Avatar billede imma Forsker
06. november 2017 - 13:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Skabelon til pligter/ansvarsopgaver

Hejsa, en lidt mindre opgave - men jeg står over for lidt problemer derhjemme og har besluttet at jeg gerne vil have nogle ansvarsopgaver/pligter i hjemmet.

Jeg har mine 2 piger hver anden uge og min kærestes børn den anden uge.

Det virker som om at de glemmer hvad de egentlig skal - så jeg tænkte med hjælp herindefra at gøre det visuelt for dem...

Kunne være mega fedt....

Det er f.eks en fast rutine om morgenen, med f.eks at lufte ud, redde sin seng, børste tænder og sørge for sine skoleting.

om aftenen kunne det være at huske og lægge tøj frem til dagen efter og tjekke op på om de skal til sportsaktiviteter i skolen eller i fritiden.

Måske er jeg lidt hård i det men de er 10 og 13 - og jeg er glemsom, så det er de nok også, men derfor lagrer de det måske bedre hvis man har en a3 side hængt op med deres gøremål.

Hvis en har mulighed for at hjælpe vil jeg sætte giga pris på det
Avatar billede CRKrogh Ekspert
06. november 2017 - 18:09 #1
Helt lavpraktisk kan du vel bare oprette et ark i f.eks. Excel med ugedagene for oven (kolonneoverskrifter) og børnenes navne nedad, eksempelvis med 5 rækker til hvert navn, så de dermed kan have 5 opgaver hver dag.

Frisk udfyldt for den kommende uge, printet hos en bekendt med en A3-printer?
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2017 - 18:09 #2
Hvad med et whiteboard i stedet? Pligter og opgaver ændrer sig hele tiden, så vidt jeg husker fra vores to drenges yngre år. Få børnene med i processen med at planlægge og indarbejde rutinerne, både de sjove og de usjove.

Nu ved jeg jo ikke, hvor gamle børnene er, men hvis de kan læse, så kender de vel også bogstaverne? Lad dem selv skrive det, de kan. Debater gerne punkterne med dem, hvis du vil og kan, men du skal også gøre det helt klart for dem, at dine minimumskrav ikke kan forhandles.

Tag den tid, det kræver. Start ikke samtalen på et tidspunkt, hvor du skal afsted om 30 minutter. Børn fra 3 år og opefter kan være utroligt opfindsomme i deres argumenter for ikke at skulle gøre det, du gerne vil have dem til, så forbered dig :-)

Mine egne erfaringer er, at børn fra selv en meget ung alder kan være modtagelige for fornuftige argumenter, hvis man serverer dem med et smil og tålmodighed. Især, hvis man lader dem vide, at de selv er deltagere i beslutningsprocessen.

https://www.whiteboard-shop.dk/shop/esselte-standard-whiteboard-9154p.html
Avatar billede imma Forsker
06. november 2017 - 19:03 #3
De er 10 og 13.  Så de kan godt læse :)

Jeg hører hvad i siger - det var mere noget designmæssigt.  Har et whiteboard i stuen men ville gerne lave et a3 ark på deres værelse og hænge op - så det var bare designforslag jeg nok ledte efterå
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2017 - 20:51 #4
#3.

så det var bare designforslag jeg nok ledte efter  Ja, det tror jeg vist nok, jeg har forstået. Jeg foreslår bare en måske lidt mere langsigtet løsning:-)

Undskyld min måske lidt provokerende kommentar, men børn i den alder ændrer ikke adfærdsmønstre blot ved at blive vist et A3-skema i flot design, som du selv har kreeret:-) Et flot design kan måske hjælpe dig over dit umiddelbare problem med at få reglerne skrevet ned, men hvis hensigten er at få børnene til at hjælpe til i dagligdagen uden problemer, så tvivler jeg på, det er nok :-)
Avatar billede imma Forsker
06. november 2017 - 22:23 #5
Det er vi helt enige i.  Men små skridt i den rigtige retning er også en start
Avatar billede milter Ekspert
07. november 2017 - 00:01 #6
Yep, vi er enige, små skridt i starten er en god model, men med børn i 11-årsalderen er der måske ikke så meget tid til den fremgangsmåde :-)
Avatar billede finb Ekspert
07. november 2017 - 09:24 #7
1.
En magnet-tavle med magnetskilte med
-pligterne vandret
og
-navnene lodret.
Når opgaven er løst, kan magneten fjernes/drejes,
eller hvad I synes.

2.
Eller du kan have en 14-dages-cirkel med pligterne.

3.
Der skal ikke være belønning for almindelige pligter,
som jo er en gave at lære til fremtiden,
men du kan udtænke en konsekvens ved undladelse.