Avatar billede KK50 Praktikant
17. oktober 2017 - 17:12 Der er 6 kommentarer

Picasa-skrupler

Som mange andre er jeg ked af at Google har lukket ned for Picasa. I den anledning har jeg tre spørgsmål:
1. Jeg ønsker ikke mine billeder i "skyen" og søger derfor et billedbehandlingsprogram, der har samme smarte og enkle albumfunktion som Picassa. Findes det i det hele taget?
2. Jeg overvejer at synkronisere mine billeder på PC'en med med 1 evt. 2 eksterne harddiske for at gardere for disknedbrud. Sket to gange nu.
Ved genskabelsen via Windows 10 oplever jeg infotab (tags, herunder alle navnetags) og lidt billedrod i nogle mapper.. - Der er "noget" der ikke kan genskabes, siger logfilen.
Kan en sync-løsning beskytte mod slige tidrøvende ærgrelser? Hvis ja, er der da et enkelt og driftsikkert program, I kan anbefale?
3. Hvis jeg sætter flueben i "Gem navnetags på foto" i Picasas indstillinger, bliver tag'ene da en del af billedfilen, så en del af problematikken mindskes? - Også ved en evt. Sync-løsning?
Avatar billede INK Ekspert
17. oktober 2017 - 17:40 #1
Svaret på dine bønner er "Google Fotos", men det vil du jo ikke bruge ;-)

Et alternativ kunne være
https://www.ashampoo.com/en/usd/pin/1518/multimedia-software/photo-commander-free
Avatar billede mort1 Ekspert
17. oktober 2017 - 23:20 #2
Jeg synes at der er gode muligheder i Adobe Photoshop Elements, du får mulighed for at sætte "labels" på diner billeder, og Elements har efterhånden også et ganske tilforladeligt ansigtsgenkendelsesprogram.
Jeg henter billeder til - og gemmer billeder på ekstern hd kombineret med Google Photos Backup - gratis ekstra sikkerhed, men det er jo frivilligt
Avatar billede mort1 Ekspert
17. oktober 2017 - 23:48 #3
Med Adobe Photoshop Elements får du samtidig et rigtig godt billedbehandlingsprogram, til en god pris.
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:22 #4
glem de programmer der. og du vil jo ike ha noget i skyen, så er der heller ikke noget som skal synkroniseret. du skal tage en sikkerhedskopi!

sorter dine billeder ordentligt i mapper, og så kan du bruge irfanview som viser.
den kan også alt muligt billedbehandling, og kan ordne 1000+ billeder i 1 hug.

du skal vide hvor på din harddisk, dine billeder er!
på D:\Billeder\ eller noget. og sørge for at tage en sikkerhedskopi af den mappe, på en ekstern hdd.

her er irfan view. når den er startet, tryk på T - så skal du bare se!
http://www.irfanview.com

og hvis du vil dele billeder, så er photoalbums på facebook glimrende, så moster i jylland kan se dem :) eller noget :)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2017 - 06:23 #5
lad være med at blande windows og data sammen, det ender med at windows går i stykker, og du mister dine 500 billeder!

sæt en harddisk mer ei din pc, og læg alle data der - og ikke i windows!
Avatar billede KK50 Praktikant
19. oktober 2017 - 15:33 #6
Tak til alle for jeres respons!
Ind til videre bruger jeg ikke min tid på at lave 'glansbilleder'. Min fotolyst bunder i to ting:
-    Som en slags billeddagbog for familielivet i stort og småt
-    Som en samle- og dokumentationslyst for alt i naturen omkring os.
Så sidave: ”Moster i Jylland” må komme til mig, hvis hun skal se mine billeder!  ;-). Oldschool? Ja, måske, men længere rækker mit behov ikke pt.
Derfor føler jeg heller ikke behov for mere kompliceret programmel, og da jeg ved at spørge og støve rundt på nettet og Youtube ikke har fundet noget, der har samme enkle, pladsbesparende og tagsbaserede albumfunktion, så holder jeg fast i Pacasa ind til videre. (Vil gerne korrigeres, hvis jeg er galt på den! )
Mort1: Din kommentar om direkte import til en ekstern harddisk afføder et spørgsmål:
Picasabearbejdede billeder (let redigering/beskæring samt tagning) - vil deres picasaoplysninger ligge sammen med billedfilen? – Eller vil de ligge et eller andet sted på min laptop? Hvis det første er tilfældet, så kan jeg se en mulighed for mig i at have to synkroniserede eksterne billeddiske.
En tilsvarende overvejelse har jeg omkring dit forslag, sidave: ”Lad være med at blande windows og data sammen”. Hvor ligger picasas oplysninger, der muliggør den tagbaserede udvælgelse til mine albums? På laptop’en eller hos billedet?
Videre kommentarer eller løsningsforslag er særdeles velkomne stadigvæk.