav man starter med at slette partion og bagefter opretter en ny diskenhed som så får et bogstav alt efter hvor mange harddiske man har i pc i forvejen ,ang RAW det kan Photoshop læse hvis man har det program sikker mange andre programmer teknologien går hurtigt Idag.