Avatar billede DittePitten Praktikant
10. november 2017 - 21:44 Der er 6 kommentarer

Spil

Hej,
Jeg har købt alle de gamle Magnus og Myggen spil til min datter, men kan ikke få dem til at virke.
Der dukker konstant en besked op på skærmen, når jeg forsøger at starte. Nogen af den kan end ikke installere.
Beskeden på det spil, der er installeret ser sådan ud:

Versionen af denne fil er ikke kompatibel med den version af Windows, du kører. Kontroller computerens systemoplysninger for at se, om du skal bruge en x86- (32-bit) eller x64- (64-bit) version af programmet og kontakt derefter softwareudgiveren.

På andre spil forsøger den at åbne spil, skærmen bliver sort, computeren arbejder og det lader til at den vil åbne spillet. Men pludselig er jeg tilbage ved skrivebordet uden advarsel eller nogen besked.

Har forsøgt at ændre kompatibilitetstilstanden til hhv 95 og 98, men det hhælper ikke. Ligeledes forsøger jeg som administrator og ændrer farver og opløsning, men til ingen nytte. Installation er forsøgt på to bærbare. Den det drejer sig om kører på Windows 7 med 64-bit operativsystem.

Jeg er ikke just computerekspert, så jeres svar må meget gerne blive forklaret, så jeg også kan forstå det, tak.

Mvh Ditte
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2017 - 07:23 #1
Prøv at rette kompatibilitet til Xp SP3. Har du prøvet det?

En anden mulighed er at prøve at køre en XP mode i Windows 7 systemet. Jeg har ikke selv prøvet denne tilstand, men det kan stadig hentes til Wiin 7 her:
https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=8002
Jeg har muligvis selv et Magnus og myggen spil fra dengang mine drenge var små, så måske jeg skulle prøve at installere sådan et spil. Det kan jo blive aktuelt igen her hvor jeg har fået et barnebarn på 2 år :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2017 - 07:29 #2
Med hensyn til XP mode så tjek lige systemkrav til win 7. Er dine Home og ikke pro virker xp mode ikke
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2017 - 07:34 #3
Avatar billede jalved Ekspert
11. november 2017 - 11:40 #4
Du kan evt. købe en ældre computer med XP, så din datter kan spille de gamle spil på den.

Hvis du er heldig, kan du måske få den foræret et sted.

Så kan du også bruge dine egen computer imens:-).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. november 2017 - 13:51 #5
Hvis ikke du har lidt forstand på PC, så vil jeg råde dig til ikke at spilde for meget tid på det.

Jeg kender en del til PC´ere og windows, og jeg har også brugt timer på at opsætte og konfigurere forskellige løsninger.

Det der har fungeret bedst er ikke dosbox, men Oracle VirtualBox, hvor jeg kan installere en virtuel Windows XP maskine, og så installere spillet.

Der er ganske få af de gamle Pixeline/Magnus og Myggen/Flunkerne o.s.v. spil, som er til at få til at virke ordentligt direkte i Windows 7 - og specielt 64bit udgaven.

Så vejen frem er altså at bruge en masse tid på de forskellige virtuelle løsninger...
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2017 - 16:25 #6
Ja #4 er jo nok den optimale løsning :-)