Avatar billede Isabella Rodas Praktikant
25. december 2017 - 09:31 Der er 7 kommentarer

Min macbook air vil hverken tænde eller oplade

Her d. 22, kom min kæreste til at spilde sodavand på min Mac air. Den gik helt i sort, men vi tørrede den af og lagde den ved en radiator. Efter ca. 1 time og en ren kuld, virkede den igen.
Men i går aftes (d. 24) klapper jeg den sammen og lægger mig til at sove. Det er noget som jeg altid gør, men i morges (d. 25) ville den ikke tænde, så min kæreste sætter opladeren i. Den oplader ca. 2 timer og lyser så grøn, da jeg vågner. Jeg beslutter mig for at tage den ud af opladeren for at prøve at tænde dem.
Den vil ikke tænde eller oplade. Jegvaægte bare at lade Zen ligge og den har ligget i ca. 30-45 minutter og opladeren lyser slet ikke

Jeg står og skal til eksamen d. 2 januar og jeg er seriøst dybt afhængig af min Mac air. Hvad kan jeg gøre? Og hvad med min opgave som ligger på computeren? Er det muligt at trække dem ud også selvom de ikke er uploaded på nogen online steder (drob box, google docs osv)
Avatar billede stjans Guru
25. december 2017 - 09:51 #1
Den kunne være endeligt afgået ved døden efter vædske skaden - det er svært at vide...

Har du heller ikke taget en time machine backup ?.

Hvis nej, så ser jeg eneste mulighed at tage harddisken ud af maskinen, koble den til en anden Mac og kopiere data over.

Det er måske det sukker-stads, der har brændt sig fast - jeg ved det ikke. Men skal du være sikker på at have en Mac til eksamen, ville jeg seriøst overveje at købe en ny, for et værkstedsbesøg kan ikke klares indenfor den tid.
Avatar billede posten Ekspert
25. december 2017 - 10:36 #2
jeg vil anbefale du sætter din diski en dockstation eller evt i din kærestes mac (hvis han jo har en ) https://www.proshop.dk/Dockingstation/Dell-DEMO-EURO2-Advanced-E-Port-II-130W/2432327d
Avatar billede Isabella Rodas Praktikant
25. december 2017 - 11:02 #3
Min Mac er desværre den eneste computer vi har udover vores mobiler. Vi har heller ikke råd til en ny Mac da vi får mildt i en flytning...

Hvad gør denne dockstation? Jeg var inde på linket men jeg forstår ikke rigtig hvad den gøre eller kan gære.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 11:39 #4
Formoder det er tastaturet der har fået klisteret ikke?
Man kunne prøve at koble det fra, og evt hvis det er muligt at koble et eksternt til.

Men som #1 skriver kan den være afgået endeligt ved døden.

Med væske skader er det meget vigtigt man har tålmodighed før man tilslutter den igen med strøm. Man skal tørre i flere dage. Nogle bruger ud over tørring med varme også en pose ris der kan opsuge fugt.
Men med sodavand er det jo anderledes end med vand. Det kan ætse ned i printbaner og ødelægge disse.
Har du garanti på den vil den sikkert heller ikke dække da det er selvforskyldt.
Er din opgave lavet i et format så man skal bruge en Macbook eller kan du låne hvis du får din opgave ud?

Har du prøvet at afkoble alt strømmen fra den, holde startknappen nede i små 30 sek. genmontere strøm og prøve igen?
Avatar billede INK Ekspert
25. december 2017 - 11:44 #5
#3
Den i #2 nævnte dockingstation har intet med dette at gøre!

Man skal kende eksakt modelnummer for din MacBook Air for at vide hvilken SSD disk, der sidder i den. Der kan så findes en adaptor, som kan anvendes for usb tilslutning til en anden Mac. (Se eksempelvis denne tråd https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020883 )

Hvis du kender en med samme model MacBook som din, så kan man også midlertidigt montere din SSD i denne, starte op og få filerne ud.

Filsystemet i en Mac er anderledes end en Windows pc, så der kan ikke umiddelbart læses på tværs.

Bedste chance er nok at finde et reparationsværksted for Mac og betale for at få dataene ud. Egentlig reparation er formentlig ikke mulig på den korte tid.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 11:47 #6
Enig i #5 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2017 - 12:23 #7
Hvis man vælger at skrue den adskilt som der vises her:
https://www.youtube.com/watch?v=7Ox0aXguFP4 kan man jo se hvor langt ned sodavand har løbet ind og ødelagt. Er det kun tastatur og evt touchpad kunne man prøve at afkoble dem og se om den kan starte herefter.
Er ikke selv Mac bruger, men mon ikke den kan betjenes med løst tastatur og en mus?  Jeg havde prøvet dette hvis der ikke er noget andet alternativ der kan bruges i tide.
ca 1 minut inde i video kommer kabel til keyboard og touchpad til syne. (Det brede til tastatur og det smalle til touchpad.
Ikke sikkert din mac er magen til på denne video