Avatar billede Silas1234 Juniormester
25. november 2017 - 21:40 Der er 8 kommentarer

Hvilket Strøm type kabel er det på der her billed?

Jeg har spørgsmål omkring det strømkabel der giver strøm til min lejlighed altså hvad type det er, jeg er lige begyndt på elektriker uddanne men det weekend og jeg kan ikke spørge min lærer i weekenden, så tænkte jeg ville spørge internettet =)

Jeg har prøvet at tage billeder af kabel og lave en rød pil til kabel jeg refererer :)
https://ibb.co/mXcF3R
Avatar billede Silas1234 Juniormester
25. november 2017 - 21:46 #1
Det her står på siden af kablet wrskønnig+walter demko dlvri 4x 10 750v 2006 29
Avatar billede posten Ekspert
25. november 2017 - 22:12 #2
4x 10 = 4 ledninger i 10¤  normalt bruger man 1.5¤ til lys (10A) og 2.5 ¤ til komfur (16A)
har med vilje IKKE nævnt 13 A da jeg ALDRIG selv ville bruge dem
og for at ta de  gamle stofledninger med de er kun 1.0¤ derfor 6 A
men tjek lige én gang mere om der står 4X10 syntes det lyder noget kraftigt
Avatar billede Silas1234 Juniormester
25. november 2017 - 22:28 #3
Tak for det hurtige svar, jeg er har lige tjekket, det er 4x10.
Hvis jeg rør det med en tang eller skrue trækker med plastik håndtag, vil jeg så få strøm fordi det er så kraftigt, hvis vi siger jeg var stresset og havde glemt at slukke for strømmen ?
Avatar billede claes57 Ekspert
26. november 2017 - 08:09 #4
Der er meget strøm i. Og det er før din sikringsboks, så der skal lukkes på ejendommens hovedafbryder. Du risikerer at kortslutte så hele vejen mørklægges. Så ring efter en voksen (= uddannet fagmand) og hold dig selv i live og på talefod med naboerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. november 2017 - 09:17 #5
Enig med claes57. Det er indføringskabel før din sikringstavle med 4x10 kvadrat ledning. Så her er der mange ampere bag ved. Så hold fingrene fra det. :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
26. november 2017 - 09:17 #6
Du kan sagtens røre ved det kabel det er dobbeltisoleret, men du må under alle omstændigheder foretage nogen form for indgreb! der skal du tilkalde en Autoriseret Elektrikker.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. november 2017 - 09:21 #7
Ikke foretage indgreb
Men ud over det er der en forsikring ude i skabet ved vejen.
Avatar billede Silas1234 Juniormester
26. november 2017 - 20:38 #8
Ja det gør jeg skam osse, men mange tak for svarene :)