Avatar billede Stela Novice
23. november 2017 - 13:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Sumprodukt med find store.bogstaver med array

Hej Eksperten,

Jeg sidder og kæmper med en Sumprodukt-formel, som jeg ikke kan få til at virke, som jeg gerne vil.

Formelen ser sådan her ud:

=SUMPRODUKT(HVIS(ER.TAL(FIND({"KOMMUNE";"SKOLE"};STORE.BOGSTAVER(C14);1));1;))&SUMPRODUKT(HVIS(ER.TAL(FIND({"APS";"I/S";"A/S";"SELVEJENDE";"APOTEK";"FORENIN";"SKOLE";"AMU";"SYDTRAFIK";"SEBKORT";"DSB”;"DANSKFLYGTNINGEHJÆLP";"TOLKESERVICE";"UNIVERSITY";"RYBNERS";"AS2007";"BRANDVÆSEN";"DAB";"CENTER FOR OFFENTLIG";"K/S"};STORE.BOGSTAVER(C14);1));2;)))

Min idé var at oprette en array i formelen, men der er jeg begrænset af formelens størrelse og så virker den ikke.

Er der en metode, hvor jeg kan blande formelen med lopslag eller få den til at tjekke værdierne fra en anden fane?

Løsningen må gerne være lavet i VBA, det mig lige meget :)

På forhånd tak!

Vh Steffan
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
23. november 2017 - 14:14 #1
Hva' er det du vil opnå???
Avatar billede Stela Novice
23. november 2017 - 15:05 #2
At formelen kan søge ind i en celle med noget tekst og derefter give en værdi fra 1 til 4 som senere bruges til 4 forskellige grupperinger.

Så hvis teksten i cellen hedder: noget med Kommune, så skriver den 1.
Samme eksempel: Rødding Fri Fagskole, så skriver formelen 2. osv

Her kunne jeg godt tænke mig at have en liste på en anden fane, som jeg kunne udfylde med de diverse søgeord, (Dem jeg har i min nuværende formel). Så formelen kiggede ind på listen og returnere en værdi tilbage fra 1-4.

Giver det mening? :=)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. november 2017 - 16:07 #3
Kun delvist.

Hvilke søgeord skal resultere i 1, hvilke i 2, hvilke i 3 og hvilke i 4?

Søgeord SKOLE går igen to steder i din formel.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. november 2017 - 16:08 #4
Og hvilken version af Excel bruger du?
Avatar billede Stela Novice
23. november 2017 - 16:27 #5
Hej Xl-enthusiast,
Jeg bruger excel 2013.

Ja, det ved jeg godt, jeg var i gang med at teste den, men fandt hurtigt ud af, at den ikke kunne fungere med så mange forskellige ord..

1: "KOMMUNE" "REGION"

2:"APS";"I/S";"A/S";"SELVEJENDE";"APOTEK";"FORENIN";"SKOLE";"AMU";"SYDTRAFIK";"SEBKORT";"DSB”;"DANSKFLYGTNINGEHJÆLP";"TOLKESERVICE";"UNIVERSITY";"RYBNERS";"AS2007";"BRANDVÆSEN";"DAB";"CENTER FOR OFFENTLIG";"K/S";"STATSBIBLIOTEKET";"ESBJERG ALM BOLIGSELSKAB";"BRANDVÆSEN";"DAB";"CENTER FOR OFFENTLIG";"K/S";"STATSBIBLIOTEKET";"BØRN OG VOKSNE";"RENGØRING";"VUC"

3:  "RÅDHUSSERVICE"  "BYHISTORISK ARKIV"  "BYHISTORISK ARKIV"
"RÅDHUSLAGER"

4:  "STYRELSEN"  "STATEN"  "SKAT"

Håber det hjælper :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. november 2017 - 17:03 #6
Avatar billede Stela Novice
23. november 2017 - 17:22 #7
Tusind tak for hjælpen, det spiller bare!
- jeg har aldrig brugt navnestyring, det kunne være man skulle kigge nærmere på det..
Men mange tak og god aften til dig! :)

Venlig hilsen
Steffan