Avatar billede jalved Ekspert
16. november 2017 - 19:36 Der er 4 kommentarer og
5 løsninger

Skift fra Windows 10 32-bit til 64 bit?

Jeg har en ældre bærbar, som jeg på sigt måske vil speede lidt op og derfor gerne vil installere Windonws 10 64-bit på - i stedet for den 32-bit, der er på den. For måske bl.a. at kunne få udbytte af lidt flere ram.

Jeg er kommet så langt, at jeg har fundet ud af, at den har en X64 processor - og der er plads til 8 GB ram - mod nu 4 GB.

Er der andet, jeg skal undersøge først?

Når jeg kører programmet Speccy, kan jeg se, at der er fire PCI-slots. To på 32-bit og en enkelt på 64-bit, der er i brug - og så en enkelt ledig på 32-bit.

Betyder det, at maskinen ikke kan køre 64-bit?

Og er det muligt at opdatere sin 32-bit Windows 10 til en 64-bit gratis?
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. november 2017 - 20:18 #1
Hvilket mærke og model er der tale om?
Hvis du vil speede den lidt op, så skulle du udskifte harddisken med en SSD. Disse er noget dyrere men væsentlig  hurtigere end en harddisk.
Hvad var computerens styresystem oprindeligt - Windows Vista, 7 eller 8 8/1 ?
Jeg gætter på Windows 7. Fordelen ved 64 bit versionen er, at denne version kan håndtere meget mere RAM. Grænsen for RAM ved et 32 bit styresystem er 4 GB, mens den egentlige grænse for RAM i et 64 bit styresystem er meget meget højere. Jeg har selv 32 GB i min stationære pc.

Se linket herunder, der står noget om 32 og 64 bit PCI slots:

https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=659928
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. november 2017 - 20:38 #2
Du behøver ikke undersøge yderligere: Du kan sagtens køre Win10 x64 på den og få gavn af 8GB RAM. At det så vil være en god ide, samtidigt at sætte en SSD i den til Windows er så en anden ting.
Avatar billede jalved Ekspert
16. november 2017 - 21:54 #3
Tak for input til ErikHg og CRKrogh.. Det var helt sikkert planen også at smide en mindre SSD i den til at lægge Windows 10 på - og så bruge den nuværende almindelige disk til data.

Computeren er en Dell Studio 540S. Kan se den fås til 700 kr. i DBA... Men jeg er rigtig glad for den og der har aldrig været problemer med den, så jeg vil gerne beholde den og spiffe den lidt op. Jeg spiller ikke, det mest krævende er noget photoshop indimellem.

Jeg er stadig lidt usikker på de der PCI-slots - selvom jeg har læst artiklen på linket i #1. Jeg kører med både Vista og Windows 10 på den - på hver sin partiion. Og forsøgte faktisk at smide en Windows 64-bit på den, hvad systemet nægtede (eller også var det Windows, der ymtede sig). Men det var muligvis, da jeg opdaterede den fra Windows 7 til 10. Måske arter den sig anderledes, hvis det er fra 10 til 10?

Men tænker også, at det måske kunne være de PCI-slots på 32-bit, der var medvirkende til, at Windows 10 64-bit ikke ville lade sig installere?

Min plan var - netop fordi jeg har to partitioner på den - at jeg måske kunne prøve at opdatere partitionen med Windows 10 og se om det kunne lade sig gøre, før jeg begynder at købe ekstra ram og SSD-disk.

Er dog i tvivl om, hvorvidt man kan køre med både et 32-bit og et 64-bit styresystem på samme PC, selvom det er på hver sin partition?
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. november 2017 - 10:17 #4
Jeg har tidligere på samme tid haft Windows Vista 32 bit og Windows 7 64 bit installeret på min pc, og der var ingen problemer. Nu er Vista så for længst sendt på pension, så der er nu kun Windows 7 64 bit installeret.
Avatar billede jalved Ekspert
17. november 2017 - 16:06 #5
Ok, det lyder beroligende. Så er det vist bare at kaste sig ud i det :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. november 2017 - 19:02 #6
Med hensyn til programmer i 32 bit versionen, kan disse sagtens kører under en 64 bit version, men det modsatte kan ikke lade sig gøre. Ligeså skal driverne være til den Windows version 32 eller 64 bit der er installeret.
Avatar billede jalved Ekspert
17. november 2017 - 22:53 #7
Det kører fint med Windows 10 64-bit. Ingen problemer.

Nu henviser supportsiden for min computer kun til 64-bit drivere til Windows 7.

Jeg har ikke lyst til noget med drivertjekkere - de kan være fine i en håndevending, men stoler måske ikke så meget på dem  - og vil bare hente dem selv på producentens hjemmeside.

Hvordan sørger jeg nemmest for at få et overblik på de drivere, der skal hentes? Og nogle drivere er vel vigtigere end andre at holde opdateret?
Avatar billede ErikHg Ekspert
18. november 2017 - 11:28 #8
Der kommer i mange tilfælde besked om, at der er nye drivere tilgængelige, fra producenterne. Det samme gælder for opdateringer af installerede programmer, som f.eks. Adobe Reader, Adobe Flash, CCleaner....... osv. osv. Det er dog altid en god idé inden opdateringen, at oprette et gendannelsespunkt, hvis der skulle opstår problemer efter en opdatering.
Avatar billede jalved Ekspert
18. november 2017 - 11:55 #9
Det er især hardwaren, jeg er opmærksom på mht. opdateringer af drivere. Fordi jeg oplever, det typisk forbedrer ydelsen eller stabiliteten.

Programmerne klarer mere sig selv, de brokker sig - og så opdaterer man dem :-)