Avatar billede DaphneJ Novice
20. november 2017 - 13:23 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

Hvor skal jeg købe pc (stationær og bærbar)?

Jeg kan se I er gode til at hjælpe mht. køb af computer, så prøver lige at søge et par råd.

Jeg søger to ting, og vil være glad for input til både hvor jeg skal se efter det, og hvad jeg skal købe, hvis nogen har et konkret forslag.
:
En stationær pc som mine børn(7, 8 og 11 år) skal bruge. Synes i hvert fald jeg har kunnet læse mig til at man får mest for pengene i en stationær, når det er primært til at spille på. Især min søn på 8 er glad for at spille Minecraft, Roblox og andre spil men har indtil videre kun sin skole-Ipad og ønsker sig en computer. Det skal helst ikke koste en formue, håber vel en 5 - 6000 kr. kan gøre det... Jeg tænker på om det er smartest at købe et rimelig billigt sæt, men som har en god skærm, og så kan selve computeren udskiftes, hvis der virkelig går gaming i den.

En bærbar til mit firma, som jeg egentligt bare skal bruge til at gå på nettet for blandt andet at lave regnskab og opdatere min hjemmeside, og til gennemsyn og let redigering af billeder(mest bare beskæring og ændring af størrelse). Så det ville være en fordel hvis den har et program til billedredigering medfølgende, men er ikke et must. Og en skærm som gengiver farver godt mht. at det man ser på skærmen også er det som kommer ud på tryk. Jeg vil også gerne kunne lave lidt videoredigering. Jeg vil gerne have en bærbar fordi den fylder mindre at ha stående, og nemt kan tages fra skrivebordet til andre rum, men vægt er ikke så vigtig. Budget 3 - 7000 kr. alt efter hvad der kan give en ok bærbar som ikke skal udskiftes om to år.

Har pt. en 6-7 år gammel Toshiba Satellite som har tjent os fint, men efterhånden er dræbende langsom og slidt. Har som det nok skinner igennem ikke forstand på de forskellige elementer i en computer, så skal helt klart ha et par samlede løsninger, som er så selvkørende og nemme at gå til som muligt.

Mvh Daphne :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
20. november 2017 - 15:47 #1
Gode bærbare muligheder, som ikke er langsomme til simpel grafisk redigering: http://bit.ly/2hFgtcf
Maskinerne har fået udmærkede bedømmelser, men prøv alligevel at google modelnavnet + modelnummer sammen med "review". Notebookcheck og lignende websites giver normalt nogle gode fingerpeg om helhedsindtrykket, f.eks. skærmkvaliteten.

Stationær mulighed - MED gamerskærm: http://topdata.dk/product.asp?product=10955
Grafikkortet i denne model er det bedste value-for-money kort på markedet, så det vil helt givet kunne holde i adskillige år fremover. De øvrige specs er også ganske udmærkede til spil. Husk lige, at Windows ikke medfølger. Hvis du har en Windowsversion, som kan flyttes (deaktiveres på én computer og re-aktiveres på den nye), behøver du selvsagt ikke bruge penge på det.
Avatar billede jalved Ekspert
20. november 2017 - 16:43 #2
Du skriver, at vægten ikke er så vigtig for din bærbare. Men har du nogle tanker om selve skærmstørrelsen?

Det gælder også den stationære til børnene.

Måske skal du også have noget højttaler til den stationære - medmindre I kun bruger hovedtelefoner..
Avatar billede DaphneJ Novice
20. november 2017 - 17:04 #3
Tak for de konkrete bud eurositi. Kunne godt være en mulighed. Måske ligger den stationære lidt over budget, for vi skal købe Windows ved siden af, men kan jo være det er der værd, når det som du skriver er der man for mest for pengene mht. grafik.

Jalved, tak for respons. Jeg havde ingen konkrete overvejelser gjort om skærmstørrelse, men go pointe. Min nuværende bærbare er ca 15,7 tommer og mindre skal den ikke være.

Jeg ved ikke mht den stationære, alt er en forbedring når man har været vant til en ipad. Vi har hverken højtalere eller høretelefoner eller tastatur eller mus eller Windows abonnement eller noget som helst, så jo mere der hører med desto bedre.
Avatar billede posten Ekspert
21. november 2017 - 03:50 #4
vil anbefale denne pc til ungerne da det er en pc der kan udvides senere starter f.eks med 8gb ram ddr4 kan udbygges til 64 gb der er også brænder i den så der evt kan laves musik cd'er og med en i5 burde der være pc til mange år https://www.proshop.dk/Stationaer-PC-Mac/Dell-OptiPlex-3050/2595865  mus + skærm og tastatur er længere nede på siden
hvis du ikke vil skifte din bærbar om 2 år så køber du bare en her der også har en i5 eller 7 cpu https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE81BN000SMX/lenovo-ideapad-320s-14-barbar-computer-mineral-gra https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/LE80XC003KMX/lenovo-ideapad-720s-14-laptop-champagne-gold så held og lykke når du nu vil lave regnskab køber du en office pakke med
Avatar billede jalved Ekspert
21. november 2017 - 12:54 #5
Jeg har selv en Dell stationær, og der har aldrig været problemer med den.

Hvis du beslutter dig for at se på Dell, så kan du ringe direkte til dem og bestille den - sammen med en supportmedarbejder kan du så sammensætte din computers specifikationer, hvis du undervejs gerne vil opgradere nogle enkelte ting til noget bedre. Fx have en SSD i.

Efterfølgende spørger, du så, om de kan give noget rabat, før du køber den. På den måde kan du være heldig at spare lidt mere, end hvis du bare køber den direkte på deres netside
Avatar billede jalved Ekspert
21. november 2017 - 16:32 #6
Synes det lyder fornuftigt at købe en ikke alt for vild stationær nu, hvor børnenes behov ikke er voldsomt. Men selvfølgelig i en vis prisklasse, så Minecraft m.m. kan spilles uden problemer.

Med et fornuftigt køb kan du sikkert sagtens bruge computeren nogle år, hvor den er helt fin, men du kan alligevel ikke sikre dig at købe en, der holder mange år fremover. Der kommer hele tiden nye ting til og nye spil, der kræver andre ting.

De ting, der er dyre i dag, falder også forholdsvist hurtigt i pris. Så det er med at finde en gylden middelvej, hvor computeren ikke bliver forældet for hurtigt - og hvor den ikke bliver for dyr.

Som regel er det sådan at pris og specifikationer følger nogenlunde ad. Men selvfølgelig kan man gøre et godt køb. Hvis du finder noget, du er interesseret i - eller flere modeller, du vakler igennem - kan du jo altid sætte nogle links ind i tråden - eller oprette en ny, hvor du spørger mere direkte.
Avatar billede jalved Ekspert
21. november 2017 - 16:42 #7
Denne er lidt i samme boldgade som den #4 foreslår.

https://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/stationaer-computer/stationaer-pc/acer-aspire-xc-780-stationaer-pc?cid=pc_911205000000

Den er kun halv størrelse af en almindelig - hvis størrelsen betyder noget.

Men du kan sikkert få lidt mere for pengene, hvis du køber en anden.

Hvis du køber brugt i DBA, kan du få virkelig meget for pengene.
Avatar billede Carnac Forsker
21. november 2017 - 22:24 #9
Mht stationær til børnene:

Jeg kan se det er lettere gaming-spil dine børn spiller, derfor skal du ikke gå ud og spendere en formue. Du skal købe en stationær computer med minitower, windows, i5-processor, 8 gb ram og GTX 1050 grafikkort. Og helst SSD harddisk på minimum 128 GB. Her til Black Friday burde det kunne lade sig gøre for ca 4000 kr. Til dette skal du bruge en 24", 60 Hz monitor, hvilket burde kunne købes for 800 kr. PC-højttalere er relativt billigere, og man kommer langt for 300 kr. Du ender således på en samlet pris på 5100 kr.

Det vil være nice hvis den udover SSD-harddisken også har en 1 TB HDD til ekstra lagerplads. Men det er IKKE umiddelbart det du skal lægge vægt på, da du kan købe en til ca 300 kr og sætte i efterføgende.

Computeren fra Topdata med GTX1060-kortet der linkes til længere oppe, er såmænd ok, men lyder umiddelbart som overkill for dine børn, plus at du som du selv har regnet ud havner i en noget højere prisklasse.

Fordelen ved at købe en computer som jeg har foreslået er, at du sparer adskillige tusinde her og nu. Og skulle der så gå seriøs gaming i den som du siger, så kan du opgradere den senere. Det er derfor vigtigt -som jeg har skrevet- at den har et midi-tower, således at den har plads til opgradering.

Skulle du så senere få brug for at opgradere den, kan GTX1050-kortet let skiftes ud med et GTX1060 eller GTX 1070, og der kan let smides 8 GB ekstra RAM i. Det er virkelig alt hvad der er brug for, for at opgradere computeren fra en let gamer computer til en seriøs gamer computer. Og til den tid, er GTX1060 og GTX1070 grafikkortene sikkert faldet 30-40% i pris.

Måske skal der en større strømforsyning i. Men hvis den der sidder i er på 350w, burde det ikke være nødvendigt. Men skulle det vise sig nødvendigt, kan en 350w PSU kan let fås for omkring 250 kr.
Avatar billede Carnac Forsker
21. november 2017 - 22:41 #10
Mht bærbar til dig selv:

Bærbare er efterhånden faldet rigtigt meget i pris. Du kommer derfor rigtigt langt for 4000 kr.

Men hvis jeg var dig ville jeg gå efter flg. specifikationer:

Processor med benchmark på 3000+ på passmark.com
Helst 8 GB RAM (minimum 4 GB)
Helst 256 GB SSD Harddisk (minimum 128 GB)
IPS skærm i Full HD (1080p)

Der er jævnligt laptops på tilbud med disse specifikationer i prisklassen 2,5-4000 kr.

Mht skærmen vil jeg dog gå ned i butikken og se den irl. For skærm-kvalitet kan virkelig variere meget, og siden du skal lave billedredigering, er det vigtigt den er god. En tommelfingerregel er dog, at når du går ned i butikken og ser på skærmen, hvis den har gode betragtningsvinkler, så er det oftest en god skærm der også har rimelige farvegengivelser. Begynder billedet derimod at se meget udvasket ud, så snart du bevæger dig 30 grader væk fra midten, så er der ofte tale om en skærm af dårlig kvalitet og ofte også dårlig farvegengivelse (i hvert fald hvis vi taler IPS-skærme).

Så sørg for at se skærmen irl.

Og hvad er forskellen så på en til 3000 kr og en til 4000 kr? Tja, den ligger ofte i designet og batteri-tiden. Så hvis det er vigtigt for dig at den kan holde batteri længe, så skal du selvfølgelig undersøge dette også. Men har du den alligevel stående på et bord i nærheden af en stikkontakt, er det jo ikke så vigtigt, så kan man lige så godt spare en tusse.

Mht processor, kan fx i3-processor, i5-processor og 4415u anbefales.

For guds skyld køb ALDRIG en laptop med  N3050 eller N3060 processor!

Menm er du i tvivl, kan du gå til passmark.com og slå benchmark på processoren op.

Her ses fx at N3050 har en benchmark på 882:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Celeron+N3050+%40+1.60GHz&id=2541

4415u har en benchmark på 3218:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+4415U+%40+2.30GHz&id=2977

i3-6006u har en benchmark på 3138:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-6006U+%40+2.00GHz&id=2912

i5-5200u har en benchmark på 3497:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-5200U+%40+2.20GHz&id=2440

Og det er altså dette tal der helst skal være over 3000. Har processoren en benchmark på over 3000, vil den oftest kunne klare alm. kontorarbejde, hjemmebrug og let gaming.

Er benchmark under 2000, er det ofte en skod-processor.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. november 2017 - 22:54 #11
Carnacs forslag lyder meget fornuftigt i mine ører. Jeg foreslog som sagt Topdata-PC'en, fordi den både inkluderede en rigtig god skærm, og fordi både dén og PC'en vil kunne trække mere krævende spil i flere år fremover. Men hvis du allerede har en egnet skærm, er der ingen grund til at forkøbe sig.

Mht. bærbare vil jeg først og fremmest prioritere SSD harddisk, minimum 8 gb RAM, en processor som enten hedder i5 eller i7 (helst med serienumre i 7000-serien). Skærmens kvalitet og velsagtens batterilevetiden er selvsagt også vigtigt. De sidste to ting kan man kun få et fingerpeg om ved at læse brugeranmeldelser/popularitet.
Avatar billede DaphneJ Novice
23. november 2017 - 18:08 #12
Tusind tak fordi I tager jer tid til alle de svar og forslag, nu føler jeg mig lidt bedre klædt på.

Carnac: Minitower er det kabinettet? og står der altid i specifikationerne om der er det?

Mht at se skærmen irl så er der her på Bornholm hvor jeg bor ikke det store udbud, nok næstenkun Expert som sælger computere. Men ja jeg kan jo prøve at finde en anmeldelse, hvis jeg har en i kikkerten.

Kan være jeg snupper den foreslåede hos Topdata hvis jeg skulle være heldig den kommer på tilbud, men ellers tror jeg, at jeg vil gå efter en lidt billigere.

Sjovt nok har min nuværene bærbare i5 processor, den må da ha været rimelig hot dengang jeg købte den :-)
Avatar billede DaphneJ Novice
24. november 2017 - 14:57 #13
Jeg synes ikke rigtigt jeg kan finde noget som kan konkurrere med sættet hos topdata, ikke engang i dag hvor der er tilbud nogle steder.

Har fundet denne:
https://www.dustinhome.dk/product/5011036462/gaming-g11cd-k til 5199 kr. uden skærm osv.
men så vidt jeg kan læse mig til er ulempen at den ikke kan opgraderes

og denne
https://www.dustinhome.dk/product/5011033234/legion-y520t

Men så vidt jeg kan se er specifikationerne ikke voldsomt anderledes end den fra topdata, dog medfølger Windows men til gengæld bliver det nok dyrere med skærm osv.
Men måske er de der ca. 7500 kr. bare det man skal regne med, hvis man vil have noget som virker ok og ikke skal opgraderes lige med det samme.

Eller skulle jeg ty til en bærbar hvis jeg ikke vil bruge helt så mange penge på det?
https://www.dustinhome.dk/product/5011043571/legion-y520-gtx-1050 5500 kr

Har til gengæld købt en bærbar til mig selv, så det er også nok for i dag medmindre jeg lige fandt det rigtige til ungerne :-)
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 15:00 #14
Jeg har ikke lige præcis kunne finde en computer med de specs jeg beskrev.

Dette er det tætteste jeg har kunne komme:

Gamercomputer med GTX1050ti grafikkort 5379 kr:
http://cdon.dk/hjemme-elektronik/acer-aspire-gx-781-p40541727

Acer 24" skærm 699 kr:
https://www.komplett.dk/product/891580/hardware/skaerme/skaerme/acer-24-led-g246hlgbid#

PC-Højttalere 249 kr:
http://cdon.dk/hjemme-elektronik/logitech-z333-2-1-p35630999

Det lander så på en samlet pris på 6327 kr.

Det er så ca. 1000 kr dyrere end hvad jeg havde håbet på. Til gengæld får man så et GTX1050ti grafikkort istedet for GTX1050. Og det er stadig små 2000 kr billigere end den fra Topdata (hvis man medregner merprisen på 799 kr for windows).

GTX1050 har en benchmark-score på 4393:
https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+1050&id=3596

GTX1050ti har en benchmark-score på 5751:
https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+1050+Ti&id=3595

Så du får altså et grafikkort der er ca. 25% hurtigere med 1050ti istedet for 1050. Det er dog ikke værd at give 1000 kr for. 500 kr havde nok været mere rimeligt.

Men det er det bedste jeg har kunne finde, der matcher dine børns behov.
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 15:10 #15
Den er desuden udstyret med en 500w strømforsyning, hvilket er mere end rigeligt til at trække et GTX1060 grafikkort. Så den opfylder alle krav til at være let at opgradere, hvis man skulle få brug for/ lyst til det senere.
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 15:15 #16
Den du har fundet fra Dustin er såmænd udmærket. Og der er sagtnes plads til at opgradere. Men den har kun en 300w strømforsyning, hvilket vil sige, at skulle du få lyst til at udskifte GTX1050 grafikkortet senere, med et 1060, så skal du nmuligvis have en større strømforsyning i også. Og så er der kun 2 GB VRAM på grafikkortet. Den fra CDON har 4 GB VRAM.

Men som sagt, den er udmærket.

Jeg ville dog klart vælge at smide 179 kr mere og snuppe den fra CDON ;)
Avatar billede DaphneJ Novice
24. november 2017 - 15:23 #17
Tak Carnac, den vil jeg da lige tjekke. Har slet ikke været på cdon selvom jeg har googlet i stor stil :-)
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 15:26 #18
Det forslag jeg har brygget sammen er i hvert fald det der giver den bedste value/cost ratio. Og GTX1050ti er rigeligt til at trække de spil dine børn spiller.

Så med mindre jeg falder over noget bedre, så er det dét jeg ville gå efter.
Avatar billede DaphneJ Novice
24. november 2017 - 15:34 #19
Og den kan også opgraderes med fx grafikkort eller ekstra lagerkapacitet hvis det bliver nødvendigt?

Det med hvad der er af USB porte er det vigtigt? Jeg kan se at nogle har USB 3 og nogle USB 2, ved ikke om det har nogen betydning.
Avatar billede DaphneJ Novice
24. november 2017 - 15:40 #20
Det kan godt være det skal være den :-)
Jeg skal også ha tastatur og mus, passer alt til alt, så jeg bare kan finde hvad jeg nu synes mht. pris, eller skal det være særligt gamer tastatur?
Og nu kommer der lige et sikkert dumt spørgsmål. Da jeg sidst spillede computer brugte vi et joystick, klarer man det på musen og tastaturet nu eller er der endnu en dims jeg skal huske at ha med? :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
24. november 2017 - 15:52 #21
En mus er standard til alle PC-spil, men en såkaldt gamer-mus (med flere knapper) er ofte mere robust end en standard kontormus. Til visse spil, som egentlig er designet til spillekonsoller, er der brug for ekstra mange knapper, og dér kan man evt. benytte en (kablet) Xbox gamepad (controller) i stedet. Sådan en koster 3-400 kroner.

Til de nævnte spil, er der ikke behov for andet end en almindelig mus.Topdata har også billigere alternativer på deres hjemmeside. Jeg fremhævede særligt dette tilbud, fordi det både inkluderede en rigtig god skærm, og alle komponenterne i PC'en vil "fremtidssikre" den i flere år fremover.
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 15:56 #22
Ja en gamermus og et gamertastatur er nok at foretrække.

Alm. standard, kontor og discount-udstyr kan såmænd sagtens bruges, men der er ofte så store rabatter på tastaturer og mus, at det kan ikke rigtigt betale sig at cheape ud her.

Her er fx en masse tilbud på tastatur og mus:
http://cdon.dk/black_friday/spil_og_pc_gaming/gaming/gaming_accesories/

eller her:

https://www.komplett.dk/kampagne/black-friday?tag=hardwaregaming

Mus og tastaturer fås typisk i prisklassen 200-1500 kr. Jeg ville nok vælge en mus omkring 300 kr og et tastatur omkring 500 kr.

Her er en rigtig god gamermus til 200 kr:
https://geekunit.dk/shop/roccat-lua-gamer-3254p.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Det gode ved denne er, at den ikke er så stor. Hvor godt den ligger i hånden er alt afgørende ved en mus. Og siden det er dine børn der skal game, går jeg ikke ud fra de har så store hænder. Men det er en virkelig god mus til prisen.

Her er et meget billigt, men udmærket tastatur:
http://cdon.dk/hjemme-elektronik/deltaco-gaming-tb-118-spilletastatur-p42261806

Vil du flotte dig lidt, og give børnene rgb (altså farvet lys) i tastaturet, er her et godt bud:
https://www.komplett.dk/product/853861/gaming/gamingmus-keyboard/keyboard/corsair-gaming-strafe-rgb-tastatur-roed#

Men ellers, som sagt, vil jeg sige at du MAX skal give 300 kr for en mus og MAX 500 kr for et tastatur.
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 16:02 #23
Jeg bruger faktisk selv ovennævnte mus når jeg spiller Counterstrike, fordi den er let og hurtig.

Og som det ses her, går det såmænd udmærket hæhæ:
https://postimg.org/image/6thap2npwr/
Avatar billede DaphneJ Novice
24. november 2017 - 16:28 #24
Hmmm nå nu var jeg for langsom fordi der gik tilbehør i den... Må lige vente og se om der måske er nogen som har pc'en i kurven, men ikke køber den.
Men ellers ved jeg da hvad jeg skal kigge efter nu :-)
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 16:40 #25
Daphne: Der er muligvis nogle der læser med i denne tråd, og har købt ~~
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 16:41 #26
Nu er skærmen også udsolgt ....
Avatar billede DaphneJ Novice
24. november 2017 - 16:42 #27
Fair nok :-) Jeg var for langsom.
Avatar billede DaphneJ Novice
24. november 2017 - 16:47 #28
Men faktisk overvejer jeg at købe to computere til ungerne (eftersom de er 3 stk. og to af dem gerne spiller sammen, og min mand også godt vil kunne spille med engang imellem) Så måske er der også andre dage mulighed for at få en god pris hvis det er et sted hvor man kan ringe/gå hen og snakke med dem.
Avatar billede DaphneJ Novice
24. november 2017 - 16:51 #29
Men nu har jeg i hvert fald købt to af de der mus, så må jeg se om der dukker en pc op til dem. Ellers er det måske en lidt speciel gave :-)
Avatar billede Carnac Forsker
24. november 2017 - 17:01 #30
Som at få 4 hjul og et rat, men ingen bil ~~
Avatar billede DaphneJ Novice
25. november 2017 - 17:44 #31
Brugt til salg: Jeg undrer mig over om den virkelig kan spille alle nyere spil med et GTX 970 grafikkort?
Super Gaming Computer

5 dage siden

Fed gamer computer der kan kører alle nyere spil på høj. i7 3.4 GHZ quad core, 16 GB HyperX Beast 2100 MHz ram, 128 GB SSD, Maximus VI impact bundkort (mini ATX), Gtx 970 med 4 gb DDR5 ram, 500 W modulær (guld certificeret) PSU, Ram og SSD er købt helt nye næsten!! Indbygget lyd og trådløst netkort (har også normalt netkort). Pakket ind i et super fedt og smart Silverstone Raven sort kabinet. Ny installeret windows 10, andre programmer som Driver Booster, Advanced Systemcare osv kan også installers hvis det ønskes. Ring eller skriv en sms for mere info.

Pris: 4950 kr
Avatar billede Carnac Forsker
26. november 2017 - 15:51 #32
Hvis du bruger passmark.com som jeg har forslået tidligere, vil du se at benchmark for GTX 970 er 8562:
https://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=GeForce+GTX+970&id=2954

GTX 1050 har benchmark på 4393.

GTX 1060 har benchmark på 8669.

Så GTX 970 er altså næsten lige så godt som GTX 1060, og væsentligt bedre end GTX1050.

Så ja, GTX 970 vil kunne trække de fleste nye spil på medium settings.

Ulempen er så at GTX970 er ved at være halvgammelt (fra 2014), hvilket vil sige det hurtigere vil blive forældret mht. driver-opdateringer mv, i forhold til et grafikkort fra 10-serien. Specielt er det uvist hvor længe DirectX 12 vil understøtte 9-serien.

Han skriver det er en i7-processor, men intet om hvilken model. Det at han udelader denne beskrivelse, får mig til at gætte på, at der er tale om en i7-2600(k) processor. I så fald taler vi om en 2nd gen. sandy bridge fra 2011. Sandy Bridge er næsten legendarisk, pga. sin evne til at kunne trække de nyeste spil gennem de sidste 6 år, til trods for den efterhånden stærkt forældrede arkitektur. Folk der købte en sandy bridge tilbage i 2011, har stort set kunne beholde den processor helt frem til i dag, og udelukkende nøjes med at opgradere grafikkortet år for år. Mao. den har været ekstremt good value for money.

MEN.. Med 6 år på bagen, så er den altså ved at synge på sidste vers. Den vil sikkert kunne holde stand et par år endnu, men det er med en ikke uvæsentlig risiko for at den kan brænde af, blive inkompatibel med diverse drivere osv, selvom en godt vedligeholdt CPU spås let at kunne holde i 10 år. Men det jo kun den person der har haft ejet CPU´en, der reelt ved hvor godt den har været behandlet. Specielt forsøg på overclocking kan kappe adskillige år af en CPU´s levetid.

Hvis der er tale om en gammel Sandy Bridge vil jeg mene 4950 kr er for meget. Den kan sikkert både spille Battlefield 1, GTA V, The Witcher 3 osv, men... Alderen taget i betragtning ville jeg max give 3.5-4000 kr for den.

(Personligt ville jeg overhovedet ikke købe en computer med så gamle dele, men for folk der ikke går så meget op i dét, så længe det er billigt og virker, kan det være en udmærket handel).
Avatar billede DaphneJ Novice
26. november 2017 - 19:18 #33
Det er jo vildt hvad du ved! :-)
Jeg synes også det lyder for dyrt. Jeg tænker at købe en selvbyg med nye dele fra en som samler og sælger videre på den blå, der kan jeg nemlig få de specifikationer som vi talte om til ca. 4700 kr. Og skal så bare ha fundet en billig og ok skærm (har oprettet en tråd for at høre om nogen måske har set et godt tilbud). Det er en i5 processor, men skal lige være sikker på hvilken. Ved ikke om der er nogen man skal gå udenom, men det kan jeg jo så tjekke på passmark, selvom jeg selvfølgelig ikke kan se det med alderen.
Avatar billede DaphneJ Novice
06. december 2017 - 16:57 #34
Skærm:
Er denne https://www.komplett.dk/product/877779/hardware/skaerme/skaerme/samsung-24-led-s24f352h# fra Samsung eller
denne https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/monitorer-og-skaerme/hp-24o-24-led-backlit-monitor/p-540029/ fra HP mon et ok valg? Jeg ved ikke om det er at foretrække at tilslutte med dvi og 1ms responstid fremfor den fra Samsung eller om det er ligegyldigt til vores behov. Grafikkortet er gtx1050ti
Avatar billede posten Ekspert
06. december 2017 - 18:31 #35
hold dig LANGT  fra hp. !!!!
Avatar billede DaphneJ Novice
06. december 2017 - 18:45 #36
Ok, tak for advarslen ;-)
Er også blevet rådet til at holde mig fra Acer og AOC.
Så måske den fra Samsung eller jeg kan også bare lede videre :-)
Avatar billede posten Ekspert
06. december 2017 - 20:02 #37
personligt har jeg intet imod acer