Avatar billede 300m Mester
02. november 2017 - 17:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Windows

Hej :-)
Min gamle far har fået lavet noget rigtig rod på sin pc!
1- Han har fået spærret sin microsoft konto fordi han ikke kunne huske sin login.
2- Han har sagt ja til at opdatere fra win 8 til win 8.1
Nu sidder jeg med den og er lidt lost da jeg ikke er noget pc geni!
Den popper nu op hele tiden og beder om genstarte for at fuldføre inst. hvorefter den vil have konto login som han ikke kan huske :((
Nogen der kan hjælpe mig/ham på en eller anden måde?
På forhånd tak!
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2017 - 17:21 #1
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2017 - 17:45 #2
Det er et kæmpearbejder at opdatere Windows 8 til 8.1. Der er  overvældende mange opdateringer.
Jeg foreslår, at installere Windows 10. Ikke en opgradering, men en nyinstallation hvor intet gemmens. Man kan købe en produktnøgle for 369 Kr.
https://e-gear.dk/windows-10-professional-1669.html
Installationsmedie kan hentes hos Microsoft til DVD eller USB.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede 300m Mester
02. november 2017 - 18:14 #3
Milter det er prøvet! Men man kommer ikke videre medmindre min gamle far kan huske mails han ikke har set i måske 14 dage og det kan han heller IKKE!
Valby1 Din løsning med at købe et program er jo ok og nem, men ikke en mulighed da han er gammel og ikke har pengene til den slags, så havde håbet på at der var nogen der havde en anden løsning :/
På forhånd tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2017 - 18:17 #4
#2
Man skal ikke opdatere til Windows 8.1 fra 8.
Man skal lave en ny installaltion med 8.1 og bruge 8 koden. Den bør automatisk aktivere da det er en opdatering med samme licens kode
Når det så er sagt er jeg enig med hensyn til Win 10  som du beskriver :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2017 - 18:21 #5
#2 I princippet så burde man kunne installere Win 10 med Win 8 koden der sikkert ligger i BIOS.
Ink som der er en anden bruger herinde skriver at man stadig kan installere uden at betale for licens. Så den vej havde jeg da prøvet først:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020019?k=8275170
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2017 - 18:33 #6
Nu ved jeg jo ikke hvad computeren bruges til, men der er jo også muligheden for at installere Linux Mint. Den minder meget om Windows, kan alle de basale ting og  er helt gratis. https://linuxmint.com/download.php
Helt enig med #4 den mulighed havde jeg glemt.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2017 - 18:37 #7
#5 Men som han skriver, skal man bruge en Microsoft konto for at få lov til at installere, ja så er man lige vidt.
Jeg har slet ikke Microsoft konto på mine computere og bruger kun en lokal konto.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2017 - 19:22 #8
Jeg har genlæst det oprindelige spørgsmål flere gange nu, og jeg forstår det stadig på den måde, at problemet udelukkende er et glemt kodeord til login på din fars Microsoft konto, og at den konto har din fars mailadresse som navn. Den mailadresse kender I vel? Jeg forstår ikke, hvordan to uger gamle mails kan være noget problem i den forbindelse?

Er der måske andre ting, som spiller ind?
Avatar billede INK Ekspert
02. november 2017 - 19:36 #9
Såfremt du blot har glemt password til din Microsoft konto, så brug en anden pc og forsøg at logge ind på kontoen. Nu får du mulighed for at sige glemt password. Så modtager du en mail eller sms for nulstilling af password.
Selv om din fars pc er "nede" kan du vel tilgå mailen via webmail. Hvilken leverandør YouSee eller G-mail?

Når dette er sagt, så ville jeg stadig overveje en ren ny installation af Windows10 gratis. Brug dette link
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020019?k=8275170

Har du brug for hjælp til opgaven, så kontakt os i Ældresagen, hvor der mange steder er en IT-Café.

Ligger der filer, fotos eller andet på harddisken, kan man fiske dem ud først, inden man sletter og ny-installerer.
Ved en opgradering fra Win8 til 10 vil der almindeligvis blive gemt en windows.old fil på pc'en. Her ligger alle gamle filer.
Avatar billede milter Ekspert
02. november 2017 - 19:44 #10
En mulighed kunne være at starte computeren i fejlsikret/"safe mode" tilstand. Det kan være lidt kompliceret, men skriv/print vejledningen ud først fra en anden computer.

I vejledningen i linket herunder vil jeg foreslå dig at anvende metoden fra afsnittet "If Your PC Cannot Start Windows Normally" Rul lidt ned og så ser du et billede, med en rød pil på feltet "Startup settings". Her vælger du "System Restore" i stedet og bruger et tidspunkt, før problemet opstod.

https://www.howtogeek.com/107511/how-to-boot-into-safe-mode-on-windows-8-the-easy-way/

Herunder er lidr mere om System Restore.
https://www.bleepingcomputer.com/tutorials/windows-8-system-restore-guide/
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2017 - 20:00 #11
Har man fået spærret sin Microsoft konto, står der da altid "Glemt dit password"
Og når man går ind der, får man mulighed for af lave et nyt.
Det foregår på den måde, at man får en mail, med en kode, man skal bruge, og man skal derefter besvare nogle sikkerheds spørgsmål. Lidt irriterende procedure, men man får et nyt password.
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2017 - 20:02 #12
Ps. det kan også være en kode gennem telefonen.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2017 - 21:15 #13
Avatar billede 450025 Ekspert
03. november 2017 - 05:56 #14
300m  Juniormester  Skrevet i går kl. 18:14    #3
Valby1 Din løsning med at købe et program er jo ok og nem, men ikke en mulighed da han er gammel og ikke har pengene til den slags, så havde håbet på at der var nogen der havde en anden løsning :/

Jeg har en løsning,    Først Valby1 flott gjort av deg Valby1 jeg treng det ikke, men stadig et behov her å pris ok. Jeg er jo en hjelpende sjel for andre og spesielt for eldre folk beklager det..  Det har jeg lert av Thaierne. Der fins ikke makan til folk dem stiller og for meg som er 80 år er det herlig hver eneste dag.

300 Juniormester kan jeg kjøpe den for han som en gave? Prisen er ok ikke noe problem det.
Paypal der har jeg konto så betaling er greit ikke problem det.

Butikken er Dansk, programmet er Dansk. Og Gubben er blakk jeg hjelper.

Varen er digital nedlasting eller levert i eske, begge dele er ok, kan du ta kontakt med dette firma og spørre om jeg kan kjøpe det. Fordi jeg bor i Thailand.

Er det en eske må den sendes til hans adresse. Er den digital, er det straks enklere da er det bare last den ned.

Hvorfor jeg skriv dette, jeg handler på nett over alt i hele Verden, bruker Paypal,

Men skal jeg ha noe fra Danmark ellewr Norge er svaret nei, du skal ha Dansk telefon nr eller Norsk telefon nr    og du skal bo i landet.

Trenger jeg en tandbørste er jeg utesteng vi selger ikke til deg er svaret. Fakta.

Men ellers kan jeg kjøpe alt jeg vil Verden kina , England Tyskland ingen problem det, betaling Paypal ok.

Derfor kontakte butikken først håper du forstår, det jeg skriv vi må få Gubben på nett det haster husk alderen hans. gie en lyd fra deg da fikser vi dette.

Arne
Avatar billede 300m Mester
04. november 2017 - 10:00 #15
Hej alle!
Har fået hjælp fra Microsoft og kan nu køre win 8 igen.
Tak for jeres tid!