Avatar billede Av7ava Praktikant
22. oktober 2017 - 22:02 Der er 7 kommentarer

Big data sikkerheden

Alle data ligger i samme database. Diskuter hvilke udfordringer det giver med hensyn til sikkerheden omkring selve databasen.
Hjælp . kan ikke forstå hvad fanden er det. Hvordan kan jeg forklar det?

på forhånd tak.
Avatar billede cht22 Professor
23. oktober 2017 - 07:31 #1
Hvad skal det bruges til?
Avatar billede Av7ava Praktikant
23. oktober 2017 - 09:28 #2
til eksamen.
det er kun lille dele af min opgave. kan ikke forstå om det er om virus angreb eller bare om hvor sikker kan du være med big data. Jeg fandt lidt info om begge to. men jeg skal vælge
Avatar billede cht22 Professor
23. oktober 2017 - 10:30 #3
Hvis det er personfølsomme oplysninger så kan jeg godt forstå at der kan være problemer med sikkerhed og virus angreb, men ellers ikke. Men selvfølgelig vil man ikke miste sine data ved virus angreb.
Avatar billede Av7ava Praktikant
23. oktober 2017 - 11:13 #4
Det er faktisk opgave til Sanistål virksomhed.
Sådan lyde del af opgave
Big data giver mulighed for at følge, hvilke varer der søges på og hvor mange gange den samme person søger på varen. Efter demodagene i Nordjylland undersøger Sa-nistål om der er blevet søgt mere på produkterne fra Damixa.
 Diskuter hvordan denne viden kan udnyttes i markedsføringen
 Alle data ligger i samme database. Diskuter hvilke udfordringer det giver med hensyn til sikkerheden omkring selve databasen.
Avatar billede Sune T. Hansen Juniormester
23. oktober 2017 - 11:40 #5
Er det ikke lidt det, der også spørges ind til her omkring: https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1019397?k=8271700
Avatar billede Av7ava Praktikant
23. oktober 2017 - 12:07 #6
nej det tror jeg ikke.
Avatar billede Av7ava Praktikant
23. oktober 2017 - 12:32 #7
Alle data ligger i samme database. Diskuter hvilke udfordringer det giver med hensyn til sikkerheden omkring selve databasen.

1. Medmindre du har alle data, vil big data aldrig kunne bruges til 100 % præcise forudsigelser. Din analyse viser måske, at du igennem de sidste 10 år har solgt 100 kabler om dagen, og du derfor sandsynligvis igen i år vil sælge 100 – men har du ikke inkluderet udregninger for, hvordan nyåbnede konkurrenter påvirker etablerede håndværkbutikkers salg eller tilbudsrejser til alle andre destinationer i hele verden, vil deres påvirkning af resultatet ikke blive inkluderet.
I en verden, hvor alt ikke bliver registreret og omformuleret til tal, er dine forudsigelser baseret på big data et estimat ud fra de data, du har udvalgt. Og derfor vil du aldrig være i stand til at forudsige fremtiden med 100 % sikkerhed.

2. Beskytt, det er den største udfordringer
Det overordnede formål med Big Data by Security projektet er at bringe disse følsomme men værdifulde data i spil i data drevet it-systemer uden at gå på kompromis med fortroligheden. Dette gøres ved brug af en særlig kryptografisk teknologi kaldet ”Secure Multiparty Computation” (SMC), som gør det muligt at foretage beregninger direkte på krypterede data.

Det her hvad jeg tænke. en af dem måske er rigtigt? 1 eller 2 ?