Avatar billede Mikkel Mester
30. december 2017 - 13:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

EBay vs Amazon

Hvad et bedst ebay eller Amazon? I forhold til Levering, reklamation og kvalitet på varenr?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. december 2017 - 21:26 #1
Spørgsmålet giver ingen mening, da ingen af de to sites hæfter for hverken levering, reklamation eller kvalitet - det er hver enkelt sælger der i den sidste ende står for dette.

Det svarer til, efter danske forhold, at spørge om det samme i forhold til DBA vs .G&G.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 02:10 #2
begge sider er glimrende. jeg køber alle mine bøger på amazon.co,uk og computerting og teknik på ebay, og jeg har aldrig haft problemer. jeg har handlet der siden år 1998.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. december 2017 - 13:35 #3
Hold øje med, hvor du køber fra (i eller udenfor EU) mht told og afgifter.
Opret en PayPal konto og tilknyt dit betalingskort der. PayPal har ca samme sikkerhed som dankort har herhjemme mht penge tilbage ved manglende levering og defekte varer, og der skal ikke stå penge på den konto - de trækker bare på dit kort direkte når du handler.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. december 2017 - 13:51 #4
Vær lige OBS på at du IKKE har helt de samme rettigheder, når du har PayPal til at formidle betalingen.

Med direkte betaling via kort kan du annullere betalingen, hvis varen ikke dukker op.
Hos PayPal kan du gøre indsigelse, men det er til syvende og sidst op til dem og sælger, om pengene vender tilbage.

Problemet, i forbindelse med dansk lovgivning, er at du her ikke gør forretning med sælger, men PayPal - og de har reelt leveret den aftalte vare, så snart betalingen er gennemført. Resten er noget, der sker imellem PayPal og sælger.

Jeg har selv handlet meget igennem PayPal, eBay og Amazon med gode erfaringer, men lad det ikke være en sovepude!
Avatar billede ebea Ekspert
31. december 2017 - 14:12 #5
#4  -  Det er ikke helt rigtigt det du skriver! benytter du Paypal til handel på eBay, så garanterer Paypal for, at hvis ikke du modtager din vare, så dækker Paypal dit tab!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. januar 2018 - 10:59 #6
Nope - ikke som du kender det fra bankernes garanti; det kræver at der er "Buyer Protection".
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2018 - 11:35 #7
#6  -  Hvis en vare på ebay, er mærket med det Grønne "eBay Garantie" mærke (eBay.de) så dækker eBay (Paypal) dit varekøb, hvilket automatisk blir' en del af Paypal's såkaldte "Buyer protection"!
Og dette gælder for alle, når der benyttes Paypal, eller andre betalingskort, og varen vel og mærke er angivet med dette grønne garanti mærke!
https://pages.ebay.de/einkaufen/ebay-kaeuferschutz.html
http://pages.ebay.de/help/buy/ebay-guarantee.html
Avatar billede CRKrogh Ekspert
01. januar 2018 - 11:37 #8
Er det ikke også det, jeg implicit skriver - at der skal være angive en garanti for at de dækker? Det er nok bare mig, der ikke kan læse indenad længere.
Avatar billede ebea Ekspert
01. januar 2018 - 13:45 #9
#8  -  Jeg henviste kun til det du skrev i #4, hvor du du anførte at man IKKE havde de samme rettigheder ved handel hvor Paypal indgår. Og det var det jeg beskrev, ikke var korrekt. Faktisk har du en lidt bedre dækning, i forhold til hvor bankerne går ind og dækker!