Avatar billede klas Juniormester
03. november 2017 - 08:24 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hvordan skal jeg lave hjemme netværk?

Hejsa,

Jeg står og skal til at lave et lille hjemme netværk, men ved ikke om det skal være trådløst eller ej.
Har 3 computere som ungerne skal bruge til online spil. Lige pt. Er det på vores trådløse net, men det kører ikke optimalt.
Vi har fibernet, men routeren står nedenunder i den ene ende af huset, og computerne står ovenpå i den anden ende af huset som er ret langt, så der er sat en enkelt billig trådløs forstærker op. Det er pt. Kun den ene computer der har en trådløs USB adapter, og denne computer deler så netværket med de andre via en swich.

Vil jeg kunne lave et godt netværk hvis jeg opgradere det trådløse netværk med bedre udstyr? Eller skal jeg få trukket de 20 meter kabel der er nødvendig og så koble dem direkte på routeren?

Er der evt. Nogle der kan anbefale noget udstyr i en fornuftig prisklasse?
Avatar billede klas Juniormester
03. november 2017 - 08:26 #1
Hvis jeg vælger trådløst kommer der selvfølgelig en trådløst netværkskort i alle maskinerne..
Avatar billede Uvanga Ekspert
03. november 2017 - 09:04 #2
Du kan prøve denne:
Lan Extender via 200v installation. www.devolo.com
Devolo set i DK b.la. hos:
https://www.dustinhome.dk/search/devolo     WiFi indbygget i plug!!
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2017 - 09:25 #3
Formoder det er en blivende løsning, der skal fungere i mange år med sikkert stigende krav fra ungerne ;-)
Træk et kvalitets netværkskabel fra routeren til en switch med 4-8 porte og wifi. Så behøver du ikke spekulere mere på det.
Koster lidt penge, men du kan også købe dig fattig i extender eller andre løsninger.
Kablet kan erstattes af extender over elnettet i huset, som Uvanga skriver i #2. Har dog ikke erfaring med dette.
Til on-line spil vil ungerne være tjent med kablet forbindelse.
Avatar billede jalved Ekspert
03. november 2017 - 10:46 #4
Til en effektiv trådløs løsning kan du også prøve at se på det nye Google Wi-Fi, der generelt bliver omtalt pænt.

http://meremobil.dk/2017/10/google-wifi-test/
Avatar billede jalved Ekspert
03. november 2017 - 11:00 #5
#4 Spørgsmålet er selvfølgelig om det kan siges at være en fornuftig prisklasse...
Avatar billede klas Juniormester
03. november 2017 - 11:49 #6
Jeg vil også godt bruge lidt penge på det. Bare det er en holdbar løsning. Ved ikke om trådløst er holdbart når de bliver størrer og vil til at spille mere krævende spil. Men det ville da være lettest da de også snart skal skifte værelser.
Avatar billede jalved Ekspert
03. november 2017 - 13:31 #7
Som jeg har forstået på anmeldelserne af Google Wi-Fi, er fidusen, at hastigheden er optimal på hele netværket - og at der ikke er udfald og lag.

Der er vist tilmed en funktion, så man prioritere ressourcerne, så børnenes computer-spil får fortrinsret - fremfor mor og far, der måske sidder og ser streaming-tv i stuen samtidigt. I nogle familie vil prioriteringen måske være omvendt...

Samtidig har jeg også en mindre skepsis, der siger, om trådløst nogensinde kan blvie lige så effektivt som en kablet forbindelse. Men det ved jeg ikke nok om. Lange kablede forbindelser kan sikkert også betyde noget for hastigheden - og det kan være lidt surt - alt efter, hvordan ens bolig ser ud - at skulle til at trække en masse ledninger rundt. Skal det gøres ordentligt er det nok heller ikke gjort med bare lige at smide en femmer på disken.
Avatar billede falster Ekspert
03. november 2017 - 13:43 #8
Husk ved anvendelse af 220v-nettet skal modtager(ne) være på samme netgruppe, som senderen.
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2017 - 14:54 #9
Hvis du vil have fleksibilitet til at kunne skifte rundt på flere værelser, så er powerline adaptorer nok vejen frem.
Man køber et sæt på 2 enheder, der på simpel vis installeres. Dernæst tilkøbes én eller flere adaptorer, der tilkobles samme el-net. Metoden er beskrevet her
https://kb.netgear.com/22165/Adding-a-powerline-adapter-to-an-existing-powerline-network
Kan vist også fås med wifi indbygget. Så er der fuld fleksibilitet for alle pengene 😀😀😀
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2017 - 14:55 #10
Avatar billede klas Juniormester
03. november 2017 - 15:39 #11
Det duer desværre ikke hvis det skal være på samme netgruppe.
Avatar billede Uvanga Ekspert
03. november 2017 - 15:56 #12
Ad #2
Denne skulle virke på tværs af  netgrupper. Har ikke selv afprøvet produktet, men spørg evt. forhandler, eller læs datablad.
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2017 - 15:57 #13
#11 Det bør undersøges lidt nærmere. Har læst det virker blot man er på samme el-måler, idet det er nul-lederen, der bruges. Men også at det virker bedst med samme fase.
Håber der er nogen med praktisk erfaring heri? "falster" i #8 skrev herom - har "falster" praktisk erfaring?
Avatar billede wjens Guru
03. november 2017 - 16:34 #14
Jeg er enig med ink #3. Hvis du har mulighed for det, så træk et netværkskabel (cat5e eller cat6) op til PC'erne og sæt dem til en switch. Wi-fi er udmærket, men kablet forbindelse til faste PC'er og printer er altså bedst.

En fiberbox sidder tit et dårligt sted til at levere wi-fi. Sluk for dens wi-fi og sæt et wi-fi access-point et centralt sted, så du har til telefoner og tablets.
Avatar billede falster Ekspert
03. november 2017 - 17:31 #15
Til ink #13:
Min praktiske erfaring "sluttede", da jeg for et par år siden spurgte forhandleren om et specifikt produkt, som jeg havde kig på. Svaret var: "Skal være på samme netgruppe!"

Tankevækkende, hvis man nu kan tilbyde noget, der virker "på tværs af" netgrupperne.
Avatar billede INK Ekspert
03. november 2017 - 17:51 #16
Som Uvanga skriver, så kan Devolo produktet (og formentlig andre) nu arbejde på forskellige faser. Ifølge produktbeskrivelsen sker der følgende
Why don‘t devolo adapters need phase coupling?
Due to the high-frequency cross talk, the data signals are distributed to all phases automatically. The only requirement for this is that the phases run parallel. This high-frequency cross talk is a type of attenuation and can cause power loss.

Hvis man har behovet, og vil undgå kabeltrækning, så ville jeg gøre forsøget. Produktet kan jo returneres såfremt det ikke virker ;-)
Avatar billede klas Juniormester
04. november 2017 - 20:04 #17
Det blev med kabler :-)
Det voldte nogle problemer at få set op.fandt ud af at at min router kun havde en aktiv udgang... Det havde været rart at vide inden jeg startede :-)
Avatar billede INK Ekspert
04. november 2017 - 20:21 #18
Har læst om det. Fibernet leverer ofte en boks med én internet udgang, og så ellers udgange til TV og telefon. Kræver ofte tilkøb af router eller egen router 😨😨
Avatar billede klas Juniormester
04. november 2017 - 20:47 #19
Nemlig..  testede 2 forskellige switche og flere kabler før jeg fandt ud af det.. Det står desværre ikke på routeren der står bare port 1 2 3 4 :-)
Avatar billede klas Juniormester
05. november 2017 - 20:05 #20
Så kører det - var lidt nervøs for om der blev for meget tab pga. Lange kabler og switche.. Men har en 100mbit linje og den trækker 98mbit op og ned selvom knægten sidder og spiller ved siden af.. og det går fra router igennem 10 meter kabel til en switch og derfra igennem 2x 10meter kabel til endnu en router og derfra igennem 2 meter kabel til de enkelte maskiner.. :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
06. november 2017 - 07:11 #21
De kabellængder du nævner er rigelig indenfor normen. Spec. gælder for 100m netværkskabel.