Avatar billede mccookie Seniormester
28. november 2017 - 11:57 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Prepared statement med beregning af tid

Hej,

Min virker som den tager sig ud her........
prepare("UPDATE vaskeri set aktiv = \"0\" where adresse = ? AND datetime < ? AND status = 'FEJL'");

Parameter nr. 2 er datetime ala "2017-11-01 10:12:00"
Dog ville gerne at dette parameter blev manipuleret til  "2017-11-01 10:02:00"
Altså - 10 minutter!

Jeg har forsøgt mig udi DATE_SUB.... men uden videre held og lidt søgning på fællesdrevet, har heller ikke hjulpet mig.

Håber det giver mening
Avatar billede michael_stim Ekspert
28. november 2017 - 14:48 #1
$dateTime = new DateTime('2017-11-17 05:05');
$dateTime->modify('+10 minutes');
Avatar billede arne_v Ekspert
28. november 2017 - 15:03 #2
Du kan enten traekke fra i PHP eller i MySQL.

I PHP kan du bruge DateTime klassen som Michael viser. Jeg ville nok bruge ->sub(new DateInterval('10M')) fremfor ->modify('+10 minutes'), men jeg er ikke PHP mand,

I MySQL kan du bruge DATE_SUB. Noget a la ... WHERE ... AND datetime < DATE_SUB(?, INTERVAL 10 MINUTE).

Alt utestet.

Jeg vil anbefale at traekke fra i PHP. Den udregning har intet at goere i databasen. Eneste grund til at ville lave den slags i databasen er de special tilfaelde hvor databasen og web serveren er i forskellige tidszoner.
Avatar billede mccookie Seniormester
28. november 2017 - 16:11 #3
Tak for inputene..... jeg brugte lidt fra jer begge :-)

$datetime = date_create($tid);
              date_sub($datetime, date_interval_create_from_date_string('10 minutes'));
              $mod_time = date_format($datetime, 'Y-m-d H:i:s');