Avatar billede zion Juniormester
21. oktober 2017 - 22:19 Der er 1 kommentar og
1 løsning

2 router kobles sammen og 1 med VPN

Hejsa!!

Jeg har router 1 (R1) og router 2 (R2) og R1 er min main router som i dag styre mit netværk uden problemer.

Jeg har nu købt R2 som jeg vil sætte op til VPN og derefter koble den på R1. Er dog i tvivl om hvordan R1 og R2 skal kobles sammen.

Har fundet denne guide men er det den rigtige måde at gøre det på ?

R1 - normal though changed the DHCP scope to 192.168.50-100
R2(VPN) local IP - 192.168.1.2 (R1 is 192.168.1.1)
R2 Mask 255.255.255.0 R2 GW - 192.168.1.1 (uses R1 as GW to internet)
R2 DHCP - 192.168.1.5 - 30) avoids IP conflicts between the two DHCP servers running on same subnet. Disable WAN in Basic setup page then enable assign WAN to switch port
Configure vpn as normal on R2

Kunne man i teorien disable DHCP på R2 eller er det nødvendigt at det er aktiveret når R2 skal fungere som VPN router ?

Skal ikke bruge det trådløse på R2
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. oktober 2017 - 10:39 #1
Du skal have DHCP på din "VPN-koncentrator" for at kunne uddele IP# til dine klienter, når de vil etablere en tunnel.

Med det sagt, så skal din R2 have nogle ret specifikke egenskaber for at det kan spille. Det ville nok være både nemmere og mere hensigtsmæssigt (læs "sikkert") at samle alt i samme enhed - altså f.eks. enten benytte en router med VPN-funktionalitet, eller sætte en firewall yderst med VPN.
Avatar billede zion Juniormester
13. maj 2018 - 12:07 #2
Fandt en youtube video med løsningen