Avatar billede Maj-Britt Praktikant
02. december 2017 - 23:11 Der er 4 kommentarer

Hvordan får jeg et hjemmenetværk???

Hej
Jeg håber I kan hjælpe.

Vi har et hus i to etager hvor telefon stikket kommer ind i stuen helt henne i hjørnet. Derfor står routeren også i vinduet ved spisebordet.

Vi har så en extender siddende i en forlænger bag tv `et på førstesal og der er så et kabel fra extendere til tvet. Det fungerer fint. Men det kniber med at få det trådløse signal ind til datterens tv i værelset ved siden af. Det smider hele tiden forbindelsen. Så selvom der er en extender i stuen kommer signalet simpelthen ikke derind.

Samtidig så skal vi til at have trådløse højtalere til en nas harddisk til musikken. Den skal være kablet til routeren som vi jo dog ikke ønsker skal stå på spisebordet.😁

Mine spørgsmål er derfor:
hvordan jeg bedst forbinder det hele når der ikke er mulighed for at bore et hul igennem loftet og trække kablet igennem?
Jeg ville meget gerne have flyttet både router og nas op på kontoret på første sal - men tlf stikket sidder jo i den anden ende af huset i underetagen.
Jeg ville meget gerne have tv i både stue og børneværelset på 1. Sal til at være kablet (det er gipsvægge så der vil det være muligt at bore igennem og trække kabler)

Vil det fungere med tp-link tl-wpa4220 når der er hver sin gruppe til hver etage?
Vil det fungere med en router mere oppe på kontoret med en extender undervejs?
Hvis det var muligt at bore igennem væggene i stueplan kan en router så fungere på førstesal hvis jeg trækker et kabel hele vejen igennem huset op ad trappen? Det vil jo blive et kabel på 30 meter. ?
Vil Sony trådløse højtalere overhovedet fungere i stueplan hvis nas /router står på førstesal

Hvad vil være jeres forslag ift mine problemstillinger ? Jeg ved at det bedste er at koble kabling på men som sagt er udfordringen at tlf stikket sidder det mest åndssvage sted i huset
Avatar billede falster Ekspert
03. december 2017 - 00:57 #1
Jeg klarer mig selv med en almindelig extender.

Men mesh-netværk skulle være en langt bedre løsning. Google tilbyder bl,a. et.

Et par link - men ellers blot Google på "mesh-netværk":

https://www.elgiganten.dk/cms/netvaerkssystem-mesh/tradlos-mesh-netvarkssystem-hvad-er-det/
https://www.altomdata.dk/diskret-mesh-netvaerk-ekstra-sikkerhed-test

Det siges i øvrigt, at netværk gennem 220 volts-kablerne nu også skulle virke med forskellige grupper. Men her bør forhandleren spørges om det konkrete produkt.
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 01:13 #2
Da I kører internet over telefonledningen, så kunne i jo få flyttet stikket til første sal. Det må da være muligt at trække et tyndt telefonkabel gennem etageadskillelsen mellem stuen og første sal et eller andet sted ;-)
Så kan I få anbragt routeren og nas'en i nærheden af hinanden og dermed en kablet forbindelse.
Der kunne også anvendes powerline til en switch/router (uden DHCP) på første sal. Jeg ville nok foretrække en kablet forbindelse, men ifølge fabrikantens hjemmeside kan de nævnte powerline adaptere fra TP-link fungere på forskellige faser, dog med nedsat hastighed!
En kabellængde på 30 meter er ok.

Husk extendere skal både sende og modtage trådløst signal. De skal derfor anbringes ca. midt mellem routeren og det pågældende udstyr, ikke lige ved siden af en pc/bruger.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. december 2017 - 01:21 #3
Jeg bruger
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?gclid=EAIaIQobChMI37-G28fs1wIVgkIYCh3JVQCPEAAYASAAEgJIJfD_BwE&ssel=false
og kan kun anbefale dette sæt. Viderefører signalet via elnettet og er ligeglad med hvilken gruppe stikkontakten sidder på. Den laver både wifi og giver mulighed for at trække 2 kablede forbindelser fra extenderen. Jeg har p.t. 2 extendere tilsluttet og så den enhed, som tilsluttes direkte til routeren. De i alt 3 enheder sidder alle på hver sin gruppe i elnettet og det virker fortrinligt.
Kan absolut kun anbefales.
Avatar billede NO1dane Mester
16. februar 2018 - 12:11 #4
Hej Majbrit

Jeg ville nok overveje at sætte en switch bag fjernsynet og så trække kabel ind til din datter, det virker hele tiden.