14. oktober 2017 - 19:36 Der er 5 kommentarer

4k grafikkort i en Mac Pro (primo 2008)

Hej!

Kan jeg sætte et nyere 4k grafikkort i en Mac Pro (primo 2008), og i bekræftende fald hvad skal jeg gå efter?

Mvh
Jesper
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2017 - 08:07 #1
hvad understøtter din mac ?
du har jo pci standarden. hvis den er pci 3 express, og kortet også er, så kan det lade sig gøre.

2008 er jo 9 år gammelt...
Avatar billede eurositi Ekspert
15. oktober 2017 - 08:45 #2
Det korte svar er NEJ, ifølge denne artikel, hvor en bruger rent faktisk har gjort forsøget med en Mac fra 2009: https://www.imore.com/upgrading-gpu-your-old-mac-pro-it-worth-it

Konklusionen er, at investeringen overordnet set vil være spild af penge, fordi de øvrige komponenter i så gamle maskiner ganske enkelt er for svage, ikke understøtter nyere port-typer (som GPU'en benytter), samt at operativsystemet ikke kan opdateres til det nyeste (et krav, hvis GPU'en skal kunne køre) - i hvert fald ikke uden at 'hacke' det (beskrevet i artiklen).
15. oktober 2017 - 11:55 #3
Ja, 9 år gammel, men kører jo ganske fint endda.
Fandt dette kort i går aftes, nogle kommentarer?

http://www.ebay.com/itm/Nvidia-Quadro-K5000-4GB-Apple-Mac-Pro-compatible-4K-support-In-stock/142530326535?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

Det er jo alligevel en del penge at smide efter en gammel Mac..
Avatar billede eurositi Ekspert
15. oktober 2017 - 12:23 #4
Da jeg ikke selv nogensinde har kunnet få mig selv til at kaste unødigt mange penge efter computere, er mine erfaringer med Apple-PC'er for lille.

Du kan eventuelt poste spørgsmålet i en relevant gruppe på f.eks. Reddit.com, hvis du vil ha' mere konkret feedback... Det er trods alt mange penge, det drejer sig om.

Vær lige obs på, at prisen på det brugte Quadro-kort, du har fundet, får et pænt nøk opad, hvis det sendes fra USA. Dermed vil det formentlig ende med at koste 3430 kr inkl. toldgebyr + 170-250 kr for PostNords importgebyr.
Se evt. https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234815
Altså cirkus 3800 kroner.. det er halvdelen af en splinterny god computer (dog ikke Mac) - inklusiv et udmærket 4K-grafikkort.

Quadro-kort er som bekendt latterligt dyre sammenlignet med tilsvarende gamerkort. Det skyldes, at NVIDIA primært sælger dem til erhvervskunder. Det er dog kun NVIDIAs nye 1000-gamerserie, som kan køre på MacOS, og det skal være det nyeste Sierra-styresystem for at være understøttet. Til gengæld får du også langt kraftigere ydelse pr. investeret krone.

Men hvis du har en række ældre softwareprogrammer, som Quadro-GPU'en kan spille sammen med, og hvis din gamle PC stadig kører fint, kan det
15. oktober 2017 - 14:35 #5
Er begrænset til El Capitan på denne maskine, desværre..