Avatar billede - Mester
27. november 2017 - 11:19 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Hvordan genindstallerere win 10 på dansk med alle programmer

Hej!
eg ha et USB stik med Windows10 om j vil bruge  til at gen installere  Windows 10 med. Desværre sker der det at der komme ens skærm op hvor jeg kan vælge installation med alle filer og programmer eller en en  ren rnstallation, men det valg får jeg ikke fordi installationen ikke understøtter mit sprog.
Det hænger måske sammen med. Jeg husker ikke rigtig, med at allerede da jeg havde Windows 7,det ultima, og jeg måtte selv installere dansk som sprog.
Siden havde jeg en pre installation af Window 10 pro, og fik RTM'en af Windows 10 da den kom. Om je måtte ændre sprog i den, husker jeg ikke, men nu står jeg og vil gerne beholde mine programmer og data ved en gen- installation, men kan ikke få lov at markere valget da sproget ikke understøttes.
Hvad gør jeg så. Hvordan omgår jeg sprogkravene så jeg beholder filer og programmer? og kan vælge dansk som sprog?
Nisc
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. november 2017 - 11:31 #1
Glem programmerne, de er "toast" uanset hvad, når du geninstallerer Windows.

Med det sagt, så start maskinen op, kopier dine data ud og find licensnøgler til det, der er nødvendigt at installere bagefter.
Frisk Windows og en ordentlig installation er eneste farbare vej herfra!
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2017 - 11:37 #2
jeg plejer at lave en liste med de programmer der skal installeres.
så går jeg efter den og sætter  et + ved dem som er lagt ind. for det kan godt tage lang tid at ordne.
Avatar billede jalved Ekspert
27. november 2017 - 11:50 #3
Har du forsøgt at bruge Media Creation Tool til at geninstallere Windows 10 - eller det er måske det, du har brugt til at lave din USB?

https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede - Mester
27. november 2017 - 11:58 #4
Tak for hurtigt svar. Det er også med gru jeg tænker på hvor meget tid jeg har brugt gennem årene på at gen installere Windows  og siden alle programmer. Det har ofte taget mig  måneder at komme helt op t køre igen.....
Tja.. der er vel ikke nogen vej uden om, så jeg må vælge den lange og tunge vej.
Er der en mulighed for at omgå sprogkravene med den instalations fil jeg har??
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. november 2017 - 12:01 #5
Installationen kan du vælge sprog på ved downloaden fra Microsoft, så det burde der ikke være nogen ben i.
Avatar billede - Mester
27. november 2017 - 12:03 #6
Media creation tool. Den har jeg nok brugt for jeg har tidligere brugt usb stikket til at lave en ren installation, men håbede at jeg kunne slippe nemt om det ved at beholde filer og programmer. Men den går tilsyneladende ikke.
Avatar billede jalved Ekspert
27. november 2017 - 12:09 #7
Som CRKrogh siger, så er en frisk installation nok altid det bedste.

Men før du opgiver helt, ville jeg dog foreslå, du evt. prøver at ringe til Microsoft. Måske kan de klart svare på, om det er muligt at skifte sprog på din nuværende installation - og samtidigt beholde programmer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. november 2017 - 13:25 #8
#7
Jeg vil tvivle på at det er muligt at skifte sprog på forhånd.
Jeg har tidligere haft Windows 7 Ultimate (64-bit) i engelsk version installeret på min hjemmebyggede pc.
Først når Windows var installeret og driverne til bundkortet inkl. netværkskortet var installeret kunne, sproget stilles om til dansk, idet den danske sprogversion skulle downloades, og der efter stilles om fra engelsk til dansk.
Der er for øvrigt omkring 35 forskellige sprog at vælge imellem.
Jeg forstår bare ikke at det som Nikolajs skriver i #4, tager flere måneder at installere alle programmerne :-O Jeg har selv flere gange gjort det og det tager kun omkring et par dage, selvfølgelig afhængig af antallet af programmer der er tale om. Opdateringerne til Windows 7 tager nogle timer (5-6) da der er over 200 af disse.
Avatar billede jalved Ekspert
27. november 2017 - 15:08 #9
#8 Du har nok ret. Når det oprindelige sprog er engelsk, så er det nok dét, man får lov til.

Men måske kan han alligevel få lov til både at beholde programmer og få dansk ved at opdatere sin engelske version - og dernæst ændre sproget under indstillinger. Faldt over denne artikel:

https://www.windowscentral.com/how-properly-change-system-default-language-windows-10

Og arrh, du har nok ret i det med flere måneder for at opdatere den Det er sikkert mere følelsen af, at der konstant er småting, der efterfølgende skal justere:-)

Man glemmer en app eller har lavet en udvidelse til sin browser, man ikke har tænkt på, før man igen står og skal bruge den. Som #2 skriver er det nok smart at skrive det ned og gå systematisk frem.

Sidst jeg installerede Windows 10 - kun med enkelte tilføjede programmer, så overraskede det mig også ved kun at tage et par timer i alt. Jeg huskede det som mere besværligt.
Avatar billede jalved Ekspert
27. november 2017 - 15:12 #10
Jeg har måske misforstået trådstarteren. Troede han ikke kunne få lov til at opdatere sit Windows med dansk sprog.

Problemet er muligvis snarere, at han slet ikke får valget mellem at kunne opdatere og en ren installation.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. november 2017 - 15:15 #11
Grænsefladesprog på Windows hhv. 7 og Windows10.

På Windows 7 er det kun Ultimate og Enterprise udgaverne hvor det er muligt at skiftede sprog. Jeg kender ikke til Windows 10.

https://support.microsoft.com/da-dk/help/972813/windows-7-language-packs-are-available-for-computers-that-are-running

https://e-gear.dk/tips/skift-sprog-i-windows-10/?gclid=EAIaIQobChMI0OOyovje1wIVAxUYCh1UgQ3yEAAYASAAEgImRfD_BwE