Avatar billede StuderendeP Juniormester
09. december 2017 - 14:04 Der er 2 kommentarer

Et filsystem?

Hej,

Er der nogen der kan forklare mig hvorfor data er sværere at finde data på et filsystem end hvis det er en database?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2017 - 16:27 #1
i db kan du søge på dele af ord og få vist alle relevante filer med det ord
i filsystem har du bare en liste med filnavne og mapper (du kan søge i fx windows, men de laver et index ved siden af filsystemet, og det er index-filen (en database) du søger i) Har du fravalgt index-fil på et drev og søger, så læser win slavisk fil for fil for at se om det ønskede findes, det tager meget lang tid.
Microsoft ville i vista lave et database styret filsystem - men droppede det, da de bla manglede rettigheder og patenter.
Avatar billede bvirk Guru
09. december 2017 - 23:26 #2
Det er det heller ikke. Hverken filsystem eller database er i sig selv faciliteten der muliggør at finde indhold - det er det programmel - file manager eller database applikation der tilbyder søgefaciliteten.

Et filsystem er en slags database

Enhver ordentlig file manager kan let "finde data" dvs filer med et søgt indhold - explorer (dansk: stifinder) hører på nogle versioner af windows ikke til disse. (Alt andet end Totalcommander er spil af tid!)