Avatar billede prinsib Seniormester
21. november 2017 - 13:14 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

#værdi

Hej herinde.
Hvorfor viser denne formel (som står i B7) #værdi, når der ikke står noget i både C6 og L6 ?
=HVIS(C6<>"";SUM(C6+L6);HVIS(L6<>"";SUM(C6+L6);""))
Hilsen Ib
Avatar billede Mads32 Ekspert
21. november 2017 - 13:39 #1
Hej Prinsib

Jeg har taget din formel og kopieret direkte ind i et tomt ark, og så virker den

Er cellerne formateret som standard eller som tal, så virker det. Er cellerne formateret som tekst virker det ikke.
Avatar billede finb Ekspert
21. november 2017 - 18:08 #2
prøv:
=HVIS(C6<>"";SUM(C6;L6);HVIS(L6<>"";SUM(C6;L6);""))
Avatar billede prinsib Seniormester
21. november 2017 - 19:12 #3
Hej.
Ja du har ret Mads32 der står kr. i cellerne, og finb den Formel har jeg prøvet, men der står noget imellem cellerne C6 og L6 som ikke skal regnes med.
Ib
Avatar billede Mads32 Ekspert
21. november 2017 - 21:33 #4
Hej prinsib

Hvis mit indlæg var løsningen så marker det som løst.
Avatar billede prinsib Seniormester
21. november 2017 - 21:57 #5
Hej.
Jeg fik ikke svaret rigtig, for jeg kan ikke lave om på formateringen Mads, så der er ikke nogen løsning på mit spørgsmål.
Er der nogen hjælp?
Ib
Avatar billede anedi Ekspert
22. november 2017 - 09:46 #6
Hvad står der i dine celler? Har du selv skrevet "200 kr"? Eller står der blot 200 formateret med valutakode?

For at Excel kan regne skal vi bruge nogle rigtige tal. Det nemmeste er nok, som Mads foreslår simpelthen at ændre til tal og så formatere, som du nu ønsker (Kr., DKK, el. lignende).
Alternativt skal tallet udledes af teksten i dine celler.
Har du eksempelvis skrevet "200 kr" i C6, kan tallet findes ved at ændre C6 i din formel til: VENSTRE(C6;LÆNGDE(C6)-3).

Vh
Anedi
Avatar billede finb Ekspert
22. november 2017 - 13:17 #7
"der står noget imellem cellerne C6 og L6 som ikke skal regnes med."
Hvad ?
Tekst ?
Formattering ?
Hvad ?
Avatar billede prinsib Seniormester
22. november 2017 - 15:09 #8
Hej.
I C6 og L6 er der en formel som lægger nogle tal sammen. Imellem disse celler er der også nogle udregninger, men disse skal ikke regnes med. Alle celler er formateret, i brugerdefinerede celler som f.eks 100 kr.
Håber det er bedre forklaret.
Ib
Avatar billede Mads32 Ekspert
22. november 2017 - 17:52 #9
Hej Prinsib

Jeg har testes med en af de brugerdefinerede format. og formlen virker.
Har du selv skrevet en brugerdefinering?

Jeg forstår heller ikke din formel.prøv at forklar med ord hvad du vil lave.

Jeg læser din formel som om du vil addere C6 og L6, hvis en af cellerne <> 0.
Hvorfor ikke blot skrive formel uden hvis =C6 + L6 ?

Prøv at forklare hvad du ønsker der skal vises.
Når C6<>0 vises ??
Når L6 <>0 vises ??
Når C6<>0 og L6<>0 vises ??

Prøv at uploade en fil der viser dit problem (ikke et skærmbilled), så kan vi måske hjælpe til en løsning
Avatar billede prinsib Seniormester
23. november 2017 - 00:05 #10
Hej Mads.
Det jeg er ude på er blot at lægge C6 og L6 sammen, men hvis der kun står noget i den ene celle, viser B7 #værdi.
Har ikke prøvet dit forslag på formel endnu.
Ib
Avatar billede prinsib Seniormester
23. november 2017 - 00:21 #11
Hej igen Mads.
Nu har jeg prøvet din formel og den virker ok.
Når ikke der står noget i C6 og L6 står der 0. Jeg ville gerne, at cellen var tom.
Hvordan er det nu man gør det uden en hvis Formel?
Ib
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. november 2017 - 10:38 #12
Hej Prinsib

Hvis du formaterer cellen med ikonet 000 på faneblad "startside" (se undermeny tal), så vil cellen vise en lille streg ( - ) når cellen er tom.

Husk at markere mit forslag som løsning