Avatar billede KrosserK Juniormester
17. oktober 2017 - 10:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Resizeing af browsere

Forskellige skærmstørrelser, forskellig DPI osv osv.

Det kan hurtigt få en webside til at se lidt funky ud.
Er der nogen som har noget input til hvordan, man laver en universalløsning, således at mit indhold præsenteres pænt på alle "størrelser".

Jeg skal helst undgå at bruge templates fra wordpress o.lign.
Tænker selv at jeg skal undersøge skærmstørrelse og dpi samt evt. brugerindstillinger på fontstørrelse i browseren osv osv. Så der er rigeligt en slutbruger kan finde på af narrestreger.

Bud modtages med kyshånd :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2017 - 10:07 #1
det plejer man at bruge CSS til. gå igang med at lære CSS.
https://www.thoughtco.com/css-tutorial-3466398
se kapitel 9
Avatar billede keysersoze Guru
17. oktober 2017 - 10:42 #2
Design og kode responsivt hvilket primært indebærer godt med CSS. Hvis du har svært ved at komme i gang så benyt eller få inspiration i et CSS framework som fx Bootstrap eller Foundation.
Avatar billede cht22 Professor
17. oktober 2017 - 11:45 #3
Lige et tip, husk media queries skal efter den øvrige css, som vist i eksemplet her:

BODY      {
    font-family:"pnRegular","Helvetica Neue",Helvetica,Arial,sans-serif;
    font-size: 14pt;
    border: 0px solid #000000;
    background: transparent;
    background-color:#ffffff;
    scrollbar-face-color: #CCCCCC;
    scrollbar-shadow-color: #FFFFFF;
    scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;
    scrollbar-3dlight-color: #FFFFFF;
    scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;
    scrollbar-track-color: #FFFFFF;
    scrollbar-arrow-color: #000000;
}

@media (max-width:399px){
.main{width:100%}
}
@media (min-width:400px){
.main{width:800px;max-width:100%;}
}
Avatar billede keysersoze Guru
17. oktober 2017 - 13:08 #4
#3 Det har ingen betydning - du kan sagtens have mediaqueries inde midt i din øvrige css men man skal selvfølgelig ikke have generel css, der overskriver en indholdet af en mediaquery.
Avatar billede cht22 Professor
17. oktober 2017 - 13:47 #5
#4 Jeg synes bare jeg har erfaring med det modsatte. Men det kan godt være du har ret. Det var måske bare fordi jeg engang glemte denne linje:

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:35 #6
width=auto;
Avatar billede KrosserK Juniormester
18. oktober 2017 - 20:13 #7
Tak for jeres svar. Jeg roder lige lidt med det :-)