Avatar billede Idaida Juniormester
09. november 2017 - 20:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal man kigge efter når man køber scanner?

Hej med jer,

Jeg skal købe en god (men ikke for dyr!) scanner. Den skal bruges til at scanne akvareller og tegninger ind, i max format A3.
Men jeg er helt blank i forhold til hvad man skal kigge efter mht. scanner. Hvilke mærker er gode, og er der noget specielt man skal kigge efter? Nogle informationer eller noget?
Vi har tidligere haft en gammel HP printer som var helt utrolig god til farveprint/ scanning... men den er gået i stykker nu.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2017 - 21:50 #1
Du skal se efter opl'sning.
Jeg sværmer for Canon
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. november 2017 - 23:09 #2
Canon, HP og Epson er gode. Det er ikke så afgørende med en høj opløsning idet du alligevel ikke skal scanne i mere end 3-600 dpi når det ikke er helt små originaler.

https://www.parkablogs.com/content/best-scanner-artwork-comparison

Hvis de andre mærker bliver for dyre er her er en lidt billigere model
https://www.computersalg.dk/i/2320959/plustek-opticslim-1180-flatbed
Plustek OpticSlim 1180 Flatbed skanner
1200 dpi er rigeligt mere end du har brug for hvis du skal scanne noget der er større end et alm. photo. Plustek laver traditionelt OK scannere.
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 23:31 #3
Hvis du har en forventning om, at den skal være særligt anvendelig til grafik og akvareller og den slags, så ville jeg nok starte med at google det.

Der må være masser af grafikere og kunstnere, der benytter sig af en scanner og som har erfaringer, de deler på nettet.

Men har du haft en gammel HP og været ganske tilfreds, så tror jeg nu, du vil blive glad for enhver nogenlunde ordentlig scanner, du får fingre i.

Evt, kan du sikre dig, at scanneren kan returneres, så hvis du får den hjem og efter et par scanninger ikke er rigtig glad, så kan levere den retur. Så risikerer du ikke rigtig noget.

Som poko1 kan jeg også anbefale Canon.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2017 - 06:25 #4
Lavpraktisk. Tag foto med et godt kamera, og lad en app som fx Fotoscanner rette op på vinkler hvis det ikke er taget 100% lige på
Avatar billede INK Ekspert
10. november 2017 - 10:24 #5
Enig med claes57. Hvis det er et begrænset antal pr. dag, så vil Googles Fotoscanner med en god smartphone tage ganske glimrende billeder.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
10. november 2017 - 12:20 #6
Hvis det er kunst der skal gengives så synes jeg det er lidt uambitiøst at affotografere med en smartphone, det er nærmest umuligt at få lyset jævnt og uden genskin, måske på en gråvejrsdag udenfor. Spørgsmålet går på køb af scanner.

En del her anbefaler Canon men findes der overhovedet nogle A3 canon flatbed scannere til den slags, jeg kan ikke finde dem. Tilsvarende Epson ingen consumermodeller. deres business A3 scannere er meget dyre.

Jeg vil tillade mig igen at anbefale Plustek OpticSlim 1180 Flatbed skanner som koster under 2000 kr.
Avatar billede Idaida Juniormester
19. november 2017 - 16:58 #7
Hej alle!! Tusind tak for alle jeres gode svar :) Jeg kigger nu videre på Canon eller Plustek OpticSlim 1180 Flatbed.. Det er sjovt, at du nævner den - for den har de på min praktikplads - som de vist har meget glæde af.